Základní informace
Titul CZVoják a tanečnice
Podtitul CZkomická opera o 3 dějstvích
Titul ENThe Soldier and the Dancer
Podtitul ENcomic opera in 3 acts
Titul DEDer Soldat und die Tänzerin
Podtitul DEkomische Oper in drei Aufzügen
Titul FR
Podtitul FR
KategorieJevištní díla a filmová hudba
PodkategorieOpery
Halbreichovo číslo a přípona162
Části (věty)
Durata135'
Nástrojové obsazení2222-2330-Timp-Pf-Archi
Sólový hlas
Obsazení vokálních rolíSimon (Bar), Malina (A), Kalidorus (T), Pseudolus (Bar), Bambula (B), Fenicie (S), Aloisie (A), Harpex (T), kuchař (T), další (7 S, 5 T, 1 Bar, 2 B, 6 Sp)
Dedikant
Diplomatický přepis věnování
Poznámka k věnování
Původ
Místo kompozicePolička
Rok dokončení1927
Započetí kompozice07/1926
Dokončení kompozice19.06.1927
Poslední úprava
Premiéra
Interpret František Neumann (dir./cond.), Ota Zítek (režie/direc.), Bohumil Babánek (scéna/scen.); Antonín Pelz (Kalidorus), Zdeněk Otava (Pseudolus), Jaroslav Čihák (Bambula), Alexandra Čvanová (Fenicie)
Babánek, Bohumil
Čihák, Jaroslav
Čvanová, Alexandra
Neumann, František
Otava, Zdeněk
Pelz, Antonín
Zítek, Ota
Datum premiéry05.05.1928
Místo premiéryBrno, Národní divadlo
Ansámbl
Uložení autografu
InstituceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Místo uloženíPolička
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Poznámka k rukopisu
Vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelDilia - Divadelní a literární agentura
Rok vydání1966
CopyrightSchott Music, Mainz
Poznámka
PoznámkaVznik: 1. dějství: Polička, červenec-září 1926; 2. a 3. dějství: Paříž, 1927. *** České libreto: Jan Löwenbach ("J. L. Budín") dle Plautovy komedie Pseudolus. Německý překlad: Kurt Honolka.
Informace

Voják a tanečnice

První opera Bohuslava Martinů (1890 – 1959) “Voják a tanečnice”, která vznikala v letech 1926 – 1927, patří k pozoruhodným operním dílům dvacátého století. Skladatel se zde, tak jako v každém svém dalším operním díle pokouší o novou formu opery jako živého hudebního divadla. Libreto opery zpracovává text Plautovy komedie “Lišák Pseudolus” formou jakési operní revue kombinující antický děj s prvky současnosti, včetně využití principu „divadla na divadle“ a „hry ve hře“. Celková atmosféra díla je blízká například hravé poetice her Osvobozeného divadla. Hudební jazyk díla využívá neoklasicistních i jazzových prvků, včetně jemné operní parodie a grotesky. Opera se zatím dočkala pouze čtyř nastudování (stav k 29.4.2010). Světová premiéra se konala 5. 5. 1928 v Brně, další nastudování proběhla v roce 1966 v Olomouci, v roce 1990 v Ostravě a v roce 2000 ve Státní opeře Praha.

K první pražské inscenaci opery Voják a tanečnice byl přizván mezinárodní tým v čele s britským režisérem Davidem Pountneyem.Tento světově uznávaný operní tvůrce se v poslední době představil dvěma pozoruhodnými inscenacemi děl Bohuslava Martinů – Julietou v Opeře North Leeds (v koprodukci s operou Zuid Maastricht) a světovou premiérou první verze “Řeckých pašijích”, která proběhla na festivalu v Bregenzu v roce 1999. Inscenace byla připravena v koprodukci s Královskou operou v Londýně, kde byla tato verze opery uvedena také na jaře roku 2000.

Nepříliš známá revuální operní komedie Bohuslava Martinů má v operním divadle 20. století své nezastupitelné místo.

 

text: Jiří Nekvasil

 

 

Prameny

« předchozí
ID 329 (záznam 1 / 0)
další »