Základní informace
Titul CZSonáta pro housle a klavír č. 1
Titul ENSonata for Violin and Piano No. 1
Titul DESonate für Violine und Klavier Nr. 1
Titul FRSonate pour violon et piano n° 1
KategorieKomorní hudba
PodkategorieDua pro housle a klavír
Halbreichovo číslo182
Části (věty)1. Introduction et Allegro 2. Andante 3. Allegretto
Durata19'
Nástrojové obsazeníVl Pf
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1929
Započetí kompozice10/1929
Dokončení kompozice04.11.1929
Premiéra
Interpret Maire, Pierre
Sampigny-Bailly, Hortense de
Datum premiéry05.11.1930
Místo premiéryPaříž, École normale de musique de Paris
Poznámka k premiéřeHortense de Sampigny (Vl), Pierre Maire (Pf)
Uložení autografu
Vlastník prameneÉditions Alphonse Leduc
Poznámka k autografuV Éditions Alphonse Leduc uložen také autograf sólového partu.
V Českém muzeu hudby v Praze se nachází náčrt.
V Centru Bohuslava Martinů v Poličce uloženo faksimile autografu a tisk z r. 1930 s připsaným věnováním BM.
Copyright
Copyright - poznámkaÉditions Alphonse Leduc
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníPaříž
VydavatelÉditions Alphonse Leduc
Rok vydání1930
Vydání dostupná v IBM
Éditions Alphonse Leduc, Paříž, 1930
Signatura IBM: 1063,a
Detaily tohoto vydání
Éditions Alphonse Leduc, Paříž, 1930
Signatura IBM: 1063b
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Název na titulní straně autografu: "I. Sonate | pour violon et piano" ("I." pravděpodobně připsáno později).
O skladbě

Sonáta pro housle a klavír č. 1 je již třetí z celkem pěti houslových sonát Bohuslava Martinů; první dvě skladatel považoval za juvenilie a neautorizoval je. Vznikla na samém závěru jeho jazzového období, reprezentova­ného mj. baletem Kuchyňská revue, H 161 (1927), jazzovými operami a orchestrálními skladbami Le Jazz, H 168, a Jazzová suita, H 172 (obě 1928). Je to dílo dráždivě provokující, rapsodicky rozevláté a divoce krásné. Oba nástroje jsou pojaty velmi virtuózně. Těžiště této sonáty spočívá v rozsáhlé střední větě s bluesovými prvky. Hojné užití sólových kadencí v obou krajních větách ji posouvá až do blízkosti sólového koncertu. Zdá se, že v ní Martinů furiantsky zareagoval na nedávná mistrovská díla koncertního jazzu, na houslovou sonátu Maurice Ravela, popř. na Gershwinova Američana v Paříži. V Praze provedl první houslovou sonátu nedlouho po jejím vzniku skladatelův nejlepší přítel, houslista Stanislav Novák s klavíristou Karlem Šolcem

Aleš Březina, program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 10. 12. 2003; Martinů: Works for Violin and Piano, © 1999 Supraphon Music a.s 

« předchozí
ID 430 (záznam 1 / 0)
další »