Základní informace
Titul CZSerenáda
Podtitul CZpro komorní orchestr
Titul ENSerenade
Podtitul ENfor chamber orchestra
Titul DESerenade
Podtitul DEfür Kammerorchester
Titul FRSerenade [auth.]
Podtitul FRpour l' orchestre de chambre [auth.]
KategorieOrchestrální hudba
PodkategorieSkladby pro komorní nebo malý orchestr
Halbreichovo číslo199
Části (věty)1. Allegro; 2. Andantino moderato; 3. Allegretto; 4. Allegro
Durata12'
Nástrojové obsazení1212-2210-Archi
Sólový hlasVl Vl
Dedikant Roussel, Albert
Diplomatický přepis věnováníÀ Monsieur | Albert Roussel.
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1930
Započetí kompozice11/1930
Dokončení kompozice13.12.1930
Premiéra
Interpret Straram, Walther
Datum premiéry16.04.1931
Místo premiéryPaříž
Poznámka k premiéřeWalther Straram (dir.)
Ansámbl L'Orchestre des concerts Straram
Orchestre des concerts Straram
Uložení autografu
Vlastník prameneStaatsbibliothek zu Berlin
Poznámka k autografuFaksimile autografu uloženo v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Copyright
Copyright - poznámkaSchott Music, Mainz
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníMohuč
VydavatelSchott Music GmbH & Co.
Rok vydání1931
Vydání dostupná v IBM
Schott Music GmbH & Co., Mohuč, 1931
Signatura IBM: 1012
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
O skladbě

Serenáda pro komorní orchestr patří k nejtypičtějším neoklasickým skladbám Bohuslava Martinů. Je výpovědí o skladatelově kompoziční vyzrálosti na počátku třicátých let a zároveň poctou jeho pařížskému učiteli a příteli Albertu Rousselovi, jemuž je věnována. Obdiv, který Martinů ke svému učiteli cítil, vyjadřují jeho slova, která v roce 1937 otiskl v článku časopisu La Revue Musicale:”...Vše, co jsem přišel hledat do Paříže, jsem u něho nalezl a nadto mi jeho přátelství bylo vždy nejcennější posilou. Přišel jsem k němu hledat řád, průzračnost, úměrnost, vkus a jasný, přesný citový výraz, vlastnosti francouzského umění, jež jsem vždy obdivoval a jež jsem chtěl co nejdůvěrněji poznat. Velký umělec, jímž byl, měl všechny tyto vlastnosti a velkoryse, velmi prostě a velmi přirozeně mi je poskytoval ze svých vědomostí...”. Také Roussel nešetřil při hodnocení skladby slovy obdivu a chvály a po premiéře Serenády dokonce prohlásil:”Ma gloire, ca seka Martinů”. (Mojí slávou bude Martinů.) S mimořádným úspěchem se setkalo první provedení také u obecenstva, které proběhlo v roce 1931 s orchestrem Waltera Strarama. Čtyři krátké věty jsou svým charakterem imitací miniaturizované formu symfonie období klasicismu a jejich přímo rozmarná nálada odpovídá dobové atmosféře pravé serenády. Ve všech větách je také zastoupen koncertantní prvek, jehož obliba je u Martinů patrná až do čtyřicátých let. Zde jej vyjadřuje střídání dvou skupin nástrojů ve stylu concerta grossa a zvláště užití dvou koncertantních houslí. Přes polytonalytu a častou kontrapunktickou sazbu skladba upoutá svou lehkostí a bohatou a hravou melodickou invencí. Dokonalá instrumentace zaručuje zvukovou barevnost, která  dosahuje v dvanáctiminutové skladbě obdivuhodné pestrosti. Je skutečně reprezentativním dílem tohoto období a plodem tvrdého studia předcházejících let.

Jana Honzíková a Sandra Bergmannová, program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 10. 12. 1999

« předchozí
ID 438 (záznam 1 / 0)
další »