General information
Type of the document Letter
SenderMartinů, Bohuslav
Sender (corporation)
Sender‘s locationSchönenberg - Pratteln
Send date20.04.1958
RecipientŠafránek, Miloš
Recipient (corporation)
Recipient‘s locationPrague
LanguageCzech
Acquiredcopy from Bohuslav Martinů's Center in Polička
Owner of the sourceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Owner‘s call numberPBM Kmš 872
Former call number at IBM2000/PBM Kmš 872
Call number at IBMŠafM 1958-04-20
Content and physical description
Diplomatic transcription of the letter

[Schönenberg, Pratteln] Avril 20 1958.



 



Mily Milosi :[1]



Touche! Je to podivny pocit videt svuj zivot tak rozebran a vracet se tak daleko zpet do vzpominek a udalosti.[2] Myslim ze se ti to podarilo a napisu ti vice az cetbu dokoncim jsem teprve u Concert Grosso[3] a tak hlavni podekovani prijde na konec. Vidim ted jaka velka prace to byla a myslim te jeste ceka. Napis mi zdali tato kniha je urcena pro ceske vydani a nebo pro preklad?



Ted bych v rychlosti chtel rici nekolik poznamek, ktere jsem si behem cetby udelal.



 



Za prve vyhod toho Mistra na str 1. uvodu.[4]



Ted co se tyce qoutation[5] z mych dopisu a clanku, to jest dosti dulezite. totiz clanky psane do revue atd jsou premyslene, mohou byti quotovane. Dopisy jsou ve vetsine spravne alespon tobe nebo hudebnikum, do­pisy vice mene a vice privatni jsou ovsem nekdy ne smerodatne a co se tyce clanku v programech, zde bych se zamyslil, nebot jak vis clanky do programu jsou ta nejhorsi vec ktera skladatele muze potkat a hlavne mne a tak jsou odkladane az na posledni chvili a kdyz uz vyhnuti neni tedy se vypoti nejaky ten argument ale v celku c’est la blague[6], tak tam bych byl opatrny.



Prvni dil Policsky je moc hezky a vubec jsem v uzasu kdes nasel vsechny ty informace .



Ja myslim ze bys mel jeste celou vec zhustit, jsou tam veci jez se opakuji a snad prilis velikou vahu prikladas tem prvnim pracim, jako Stin a jine,[7] jez jsou jiste jenom episodou a spise trenovanim. Vratim se k tomu v detailu. Vezmu to po poradku dle stranek. K prvni casti se jeste vratim zacinam od str 23. Kde je omyl, reditel konserv. v te dobe nebyl Kaan nybrz Knittl,[8] jak spravne uz pises na str. nasledujici.



Str. 27. Myslim ze rukopis tri jezdcu[9] musi byti v Po­licce a nebo je ve V. Moulin nechal jsem si sem ted vsech­no poslat, tak ti to sdelim‚ ale nemyslim ze si ho nechal knittl.



vsechny neb vetsina otazek jsou otazky pameti a mohu se sam milit a rovnez ty se[10]



S tim violovym klicem mam pravdu[11] ale o tech rozepsanych hlasech[12] nevim,[13] proc bych je byl rozepiso­val. Mozna ze jsem se ten violovy klic prece jen behem pra­ce naucil, nevzpominam.



Str. 36 Novakuv ucitel byl Marak[14] a pozdeji teprve Hoffmann. Co se tyce Novakova clanku nemyslim ze vse je spravne, byl jsem prekvapen nekterymi diskrepanci o nichz jsem myslel ze mame totozny dojem. Bylo to tez psano po letech.[15]



 



Na str. 41 o tom byzanskem zpevu je nekde nedorozumeni, samozrejme je to monodie, tech par radku je nejasnych, ale neprekvapilo mne ze vychodni hudba neni kontrap. atd a nemuze miti volne vedeni hlasu, protoze je zde hlas jen jeden. To jsem vedel obtize byly jenom sehnat je to jest najit je v nekterem vydani, tak to oprav nebot by nam ihned vytkli ze tomu oba nerozumime.

