Základní informace
Titul CZPodivuhodný let
Podtitul CZmechanický balet
Titul ENThe Amazing Flight
Podtitul ENa mechanical ballet
Titul DEDer wunderbare Fernflug
Podtitul DEein mechanische Ballett
Titul FRLe raid merveilleux [auth.]
Podtitul FRballet mécanique
KategorieJevištní díla a filmová hudba
PodkategorieBalety
Halbreichovo číslo159
Části (věty)Tableau 1: Un oiseau; tableau 2: Une hélice; tableau 3: Les cartes; tableau 4: Les réflecteurs et les affiches; tableau 5: La mer
Durata19'
Nástrojové obsazení2 Cl-Trp-Fg-Pf-Tam-tam-2 Vl- 2 Vla-Vc
Obsazení vokálních rolíBez osob
Původ
Místo kompozicePolička
Rok dokončení1927
Započetí kompozice1927
Dokončení kompozice17.09.1927
Premiéra
Interpret Nosek, Václav
Datum premiéry25.06.1994
Místo premiéryPolička (Tylův Dům)
Ansámbl Státní filharmonie Brno, Václav Nosek (dir./cond.)
Filharmonie Brno
Uložení autografu
Vlastník prameneStaatsbibliothek zu Berlin
DepozitumStaatsbibliothek zu Berlin
Poznámka k autografuFaksimile autografu uloženo v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Opis cizí rukou (partitura a party) uložen v archivu České filharmonie.
Autografní textové předlohy a režijní poznámky v archivu Národní knihovny v Praze.
Copyright
CopyrightSchott Music Panton, Praha
Odkaz na prodejcekoupit
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Komponováno pro Théâtre Beriza.
O skladbě

Le Raid merveilleux (Podivuhodný let) je v partituře označen jako „mechanický balet bez osob”. Jedná se o tzv. balet blanche, tedy dílo, ve kterém jsou jednající osoby nahrazeny hrou stínů a světel. Martinů zde zachycuje tragický osud dvou francouzských letců, Charlese Nungessera a Francoise Coliho, kteří se 8. května 1927 — dva týdny před Charlesem Lindberghem — neúspěšně pokusili o přelet Atlantického oceánu. Právě oni představovali pro Martinů novodobé hrdiny. Rok po dokončení díla se skladatel vyjádřil k tomuto tématu v článku O současné hudbě: „ Heroismus se neprojevuje jen fanfárou trombonů, smíření nestoupá vždycky do výšin sordinovaných houslí. Dnes je heros Nungesser a Coli, heroové tragiky, a Lindbergh, který vítězí. Zde jsme na pevné půdě. Je to prostší a je to i lidštější. Hrdina tragédie pozbyl své povýšenosti, zvláštnosti."

Partitura díla byla po dlouhá desetiletí považována za ztracenou, až počátkem 90. let ji našel Iša Popelka ve Státní knihovně v Berlíně. Dílo se však nenalezlo v partituře celé, po poradě s dirigentem Václavem Noskem a se souhlasem Nadace Bohuslava Martinů dopsal závěrečných 19 taktů Evžen Zámečník. Hudba je zcela abstraktní, nic nepopisuje, jen místy užívá všeobecně srozumitelné signály typu SOS. Cílovým publikem nebylo pro Martinů zřejmě Československo, nýbrž avantgardní francouzské (Théâtre Bériza) resp. německé scény (Berlín a Dráždány). Dnes zájem o toto dílo (a vůbec o celé jazzové období Martinů) strmě stoupá — za jeho vynikající televizní zpracování obdržel režisér Jiří Nekvasil Křišťálový globus Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha.

Aleš Březina, Martinů: Podivuhodný let, Kuchyňská revue, Natáčí se!, © 2004 Supraphon Music a.s

« předchozí
ID 427 (záznam 1 / 0)
další »