Základní informace
Titul CZKlavírní trio č. 1 (Cinq pièces brèves)
Podtitul CZpro housle, violoncello a klavír
Titul ENPiano Trio No. 1 (Five short pieces)
Podtitul ENfor violin, violoncello and piano
Titul DEKlaviertrio Nr. 1 (Fünf kurze Stücke)
Podtitul DEfür Violine, Violoncello und Klavier
Titul FRTrio avec piano n° 1 (Cinq pièces brèves)
Podtitul FRpour violon, violoncelle et piano
KategorieKomorní hudba
PodkategorieTria s klavírem
Halbreichovo číslo193
Části (věty)1. Allegro moderato 2. Adagio 3. Allegro 4. Allegro moderato 5. Allegro con brio
Durata11' 30''
Nástrojové obsazeníVl Vc Pf
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1930
Započetí kompozice20.05.1930
Dokončení kompozice30.05.1930
Premiéra
Datum premiéry14.11.1930
Místo premiéryPaříž
Ansámbl Trio Filomusi
Trio Filomusi
Uložení autografu
Vlastník prameneStaatsbibliothek zu Berlin
Poznámka k autografuFaksimile autografní partitury a partů uloženo v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Copyright
Copyright - poznámkaSchott Music, Mainz
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníMohuč
VydavatelSchott Music GmbH & Co.
Rok vydání1931
Vydání dostupná v IBM
Schott Music GmbH & Co., Mohuč, 1931
Signatura IBM: 1043
Specifikace vydání: 1. vydání [?]
Detaily tohoto vydání
Schott Music GmbH & Co., Mohuč, 1959
Signatura IBM: 1040a
Specifikace vydání: Reprint 1. [?] vydání (1931)
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Název na titulní straně autografu: "Trio | 5 pièces brèves | pour | violon, violoncello [sic!] et piano."
O skladbě

Klavírní trio č. 1, H. 193, označované také jako Cinq pièces brèves (Pět krátkých kusů) z roku 1930 zaujímá v tvorbě Bohuslava Martinů významné místo, zejména v komorní tvorbě z francouzského období. Je neuvěřitelné, že Martinů kompozicí tohoto díla strávil pouhých deset dní. Příteli Miloši Šafránkovi se svěřil, s jakou lehkostí a samozřejmostí se dílo zrodilo: „Nevím, jak se to stalo, že jsem Trio složil; náhle jakoby cizí rukou, napsal jsem cosi zcela nového.“ Neomylně použité krátké, řízné motivy předjímají neodmyslitelné formové principy, které později charakterizují jeho symfonie ze čtyřicátých let. Z hlediska formy svou skladatelskou novostí připomínají ponejvíce šest malých symfonií pro komorní orchestr Daria Milhauda. Že si byl Martinů významu této skladby sám dobře vědom, dokazují také dvě zmínky o prvním klavírním triu v jeho vlastní biografii (psané 1944 v New Yorku). Zde o něm píše v souvislosti s novým užitím polyfonie v komorní hudbě spolu s větším důrazem na rytmus.

Program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 8.12. 2004

« předchozí
ID 449 (záznam 1 / 0)
další »