Polička 16 / II 1935.
Milý příteli,
posílám Vám slíbená data, seřadil jsem to spíš podle těch epoch. Pro scénická díla data jsou přesná, premiery v Brně ještě zkontroluji a pošlu dodatečně. Myslím stejně že se budete držet těch hlavních věcí. Co se týče těch poznámek osobních, myslím že v tom není zákon. První epocha o které chci mluviti je impresionistická, myslím však že to byla spíš honba po zvuku než po impresi. (Istar,[1] Míjející půlnoc[2].) Nejprvnější skladby (Loutky)[3] dlouho před tím impressí nejsou. Převrat nastává s Half-timem[4] a sice radikální – to jsem trochu se začal orientovat v tom chaosu do něhož jsem v Paříži spadl, to je začal jsem vlastně o všem přemyšlet. To je epocha dynamismu – (Half-time, Bagarre,[5] Rhapsodie[6].) Přes to však neopouštím zřejmou formu a dosti zajímavé že v čistě komorní hudbě jsem vždy více svůj, a neztrácím se v momentálním směru. Z toho je II kvartett[7], kvintett,[8] a trio klavírní[9], jež si velmi cením. Pracuji instinktivně a snadně ale novostem se přizpůsobuji dosti těžce a po dlouhém a dlouhém váhání. Tím ten postup je vlastně stále zdržován ale to co přijmu na konec je pevně zakotveno. Po této epoše se jeví zřejmé umírnění jak prostředku (malé ensembly, malý orchestr v r. 1930, skladby jsou čistší, forma jasnější, styl spíše komorní než symfonicky (v romantickém slova smyslu. Je to touha po definitivni organizaci celku i všech složek v živý a zdravý organismus a harmonické vyvážení všech složek. Jeví se (zvláště v operách) zřejmý návrat k čisté, řekl bych skoro folkloristickému výrazu, symfonická tvorba je orientována jaksi, řekl bych světověji. Čím déle jsem v Paříži tím více si uvědomuji charakter a znaky hudby české, tím i mojí v srovnávání s okolím v němž žiju.[10] Co se týče ideového pohledu, znáte mne sám velmi dobře. Nejsem žádný metafysik a ideovost přijímám vědomě jen do té míry pokud ji lze hudbou skutečně vyjádřiti. Jakmile to překračuje hranice, okamžitě se obraňuji a uzavírám. Ostatně po této stránce jsem zde dobře sekundován pobytem v Paříži a názorem Francouzů na umění. Jinak, přes to že jsem přišel do velmi avantgardních bojů tady v r. 1923. – nikdy jsem ani na okamžik neztratil svoji linii a nikdy jsem nic nepřijal za svoje (zcela instiktivně) co jsem skutečně nemohl po svém způsobu využíti. Nebyl jsem nikdy avantgardistou. Ovšem můj vývin byl velmi pozvolný a dosti nesnadný. Otázka správné orientace, v době kdy mnoho falešných směru bylo s velkou pompou rozhlašováno. Co se týče stylu, myslím že byl vždy poměrně stejný, jenže díla nebyla vždy stejně podařená.
Skladby počínaje od r. 1918.
Česká rhapsodie[11] – vznikla pod vlivem manifestu č. spisovatelů v 1918[12]. Provedení 1918 – (Filharmonie – Čelanský.
Istar[13] baletní mysterium – z roku 1921–22 – Proved. 11. září 1924 – Národ. divadlo v Praze. v r. 1922 (?) na konserv. u Suka[14].
Kdo je na světě nejmocnější[15] – balet – Proved. v Nár. v Brně 1924., v Praze 17 / II. 1927. dokončena 1922.
1923. odjezd do Paříže. Kouzelné noci[16] – zpěv s orchestrem 3 písně na „Čínskou flétnu. Prov. v Praze.[17]
I. smyč. kvartett.[18]
Mizející půlnoc. 3 věty ( orchestr.)[19]
1923. odjezd do Paříže k Albertu Rousselovi[20].
od r. 1923. Balety – Vzpoura[21] 1 akt. baletní sketch
prov. v Brně
Koleda[22] 1 akt baletní scény se ženským sborem a soli – (ztraceno.)
z roku 1926–29 On tourne ( Natáčíme.)[23] 1 akt –
Neprovedeno
Echec au roi (Šach králi.)[24] 1 akt „
Kuchyňská revue.[25] – „
Provedeno v Praze – (?)
O motýlu který dupal (Kipling)[26] Neprovedeno.
Opery Le raid merveilleux[27] „ (Ztraceno).
Voják a tanečnice[28], opera 3 akty text dle Plauta. J. L. Budín.
(v r. 1926–27 – ) Provedeno v Brně 5 / V. 1928.
1927–1929 Tři přání[29] opera 3 akty text Ribemont
Dessaignes. Neprovedeno
Slzy nože[30] „ 1 akt „ „
Den dobročinnosti[31] 3 akty „ „ nedokončeno.
od 1924 Orchestr. Half-time[32] – Provedeno v Praze
1924. Festival mezinár. 1925.
Concerto – piano orchestr.[33] ( Praha – Filhar. Heřman – Paříž orchestr Collon[34] Lucette Descaves.
II. Smyčc. kvartett.[35] ( Premiera Berlín 1926 (?) ) Festival v Sieně.
„Entre acte“[36], hudba pro radio. Festival v Baden--Badenu 1927 (?)
Film en miniature pro klavír[37].
