Základní informace
Titul CZSmyčcový sextet
Podtitul CZpro dvoje housle, dvě violy a dvě violoncella
Titul ENString Sextet
Podtitul ENfor two violins, two violas and two violoncellos
Titul DEStreichsextett
Podtitul DEfur zwei Violinen, zwei Violen und zwei Celli
Titul FRSextuor pour cordes [auth.]
Podtitul FRpour deux violons, deux altos et deux violoncelles
KategorieKomorní hudba
PodkategorieSextety
Halbreichovo číslo224
Části (věty)1. Lento - Allegro poco moderato; 2. Andantino - Allegretto scherzando - Tempo I; 3. Allegretto poco moderato
Durata18' 15''
Nástrojové obsazeníVl Vl Vla Vla Vc Vc
Dedikant Sprague-Coolidge, Elisabeth
Diplomatický přepis věnováníDédié à | Madame | Elizabeth Sprague-Coolidge.
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1932
Započetí kompozice20.05.1932
Dokončení kompozice27.05.1932
Premiéra
Datum premiéry25.04.1933
Místo premiéryWashington D. C.
Ansámbl Kroll Sextett (William Kroll, Nicolai Berezowsky, Léon Barzin, O. Saltikov, M. Prinz, Ossip Giskin)
Kroll Sextett
Uložení autografu
Vlastník prameneLibrary of Congress
Poznámka k autografuV LOC uloženy také party cizí rukou.
V Centru Bohuslava Martinů v Poličce jsou uloženy autografní party.
Copyright
Copyright - poznámkaAssociated Music Publishers, New York
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníNew York, NY
VydavatelAssociated Music Publishers
Rok vydání1948
Vydání dostupná v IBM
Associated Music Publishers, 1948
Signatura IBM: 1015
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Existuje také verze pro komorní orchestr, viz H 224 A.
O skladbě

Smyčcový sextet pro dvoje housle, dvě violy a dvě violoncella napsal Bohuslav Martinů bezprostředně po dokončení Sinfonie concertante pro dva orchestry, H 219, v květnu 1932. Sextet má tři věty, přičemž krajní, svižné a rytmické věty rámují kontemplativní větu střední. Dílo si udržuje vnitřní rovnováhu také tím, že každá z vět sleduje třídílnou formu, v níž je třetí díl částečně vždy návratem dílu prvního.

Tato skladba je také ilustrativní ukázkou pro Martinů typické motivické práce: tématem bývá krátký model, který je v celém dalším průběhu rozváděn a zpracováván. Martinů poslal Sextet do soutěže o cenu Elisabeth Sprague-Coolidge, jíž se zúčastnilo 145 skladatelů z celého světa. Vyhrál hlavní cenu 1000$ a mohl si pak konečně pořídit vlastní pianino. Dílo autor věnoval paní Coolidge a dubnová premiéra ve washingtonské Library of Congress měla takový úspěch, že muselo být na témže koncertě celé ještě jednou opakováno.

Po válce se skladby ujalo newyorské nakladatelství AMP a projevilo přání rozšířit partituru o part kontrabasů a uzpůsobit ji tak pro provádění orchestrální. Martinů souhlasil a partituru přepracoval. Tato verze pro smyčcový orchestr, která je zvukově ještě bohatší, měla premiéru roku 1951 v Louisville v USA pod vedením Roberta Whitneyho.

Sandra Bergmannová, program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 8. 12. 1998

« předchozí
ID 454 (záznam 1 / 0)
další »