Základní informace
Titul CZSedm arabesek
Podtitul CZrytmické etudy pro housle a klavír
Titul ENSeven arabesques
Podtitul ENrhytmic etudes for violin and piano
Titul DESieben Arabeske
Podtitul DErhytmic Etüdes für Violine und Klavier
Titul FRSept arabesques
Podtitul FRétudes rythmiques pour violon et piano
KategorieKomorní hudba
PodkategorieDua pro housle a klavír
Halbreichovo číslo201 A
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Moderato; 3. Andante moderato; 4. Allegro; 5. Adagio; 6. Allegretto; 7. Allegretto moderato
Durata16'
Nástrojové obsazeníVl Pf
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1931
Započetí kompozice1931
Dokončení kompozice1931
Premiéra
Uložení autografu
Poznámka k autografuRukopis nezvěstný.
Copyright
CopyrightÉditions Durand-Salabert-Eschig, Paříž
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Skladba existuje také ve verzi pro violoncello a klavír - viz H. 201.
O skladbě

Sedm Arabesek pro housle a klavír vzniklo na objednávku pařížského nakladatele R. Deisse. Jejich instinktivní zaměření vystihuje též podtitul „Rytmické etudy“; ten však nevypovídá nic o vynikající kvalitě tohoto příležitostného díla. Sedm krátkých skladbiček, určených buď pro housle nebo pro vio­loncello, seznamuje mladého interpreta se základními melodickými a rytmickými postupy meziválečné hudby a systematicky ho připravuje na studium vrcholné soudobé koncertantní literatury. Ve své kategorii patří Arabesky k nejhodnotnějším a nejčastěji vydávaným skladbám vůbec a stojí zcela na úrovni nejlepších instruktivních děl Bartókových. V Adagiu, Arabesce č. 5, se poprvé ozve úplně nový tón v tvorbě Bohuslava Martinů: je to ušlechtilá a naprosto autentická nostalgie, vyjádřená širokou lyrickou melodií sólového nástroje a vytěsňující naráz všechna „misteriosa“ a „tranquilla“ jeho raných skladeb.

Aleš Březina, Martinů: Works for Violin and Piano 2, © 1999 Supraphon Music a.s 

« předchozí
ID 337 (záznam 1 / 0)
další »