Základní informace
Titul CZKoncert pro smyčcové kvarteto a orchestr
Podtitul CZ
Titul ENConcerto for String Quartet and Orchestra
Podtitul EN
Titul DEKonzert für Streichquartett und Orchester
Podtitul DE
Titul FRConcerto pour quatuor à cordes et orchestre
Podtitul FR
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieDvojkoncerty, trojkoncerty a čtyřkoncerty
Halbreichovo číslo a přípona207
Části (věty)1. Allegro vivo; 2. Adagio; 3. Tempo moderato
Durata18' 30''
Nástrojové obsazení2222-2220-Timp-Batt-Archi
Sólový hlasVl Vl Vla Vc
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Pro Arte Quartet, Wisconsin
Diplomatický přepis věnováníAu Quatuor | Pro-Arte
Poznámka k věnováníVěnování na titulní straně autografu.
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1931
Započetí kompozice1931
Dokončení kompozice06/1931
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Georges Sébastian (dir./cond.)
Sébastian, Georges
Datum premiéry20.03.1932
Místo premiéryMarseille, Francie (Théâtre des nations, Salle Prat)
Ansámbl Quatuor Pro Arte
Pro Arte Quartet, Wisconsin
Uložení autografu
InstituceSchott Music GmbH & Co.
Místo uloženíMohuč
Současný vlastníkSchott Music, Mohuč
Poznámka k rukopisu
Vydání
Místo vydáníMohuč
VydavatelSchott Music GmbH & Co.
Rok vydání1932
CopyrightSchott Music, Mainz
Poznámka
PoznámkaNázev na titulní straně autografu: "Quatuor à cordes avec l'orchestre". *** Anglická premiéra: 10.10.1932, Londýn, Quatuor Pro Arte, London Philharmonic Orchestra (dir.: Malcolm Sargent).
Informace

Koncert pro smyčcový kvartet s orchestr

Bohuslav Martinů (1890-1959) odchází po pádu Francie za druhé světové války do emigrace ve Spojených státech Připojuje se zde k výkvětu světově hudby této doby a mezi řadou jmen jako Stravinskij, Bartók, Schönberg, Hindemith aj. se těší jeho skladby zvláštní přízni nejlepších amerických orchestrů. Byl fascino­ván jejich virtuozitou a inspirován i přátel­stvím s dirigenty typu Sergeje Kusevického Oboustranně zákonitým důsledkem toho byl jeho příklon k tvorbě symfonií - z roku 1942 je datována jeho První a každý následující rok přibývala další v pětičlenném sledu zakonče­ném posléze s odstupem Symfonickými fantaziemi (Šestou symfonií) v roce 1953. Blok válečných symfonií svědčí však ještě o jiné věci: o potřebě sebevyjádření al fresco, o tendenci k filozofické konfesi, pro niž našly hudební dějiny optimální prostor ve tvaru symfonie.

Smyčcový kvartet s orchestrem patří mezi ta koncertantní díla Bohuslava Martinů, kterými se prodlužuje historie concerta grossa do dvacá­tého století. Neobarokní perioda zahrnuje u něho zejména třicátá léta a vrcholí Dvojkoncertem z roku 1938 O poměrně vzácný typ skladby, kde koncertuje celé smyčcové kvarte­to na pozadí zvuku symfonického orchestru, jej požádalo belgické sdružení Pro arte na jaře ro­ku 1931. Třívětá stavba v tradičním uspořádání „Allegro - Adagio - Allegro" je ovšem zcela ne­tradiční v harmonickém a polyfonním plánu. Disonantní střety a volné kontrapunktické linie zasazují toto koncertování do dobového kontextu, který miloval svobodu a nespoutanost školními pravidly. Skladba byla napsána v Paříži, kde Martinů působil od roku 1923; do­končil ji 28. června 1931.

Jaroslav Mihule

 

Prameny
PP

« předchozí
ID 114 (záznam 1 / 0)
další »