Základní informace
Titul CZKoncert pro klavírní trio a smyčcový orchestr
Titul ENConcerto for Piano Trio and String Orchestra
Titul DEKonzert für Klaviertrio und Streichorchester
Titul FRConcerto pour trio avec piano et l'orchestre à cordes
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieDvojkoncerty, trojkoncerty a čtyřkoncerty
Halbreichovo číslo231
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Andante; 3. Allegretto; 4. Moderato, poco allegro
Durata21'
Nástrojové obsazeníArchi
Sólový hlasVl Vc Pf
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1933
Započetí kompozice04/1933
Dokončení kompozice04/1933
Premiéra
Interpret Baumgartner, Rudolf
Datum premiéry31.08.1963
Místo premiéryLucern, Švýcarsko
Poznámka k premiéřeRudolf Baumgartner (dirigent)
Ansámbl Festival Strings Lucerne
Festival Strings Lucerne
Uložení autografu
InstitucePaul Sacher Stiftung
DepozitumBasilej
Současný vlastníkPaul Sacher Stiftung
Poznámka k autografuFaksimile autografu vlastní Éditions Max Eschig a Centrum Bohuslava Martinů v Poličce.
Copyright
Copyright - poznámkaÉditions Max Eschig, Paříž
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníPaříž
VydavatelÉditions Max Eschig
Rok vydání1965
Vydání dostupná v IBM
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Doba vzniku: Velikonoce 1933.
Název na titulní straně autografu: "Trio. (piano.) | avec l'orchestre à cordes. | en 4 parties."
O skladbě

Klavírní trio se smyčcovým orchestrem je na titulní straně označeno datem “Velikonoce 1933”. První provedení díla se však konalo až 31. srpna 1963 na Luzerner Musikfestwochen poté, co Harry Halbreich objevil partituru skoro po třiceti letech od jejího vzniku v domě Charlotty Martinů ve Vieux Moulin. To, že Bohuslav Martinů vložil dílo do šuplíku a nikdy je nezveřejnil, způsobil nejspíše lektorský posudek, který mu poslali z nakladatelství Schott v květnu 1933. V něm stojí: ”...Dostali jsme rukopis Vašeho Tria a s velkým zájmem jsme ho prostudovali. Je mistrovsky uděláno stejně jako každé dílo z Vašeho pera a jednotlivé detaily nás zaujaly. Ale - abychom byli zcela otevření - nezdá se nám toto dílo tak silně inspirováno, jako některé Vaše jiné skladby. Zvláště pomalá věta se nám zdá trochu jednotvárná a mdlá a chtěli bychom Vám poradit, abyste právě tuto druhou větu ještě jednou přezkoumal, zda by nemohla být díky nějakým škrtům nebo výraznější melodice plastičtěji zformována...” Hned v létě 1933 tedy napsal Bohuslav Martinů ještě jinou skladbu s názvem Concertino, H 232, pro stejné obsazení, se stejným počtem vět a stejnou počáteční tóninou C, která nakladatelství Schott uspokojila coby náhrada za skladbu první.

Obě skladby jsou si stylově podobné a jsou dokladem Martinů neoklasicismu 30. let, ale autor neužil v Concertinu ani jeden melodický motiv z Tria a také uspořádání vět a jejich charakter se liší. Např. druhá věta Tria je pomalá a lyrická, zatímco v Concertinu je na druhém místě hravé a radostné Moderato. Trio je koncipováno jako concerto grosso a nalezneme v něm polyfonní a polytonální plochy i krátké melodické motivy stále nově proměňované bohatou rytmikou. Je to dílo plné života, kompozičně dokonale propracované do každého detailu.

Sandra Bergmannová, program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 8. 12. 1998

« předchozí
ID 460 (záznam 1 / 0)
další »