Základní informace
Titul CZLes Rondes
Podtitul CZsuita tanců pro hoboj, klarinet, fagot, trubku, klavír a dvoje housle
Titul ENLes Rondes
Podtitul ENSuite of dances for oboe, clarinet, bassoon, trumpet, piano and two violins
Titul DELes Rondes
Podtitul DETanzsuite für Oboe, Klarinette, Fagott, Trompete, Klavier und zwei Violinen
Titul FRLes Rondes [auth.]
Podtitul FRSuite des danses pour oboe, clarinet, basson, trompette, piano et deux violons
KategorieKomorní hudba
PodkategorieSeptety
Halbreichovo číslo200
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Poco andantino; 3. Allegro; 4. Tempo di valse; 5. Andantino; 6. Allegro vivo
Durata14'
Nástrojové obsazeníOb Cl Fg Tr Pf Vl Vl
Dedikant Kunc, Jan
Diplomatický přepis věnováníÀ Monsieur | Jan Kunc.
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1930
Započetí kompozice1930
Dokončení kompozice23.11.1930
Premiéra
Interpret Cortot, Alfred
Datum premiéry18.03.1932
Místo premiéryPaříž (Concerts Cortot)
Poznámka k premiéřeAlfred Cortot (dir.)
Uložení autografu
Vlastník prameneČeské muzeum hudby
Poznámka k autografuAutografní party uloženy v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Copyright
CopyrightBärenreiter Praha
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Bärenreiter Praha, Praha, 2015
Signatura IBM: SV MAR 3
Specifikace vydání: Souborné vydání díla Bohuslava Martinů
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Dřívější název: Moravské tance.
Název na titulní straně autografu: "Les Rondes | Suite des danses | pour | Oboe, clarinet, basson, trompette, piano et I. II. Violon. Česká premiéra: 23.06.1933, orchestrální koncert Konzervatoře Brno, Zdeněk Chalabala (dirigent). První tištěné vydání obsahuje český překlad francouzského názvu skladby "Ronda", na jehož problematičnost ještě před vydáním partitury skladatel upozornil (český název totiž asociuje hudební formu rondo a nikoliv druh kolového tance, který měl skladatel na mysli).
O skladbě

Šest částí skladby Les Rondes, H 200 skladatel Martinů opakovaně nazýval tanci. V dobové korespondenci skladatel dílo označoval střídavě jako moravské, resp. české tance, protože bylo inspirováno lidovými melodiemi a rytmy (např. užití modální tóniny v tanci č. 5 ukazuje na inspiraci melodickými postupy obvyklými v moravských písních). Jde o první skladbu autorova zralého tvůrčího období, ve které se takto výrazně objevují skladatelem originálně uchopené melodické, harmonické a rytmické prvky lidové hudby. Více než půl roku po dokončení skladatel dílo dodatečně věnoval Janu Kuncovi, tehdejšímu řediteli brněnské konzervatoře, kterému byl zavázán za mnohostrannou podporu. Kunc se jednak zasazoval o oceňování jeho děl jako člen posuzujících komisí, jednak v roce 1931 nabídl Martinů místo profesora na brněnské konzervatoři. Martinů dokonce po nějaký čas přemýšlel o tom, že by nabízené místo přijal, zejména z finančních důvodů. Teprve na jaře příštího roku své rozhodnutí změnil a napsal Kuncovi, že by šlo „o jakési zběhnutí“. Premiéra Les Rondes se uskutečnila na koncertu 18. 3. 1932 pod vedením Alfreda Cortota na Ecole Normale de la Musique v Paříži a autor se jí osobně zúčastnil: „Včera jsem měl velký úspěch se svými novými tanci pro malý orkestr […]." Ten
dirigent měl mimo to před provedením takovou předmluvu, kde mě ohromě chválil […].

Úspěch koncertu sdělil také do nakladatelství Schott, další provedení bylo plánováno v Théâtre Pigalle v květnu. O českou premiéru Les Rondes projevil zájem Jan Kunc, který zřejmě žádal Martinů, aby mu poslal partituru a party k provedení. Martinů mu odpověděl: „Vaše Moravské tance Vám milerád půjčím, nemyslím, že jsou příliš obtížné a že na ně posluchači kons. nestačí. Jsou ještě v rukopise, je teď těžko pro tento smíšený genre najíti nakladatele. [...]." V lednu roku 1933 poslal Martinů do Brna partituru a hlasy Les Rondes a prosil Kunce, aby mu je po premiéře poslal zpět, protože je bude potřebovat, stále totiž pro skladbu hledal nakladatele. O připravované premiéře, která se uskutečnila na brněnské konzervatoři 19.5. června 1933, napsal Martinů s předstihem do Poličky: „v Brně budou hráti ty Rondes, možná že to bude v Radiu“. V Praze se Les Rondes hrály až 17. 3. 1936, skladbu vysílal Československý rozhlas. Jen o osm dní později zazněly v podání hráčů orchestru FOK pod vedením Václava Smetáčka na koncertě v Mánesu (25. 3.). Partituru a hlasy přivezl z Paříže Miloš Šafránek. Na koncert vyšlo několik recenzí, autoři se shodují v tom, že jde o skladbu zvukově zajímavou a radostnou, ale oproti předchozím skladbám Martinů nepřinášející údajně mnoho nového. Je překvapivé, že nezaznamenali výše zmíněné první výrazné užití prvků moravského folklóru ve skladatelově zralé tvorbě.

Na začátku roku 1931 nabídl Martinů Les Rondes vydavatelství Schott, které mu je vrátilo v květnu téhož roku. Martinů pak dlouho hledal pro skladbu jiného vydavatele, jak se o tom zmínil mj. v korespondenci s Janem Kuncem (viz výše). Skladba nakonec vyšla tiskem až v roce 1950 v nakladatelství Orbis v Praze. Postup příprav tohoto vydání dokládá korespondence Bohuslava Martinů s Karlem Šebánkem, která probíhala od roku 1947. Vyplývá z ní mj., že Martinů žádal Šebánka o český název skladby: „Co se tyce kapesniho vydani, Serenad a Ronde, bylo by to snad dobre, nevim ovsem jake nastanou ted disposice u vas […] V tom pripade premyslej o titulu pro Ronde, to neni forma ronda, nybrz les Rondes, coz znamena spise kolove tance, do kola, jako Beseda nebo do kolecka." Navzdory autorovu výslovnému přání skladba vyšla s názvem Ronda. Martinů nicméně vydání pochválil a vyjádřil hlavně radost nad tím, že je skladba konečně dostupná tiskem. Z těchto materiálů byla skladba natočena v roce 1958 v brněnském rozhlase.

Souborné vydání děl Bohuslava Martinů  IV/4, © 2015 Editio Bärenreiter Praha

 

« předchozí
ID 439 (záznam 1 / 0)
další »