Str 45. Pelease jsem v nemeckem divadle nevidel az v Na­rodnim.[16]



Str 51. Pisne na Baudelera myslim existuji, ponevadz jsem je nekde videl[17] (V. Moul?0 Trochu mne to plete protoze pozdeji citujes dilo jez bylo venovano Libe, nejsou to ty pisne, nebo nedal jsem ti je v Parizi?[18]



Str 52. Byla Orridge clenem Videnske a berlinske opery a ne Covent Garden?[19]



Str 53. Zde se jedna o zkouzku tak zvanou statni s jejiz diplomem bych mohl ucit hudbe, zde se mylim je to spravne na str 52, sorry.



Str 55. Rusky balet v nemeckem jsem nevidel. Az v Pa­rizi.[20]



Str 56. Gzovskou jsem take nevidel, jen jsem poslal partituru[21]



Str 58. Zde je asi znacny omyl ktery se tahne po nekolik stranek co se tyce tech pilnych studii partitur. Par­titury v te dobe jsme nemeli a take bych je nebyl nijak zvlast studoval, co jsme meli to byly spise upravy pro piano, take nevim ze by mi pratele posilali partitury do Policky, tohle musim zkontrilovat [zkontrolovat] ale urcite to studium pilne partitur neexistovalo. Vubec zvlast­ni studium nebylo to co bylo nelze nazvati studovanim. Vratim se k tomu.



tady myslim ze se prilis zdrzujes u veci nahozenych skiz a dokonce ztracenych.



str 60 Spanelskou Rhap.[22] jsem jiste neznal a neslysel, nebot pokud vim tyto skladby i debyssy se zacly hrati az po valce a to jest se Zemankem.[23]



Prosim te zkontroluj to casove mi to nevychazi ale v tom jsem jak vis slabej.



Str 62. kde jsi nasel tu koledu[24] ze o ni v takovych detailech mluvis?



Str 62. Hudebnice neni ceske slovo. (Opani Beli)[25]



Str 64. Mluvis o tom Goudimelovi ale ja jsem uzil asi jenom zalm nebo jsem uzil i hudbu?[26]



Str 71. O tom zazraku.V nekterych malo pripadech kde jsem uznal ze vec je hodna usili, uzil jsem nahle veskerou svoji energii. Pripad zajezdu. Pomoc Alice masarykove. To se stalo malo kdy.[27]



Str 72. pises co drive v partiture del… o tom uz jsem psal na prvni str. partitury zkratka pro nas chude nebyly. Na teze str. o uvedeni franc, hudby, byl to prvni Zemanek[28] ktery z toho byl divoky ale nastudoval to a hral v Plodinove burse. Zde je vubec male nedoroumeni s Talichem ale to nema vyznam. Ja sam nemam dojem ze by byl tolik sledoval moji cinnost bylo to spise ze jsem byl prite1em Stani. Forget it[29].



Str 75 byl Cernohorsky v Italii?



Str 75. Istar[30] znamena uplny atd od ceske hud. koncepce Stinu. To je vedle. Stin je zkratka skolni prace a slaba vubec bych o ni nepsal.[31] Co se tyce te volby Orientu, to je jen stredoevropska nemoc‚ kazdy hledal v Orientu svoji fantasii, tedy nic zvlastniho pro moji vol­bu. Otazka psychologicka naroda ve stredu Evropy.



Str 77 Legendu o Josefovi jsem videl v Praze. Ohni­vaka[32] jsem si nikdy zvlaste necenil a tedy jiste necitoval v mych oblibenych skladbach, snad jen pro forma. Istar nemuze miti vliv Parize nebot byla psana nez jsem odejel.[33]



Str 80. jeli prace variacni nemuze miti formu Sonaty. Totez pro Istar o vlivu Parize kam jsem prijel pozdeji, to jest premiera byla nebo mela byti 1918?[34] Pariz je 1923.



Str 87 ti fauni to jest zase orient ale poeticka stranka je dulezita



Str 83 casova neshoda se Sukem ktery k nam chodil do Myslikove[35] az kdyz jsem u neho studoval. Pravda je ze Mizejici pulnoc ucesal a mozna ze ne zrovna na prospech.



