Základní informace
Titul CZLoutky I
Podtitul CZpět klavírních kusů
Titul ENPuppets I
Podtitul ENfive pieces for piano
Titul DEMarionetten I
Podtitul DE5 Klavierstücke
Titul FR
Podtitul FR
KategorieKlávesové nástroje
PodkategorieKlavír
Halbreichovo číslo a přípona137
Části (věty)1. Kolombína tančí. Valse. Tempo di valse; 2. Nová loutka. Schimmy. Moderato; 3. Ostýchavá panenka. Chanson. Andante moderato; 4. Pohádka. Moderato; 5. Tanec loutek. Tempo di valse
Durata11'
Nástrojové obsazeníPf
Sólový hlas
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Faul, Harry
Diplomatický přepis věnování
Poznámka k věnováníDedikant: Harry Faul.
Původ
Místo kompozicePolička
Rok dokončení1925
Započetí kompozice1923
Dokončení kompozice09/1925
Poslední úprava
Premiéra
Interpret
Datum premiéry
Místo premiéry
Ansámbl
Uložení autografu
InstituceČeské muzeum hudby
Místo uloženíPraha
Současný vlastníkNárodní muzeum - České muzeum hudby, Hudebněhistorické oddělení, Praha
Poznámka k rukopisu
Vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelMojmír Urbánek
Rok vydání1926
CopyrightBärenreiter Praha
Poznámka
PoznámkaNázev a podnázev na titulní straně autografu: "Loutky. | Malé skladby pro klavír.". *** Dále vydalo Státní hudební vydavatelství, Praha 1959; Moskva 1958 (ilegální vydání); Editio Supraphon Praha 1986; Bärenreiter, Kassel 1992; Editio Bärenreiter Praha 1995, 2003.
Informace

Loutky

Pohlédneme-li na dlouhou řadu skladeb, které Bohuslav Martinů věnoval sólovému klavíru, už první letmý pohled ukáže několik výrazových i technických úrov­ní. Nade všemi vyniká úroveň virtuózní - v čele především s Fantazií a toccatou, dále pak Sonáta a tři sešity Etud a polek. Řadu let se však na Bohuslava Martinů obraceli nakladatelé také s žádostmi o skladby instruktivní a Martinů ochotně vyhovět; vznikl tak dodnes obecně ceněný pedagogický repertoár, bohatě využívaný ve skladatelově vlasti i v zahraničí. Tato tvorba na našem snímku není zastoupena. Existuje však ještě jedna těžko definovatelná kategorie na poloviční cestě mezi těmito dvěma krajnostmi, reprezentovaná především třemi cykly pod názvem Loutky.

Loutkami se Martinů začal zabývat už před první světovou válkou (třetí sešit, obsahující skladby Pierrotovo zastaveníčko a další). Drobné náladové skladby přežily téměř jako jediné z kvantitativně bohaté, ale myšlenkově a technicky povětšině do­sud nezralé juvenilní tvorby, Martinů sám poukazoval, z tohoto období hledání a učení, především právě na klavírní Loutky. Podléhal tehdy nezdravě silně francouzskému impresionismu, nikoli však v Loutkách; „Nejpevnější skladby (Loutky) dlouho předtím impresí nejsou," vyjádřil se Martinů.

Cyklus mu zvolna dorůstal pod rukama; mezi roky 1914-1918 vznikal druhý sešit (začíná skladbou Loutkové divadlo, Harlekýn je jediný detailněji datován – 28. 7. 1916) a Loutky mu získávaly ve vlasti stále větší publicitu. Cyklus sám se během dlouhých let vzniku postupně pozměňoval a je zajímavé tuto proměnu na souborné nahrávce sledovat. Vždyť některé skladby z nejmladšího sešitu (vydavateli označeného jako první - Kolombína tančí, atd.) byly dopsány dokonce až v Paříži, kam si v roce 1923 třiatřicetiletý Martinů přišel doplnit techniku konzultacemi u Alberta Roussela. V těchto skladbách dokonce zazněly impulsy ragtimové hudby (Nová loutka má podtitul podle módního tance „Shimny“).

 

Jaroslav Mihule

Sleeve-note z CD Bohuslav Martinů: Complete Piano Works, © Supraphon 2002, 3656-2 133

 

 

Prameny

« předchozí
ID 136 (záznam 1 / 0)
další »