Základní informace
Titul CZKuchyňská revue [auth.]
Podtitul CZjazzový balet o 1 dějství
Titul ENThe Kitchen Revue
Podtitul ENjazz ballet in 1 act
Titul DEDie Küchenschau
Podtitul DEJazz-Ballett in einem Aufzug
Titul FRLa revue de cuisine
Podtitul FR
KategorieJevištní díla a filmová hudba
PodkategorieBalety
Halbreichovo číslo a přípona161
Části (věty)1. Prologue; 2. Úvod; 3. Tanec kvedlačky kolem hrnce; 4. Tanec hrnce a pukličky; 5. Tango; 6. Souboj; 7. Mezihra; 8. Adagio; 9. Tempo di Marche; 10. Allegretto
Durata21'
Nástrojové obsazeníCl Fg Tr Vl Vc Pf
Sólový hlas
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Nebeská, Božena
Diplomatický přepis věnování
Poznámka k věnováníVěnováno paní Boženě Nebeské.
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1927
Započetí kompozice1927
Dokončení kompozice23.04.1927
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Stanislav Novák (dir./cond.), Jarmila Kröschlová (choreografie)
Kröschlová, Jarmila
Novák, Stanislav
Datum premiéry17.11.1927
Místo premiéryPraha, Rudolfinum (Dům umělců)
Ansámbl baletní soubor J. Kröschlové (ballet group of J. Kröschlová)
Uložení autografu
InstitucePaul Sacher Stiftung
Místo uloženíBasilej
Současný vlastníkPaul Sacher Stiftung, Basilej
Poznámka k rukopisuAutografní partitura obsahuje také klavírní výtah (pro baletní zkoušky).
Vydání
Místo vydáníPaříž
VydavatelÉditions Alphonse Leduc
Rok vydání1930
CopyrightÉditions Alphonse Leduc, Paříž
Poznámka
PoznámkaViz také orchestrální suita z baletu (H. 161 A) a klavírní verze (H. 161 B). -- - -- Baletní libreto Jarmily Kröschlové. -- - -- Doba vzniku: Velikonoce 1927.
Informace

Kuchyňská revue

Ve 20. - 40. letech 20. století nenajdeme žádný hudební trend, na jehož vývoji by se Bohuslav Martinů (1890 Polička – 1959 Liestal/Švýcarsko) významně nepodílel. V jeho tvorbě jsou zastoupeny jednověté symfonické skladby s civilizační tématikou, jazzové prvky, včlenění starých nástrojů (konkrétně cembala) do nové hudby, experimenty s elektronickými nástroji (Teremin Vox), předklasické hudební formy a způsoby tématické práce, silně abstrahovaný folklór, antiiluzívní opery, silné vlivy surrealismu, ve 40. letech pak symfonismus ad. Ve většině případů nebyl Martinů tím prvním, kdo obrátil pozornost novým směrem, ale spíše vnímavým a zvídavým pozorovatelem hudební scény, ochotným neustále rozšiřovat svůj hudební slovník i žánrový katalog. Schopností spojovat experimenty se svou specifickou hudební řečí patří Martinů k nejzajímavějším a nejinovativnějším skladatelům 20. století.

Jednoaktový jazzový balet Kuchyňská revue H.161 vznikl o Velikonocích roku 1927. V listopadu téhož roku premiérovala skladbu v Praze autorka námětu, Jarmila Kröschlová, se svou taneční skupinou. Koncertní provedení suity z tohoto baletu o částech Prolog, Tango (tato skvostná parodie Ravelova Bolera je vlastně spíše habanerou), Charleston a Finale v jednom z pařížských koncertů Alfreda Cortota v lednu 1930 vzbudilo značný ohlas. Významný pařížský nakladatel Leduc vydal vzápětí nejen suitu z Kuchyňské revue, ale také La Bagarre a celou řadu komorních, klavírních a instrumentálních skladeb Bohuslava Martinů.

Kuchyňskou revue považoval Martinů za jedno ze svých nejvydařenějších děl. Ještě o více než třicet let později se zmínil v dopise svému životopisci Miloši Šafránkovi „o neomylné technické stránce položení partitury Kuchyňské revue, ačkoliv jsem efektivně zvláštní techniku dosud neměl...[...]. To je právě to, jak dílo, když už je jasné v mozku, anebo vyjadřující charakter skladatele, si tu techniku vytvoří samo.“.

Přestože Kuchyňská revue patří k nejúspěšnějším dílům svého autora, jedná se v případě této nahrávky o novinku – od své premiéry nikdy nebyla provedena v úplnosti, nýbrž vždy jen jako suita. I pro znalce díla B. Martinů bude určitě překvapením slyšet dvě interludia a zejména smuteční pochod, části, které prodlužují dosud známou hudbu přibližně o čtvrtinu. Partitura celého baletu ležela po dlouhá léta nepovšimnuta v archívu basilejské Nadace Paula Sachera. Teprve na počátku 90. let na ni upozornil autor tohoto textu ve svém Katalogu rukopisů B. Martinů uložených v nadaci Paula Sachera. Rekonstrukci původní partitury provedl a k revidovanému vydání připravil Christopher Hogwood ve spolupráci s A. Březinou a Institutem B. Martinů.

 

Aleš Březina

1. Prologue (Allegretto) 2. Introduction (Tempo di marche) 3. Danse du moulinet autor du chaudron (Poco meno) 4. Dance du chaudron et du couverle (Allegro) 5. Tango (Danse d'Amour. Lento) 6. Duel (Poco a poco allegro. Tempo di Charleston) 7. Entrance (Lamentation du chaudron. Allegro moderato) 8. Marche funebre (Adagio) 9. Danse radieuse (Tempo di marche) 10. Fin du drame (Allegretto)

Prameny

« předchozí
ID 429 (záznam 1 / 0)
další »