Sedm Arabesek pro housle a klavír vzniklo na objednávku pařížského nakladatele R. Deisse. Jejich instinktivní zaměření vystihuje též podtitul „Rytmické etudy“; ten však nevypovídá nic o vynikající kvalitě tohoto příležitostného díla. Sedm krátkých skladbiček, určených buď pro housle nebo pro violoncello, seznamuje mladého interpreta se základními melodickými a rytmickými postupy meziválečné hudby a systematicky ho připravuje na studium vrcholné soudobé koncertantní literatury. Ve své kategorii patří Arabesky k nejhodnotnějším a nejčastěji vydávaným skladbám vůbec a stojí zcela na úrovni nejlepších instruktivních děl Bartókových. V Adagiu, Arabesce č. 5, se poprvé ozve úplně nový tón v tvorbě Bohuslava Martinů: je to ušlechtilá a naprosto autentická nostalgie, vyjádřená širokou lyrickou melodií sólového nástroje a vytěsňující naráz všechna „misteriosa“ a „tranquilla“ jeho raných skladeb.
Aleš Březina, Martinů: Works for Violin and Piano 2, © 1999 Supraphon Music a.s