Str 84. Asrael[36] mne zaujal velice pres patheticky a bo-

­les­tinsky raz ale pokud se pamatuji slysel jsem jej jen jednou, jsem v nem asi nehral.



Str 85. Partitura Mizejici pulnocimusi byti v Praze asi ve Filharmonii? [37]



Myslim ze byl psan po baletu ale nejsem si jist.



Str 87. Nevim co mas stale s tou Celestou? To je nastroj na ktery se vubec nepamatuji ze bych ho byl uzil[38]



Str 89 co se Madrigalu tyce, neznal jsem je pred English Singers[39] ale co mne na tom uchvatilo byla [††][40] tenkokrate opravdu ke studiu.



Str 90 zase to studium Orlanda Palestriny, ty se proste studovati nedaji a tak tvuj zaver je jenom cause et effect.[41]



Str 91. Tvrzeni o Perotinu je mylne, slysel jsem jej poprve az v N. Y. [42] Vlastne to rikas. sorry.



Str 92. Ti fauni[43] vychazeji take z Rousslela.[44]



Str. 97. Na rue Chapelais si nevzpominam.[45]



Str. 99. Pochubuji ze Schönberg byl na programech Kous[46].



99 zase mylna zminka i studium. Zapomnel jsi na Joyce ktereho jedine z cele te gruopy jsem znal[47]



105. Nejak konfusni[48] “tezsi je napsat to co nas napadne“ srovnej s predchozim.



107 “tvurci cinnost zde predchazela theoriim..“ ????



115. Co je to to Concertino pro Franka.[49]



118 casove nejak nezrejme. Koncert pro piano Alleg­ro???[50]



To nebyl Kipling ktery mi nedovoli uziti textu ale jeho nakladatel, to jest oni to dovolili ale za nejaky obnos cimz muj zajem se ztratil.[51]



121. schazi pomerne malo znameho sklad.



134 nevim z ceho odvozujes ze jsem se ridil textem velmi podrobnym a casove presnym?



136. Kdo je vrah? nep matuji se. Jmenuj Lovenbacha.[52]



137. Mam velke obavy ze vsechny ty extempore jsem do Tanecnice strcil sam, proti protestu budina[53].



148 proc tam misis c “cosi nenemeckeho#??



149 rikas ze trio[54] je absolutne nahle spontanni a pak rikas ze je vysledkem dlouheho hledani. Hledani ceho?



154 Torelli neznam a take jsem je neobdivoval pro to co tam pises.[55] Nezapomen ze vetsina techto veci je jen od slyseni a ne od divani se do partitur, ktere vubec byly vzacne jako Corelli[56] k.p.[57]



155 se zase vracis k nemeckemu metaf. razeni. ?/Vzdyt mame Dvoraka a Smetanu.



159 Partitu jsem neslysel v N.Y. To jest az disk. O provedeni Antverp nevim[58]



161V Zapomen tam to venovani Cassadovi, ktere neni jiste, nenasli jsme to na titulni str. A nova verse je venovana Pierre Fournier.[59]



162. Myslim jsem skoro jist ze Munch mel premieru v ori­ginalni versi.[60]



Tu spatnou orchestraci jsem slysel pres Radio.



165 druhy radek Rozdilnost sve Koncepce, ne techniky s hodbou



166 o tom divadle to jen moc rozptylene a nerikas co schazelo nasemu divadlu ve vyvoji, totiz rikas to ale ne jasne. 167 Lidova divadelni osnova, nepresne Dorota je lidova hra, ne divadelni.[61]



Str 168.



Tady je trouble s Legendou[62], myslim ze jsem ji vzal ze Susila, jako i ostatni veci pozdeji pro Spalek. Nebot jsem nikdy k svemu politovani Janackovu sbirku nemel a i tezko bych nasel, rozebrana dlouho[63]. Jiste tim mys­lis Bartos-Janacek,[64] ktery mi na zadost poslal Zou­har[65] z Univ. Knih, az do Nicy, T. J. vzal jsem z neho en[66] Pro Horu tri svetel.[67] Take pozdeji si nejsem jist s Nemcovou,[68] pro Spacek [Špalíček][69]. Jediny pra­men ktery jsem mel je a byl Susil[70]. Nemcovou jsem ovsem mohl nalezti v Parizi asi v Institute Slave. Ke str 169.