1927. La Bagarre,[38] orchestr, premiera v Bostonu
listopad 1927 dir. Serge
Koussevitzkij.
Duo pro housle a violoncello.[39] premiera v Paříži (Novák Frank) 1928 (?)
České tance pro klavír.[40] Obkročák – Dupák – Polka – Nonet . – [41]
1928 – Allegro Symphony – orchestr. – premiera Boston 1928.) Serge Kousse vitzky. Později titul Allegro symphonique. (W. Straram – Paris.) Definitivní titul Rhapsodie.[42]
Musique d’ Entre ácte, hudba pro radio. Festival Baden-Baden 1928 (?)[43]
Kvintett smyčcový.[44] Premiera v Pittsfield U. S. A. Festival E. S. Coolidge (1929[45] / ?)
1927 (?) (od 1928 1930 omezuji prostředky, redukce orchestru, disciplinovaný urovnaný zvuk
1928–1930
1930–1932 Serenada komorní orchestr.[46] Premiera
v Paříži (W. Straram) 19 ?
Koncert pro violoncello a orchestr.[47] – Premiera Berlin. (A. Cassado) ?
Partitta Partita ( Suite. I) smyčc. orchestr.[48] ( „ Berlin ? ) provedeno baletně
v Král. divadle Antwerpy.)
Kvartett s orchestrem.[49] Premiera v Londýně. (Pro Arte.)
Trio s orchestrem[50] (Neprovedeno.)
Concertino (trio klavír s orchestrem) „
Les rondes.[51] (malý ensemble.) Premiera Paris – (A. Cortôt.)
Malé serenady[52] ( „ „ )[53] Neprovedeno.
III. Kvartett [54] – Premiére Paris, (Quat. Roth.)
Trio (klavír.)[55] „ Bruxelles.
Ženské sbory[56] (na lidové texty.)
Menší práce. – pro housle a klavír. I. II. Sonaty[57]
5 krátkých kusů[58] p
Arabesky[59] . –
pro čello a klavír. Nocturnes[60] – Pastorales[61] – Arabesques[62] . – Suite[63] .
„ 2 housle „ Sonatine.[64]
Klavír. – Préludes[65] – Borová[66] – Tanec[67] – Vánoce[68] –
1932 – Špalíček, balet se zpěvy.[69] Národní D.
Praha září 1933.
v Brně, listopad 1933.
1933–1933 Sextett smyčcový[70] – Cena Premiera Washington 1933. Prix E.S. Coolidge.
1933 Rh Rytmické etudy pro housle.[71]
Les ritournelles[72] – Esquisses des Danses[73]. pro klavír.
Sonata pro 2 housle a klavír.[74] (premiera v Londýn, Sonata Players.)
Smíšené sbory na lidové texty.[75] Dvě písně pro alt (lidové texty)[76]
(Impromptu pro housle a klavír.)[77]
Concertino, trio (klavír.) s orchestrem.[78] Neprovedeno.
Kvintet s klavírem – Premiera á Paris ( Tri-
ton.)[79] 1934.
1934 – Invence pro orchestr[80] premiera v září 1934.
Festival v Benátkách.
Koncert pro housle a orchestr.[81] ( . Neprovedeno. (pro S. Duskhina.
Trio smyčcové.[82] Premiera Paris Triton 15 / II 1935 (Pasquier)
Hry o Marii,[83] cyklus her : (Prolog – (Panny moudré a pošetilé. –
Mariken z Nimégue – Narození páně – Sestra Paskalina.)
Premiera v Brně 23 / II 1935.
Koncert pro klavír a orchestr.[84] – v listopadu.
Do roku 1918 – klavírní skladby. – Loutky[85] – a.t.d. pro klavír. Dva balety[86] – bezvýznamné.
Uznávám jenom „krásný.“ projev, to čemu lze říci „la beautè“
Z mých oblíbených autoru je a vždy byl na prvním místě Mozart.[87] s ním jsem vlastně podnikal největší boje, ve snaze přiblížit se té dokonalosti a tomu vyvážení, přirozenému a organickému i obsahovému. Také určitá zdrženlivost, nevybuchnouti, ovládati zkrátka pořádek. Také svoje skladby neřídím vlastně sám ale jsem sám řízen dle okolností, thematem, formou a tak sám jen snad vnáším určitý vkus a disciplinu. To je snažení úplně osobní. Pracuji rychle a poměrně lehce a vždy jen jednu práci až do ukončení. Zapomínám také rychle a to přes to jsou moje věci velmi uvážené[88] a nikoliv improvizace. Z dalších autoru je to stále Debussy[89], z našich se hlásím spíše k Dvořákovi[90] a mladému Sukovi. Bacha jsem neměl rád až v poslední době mě úplně uchvátil.[91] Mám rád Brahmse, kterého jsem neměl dříve rád, a naopak přestal se mi úplně líbit Mahler.[92] Z Paříže je to Stravinský z Historie vojáka a Svateb a z ostatních nikdo. Směr jako Milhaud, Poulenc je mi úplně protivný.[93] Honegera[94] a Hindemitha[95] si velmi vážím jako hudebníků, přesto že jim ne vždy rozumím.[96] Z našich mám úplnou úctu k Vycpálkovi[97], třeba že mám námitky proti technice a líbí se mi Křička[98]. Novák[99] se mi nelíbí a nikdy nelíbil. Janáček nesmírně líbí.[100] Snad Vám to trochu dá nějaký obraz. Zdravím Vás srdečně.
B. Martinů
|