Základní informace
Titul CZVoják a tanečnice
Podtitul CZkomická opera o 3 dějstvích
Titul ENThe Soldier and the Dancer
Podtitul ENcomic opera in 3 acts
Titul DEDer Soldat und die Tänzerin
Podtitul DEkomische Oper in drei Aufzügen
KategorieJevištní díla a filmová hudba
Halbreichovo číslo162
Durata135'
Nástrojové obsazení2222-2330-Timp-Pf-Archi
Obsazení vokálních rolíSimon (Bar), Malina (A), Kalidorus (T), Pseudolus (Bar), Bambula (B), Fenicie (S), Aloisie (A), Harpex (T), kuchař (T), další (7 S, 5 T, 1 Bar, 2 B, 6 Sp)
Dedikant
Původ
Místo kompozicePolička
Místo kompozice 2Paříž
Rok dokončení1927
Započetí kompozice07/1926
Dokončení kompozice19.06.1927
Premiéra
Interpret František Neumann (dir./cond.), Ota Zítek (režie/direc.), Bohumil Babánek (scéna/scen.); Antonín Pelz (Kalidorus), Zdeněk Otava (Pseudolus), Jaroslav Čihák (Bambula), Alexandra Čvanová (Fenicie)
Babánek, Bohumil
Čihák, Jaroslav
Čvanová, Alexandra
Neumann, František
Otava, Zdeněk
Pelz, Antonín
Zítek, Ota
Datum premiéry1928-05-05
Místo premiéryBrno, Národní divadlo
Ansámbl
Uložení autografu
InstituceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Místo uloženíPolička
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Copyright
CopyrightSchott Music, Mainz
Odkaz na prodejcekoupit
Prameny
Odkazy Související korespondence
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Vznik: 1. dějství: Polička, červenec-září 1926; 2. a 3. dějství: Paříž, 1927. *** České libreto: Jan Löwenbach ("J. L. Budín") dle Plautovy komedie Pseudolus. Německý překlad: Kurt Honolka.
O skladbě

První opera Bohuslava Martinů Voják a tanečnice, H 162, která vznikala v letech 1926 – 1927, patří k pozoruhodným operním dílům dvacátého století. Skladatel se zde, tak jako v každém svém dalším operním díle pokouší o novou formu opery jako živého hudebního divadla. Libreto opery zpracovává text Plautovy komedie “Lišák Pseudolus” formou jakési operní revue kombinující antický děj s prvky současnosti, včetně využití principu „divadla na divadle“ a „hry ve hře“. Celková atmosféra díla je blízká například hravé poetice her Osvobozeného divadla. Hudební jazyk díla využívá neoklasicistních i jazzových prvků, včetně jemné operní parodie a grotesky. Opera se zatím dočkala pouze tří nastudování. Světová premiéra se konala 5. 5. 1928 v Brně, další nastudování proběhla v roce 1966 v Olomouci a v roce 1990 v Ostravě. 

Jiří Nekvasil, program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 15. 12. 2000

« předchozí
ID 329 (záznam 1 / 0)
další »