180 Nemyslim ze Paskalina[71] je dle Zeyera, vzal jsem jen nazev, v ostatnich se jmenuje jinak, nevzpominam jak.



181. Zde je hodne semantickych chyb v popisu hry a hud­by.



184 Vypravu Marii v Praze myslim si nedelal Muzika nybrz Feuerstein (?)[72]



185 Ktereho presidenta myslis[73], jemu jsem byl predstaven?



186 Nejasne polozeno “a kde text tvori hlavne narodni pisne “to jest ze uzivam text nar. pisni.



Myslim ze jsme nasli ze debureau byl z Koeln.[74] Kdo je basnich Mach.[75]



Zde ovsem prehanis o te znamenite praci Strause nebot jsi asi nevidel co mi napsal, ale budiz nechme to, ja mam dojem ze jsem si celeho Moliera na konec prelozil sam, protoze on pracoval zvolna a obycejne kdyz mi text dodal po castkach ja uz mel davno muziku i text hotov. To je detail.



188. proc do vyssi svery“duchovni”?



189 historie neni ceske jmeno. pak opakujes co jsi uz drive znacne rozvedl. uz myslim po treti.



190 “ toto ohraniceni….. . Cela fraze nema smysl v tom-

­to kontextu.



191. Co jest Vertikalni polyfonicke zpracovani???



192. Samozrejme ze jsem Klicpru [Klicperu] psal Pro Divadlo.[76] Radio-opera je nonsense Divadlo beze sceny, haha, Pro Radio jsem to psal jako objednavku ovsem, a zapominas zde na Jiraka ktery mi jako riditel trikrate pomohl financne‚ Hlas lesa,[77] Veselohra‚[78] Ky­tice.[79] Ale rozhodne netvrd ze ty veci maji Radiovy ucel, Hlas lesa je dokonce proti Radiovy‚ nebot se tam jedna o zamenu osob ktere nikdo nevidi, tedy nebud na omylu v te veci. Radio-opera cela n’exist[80]



195. Juliette[81]. Upravoval “ktera nemaji nekdy primou dejovou souvislost. Dejovou ovsem musi miti ale nemaji primou textovou souvislost. Semantik.



196. Juliettu jsem nasel take na nabrezi, vzacny vytisk[82].



197. “vystridan pristim okamzikem“ Spatna semantik, pri nejmensim“ vystridan okamzikem pristim“ je lepsi ale stale slabe.



202. aramovane[83] orchestr. Partemi…???



206. Nemyslim ze bych byl Officialne postavil kandidaturu[84]. Vubec nejsem jist jsili dobre informovan, byl Kricka reditelem??,



Byt v Montsouris[85] byl v osmem patre ne v sestem. o tom jsem jist.



207 zase nejmenujes Jiraka.[86] bez jeho pomoci by Roz­hlas nebyl objednal.



210. Nevylozis konkretne term[87] Ricercari[88] to jest hledani research‚ recherche[89] a take ze to mela by­ti forma na ceste k fuze‚ fuga, fuze‚ fuzou, fuzami o fu­zach, funny proc tam strkas Malipierro[90] nevim.



Zase tam jmenujez celestu.?????



                               211.



ve vsech tech rozborech je to znacne sroubovane, po ce­le knize.



ku pr. jez harmonickumi nuancemi vytvori velmi svodobnou atmosferu (?) By the same token[91], moje rozbory v programech jsou pitome az na nekolik vzacnych vyjimek. (Ku pr ta obalena polyfonie str 214



216. Musim se zeptat Sachera na tu definitivni versi o zkouskach na Double-concert,[92] myslim ze to behem casu vzalo jine verse nez ve skutecnosti to bylo.



219 zase opakujes co jsi uz rekl.



 



                      Pokracovani v pristim cisle.



 



Tedy v zasade se musis ridit dle toho co v knize rikas o mem pomeru v procesu tvurcim, cili ze nas vzdy napadne vzdy vice nez je treba a ze obtiz je vyvolit z toho co je treba a ne vice. Ja ovsem na tuto theorii jsem doplacel po cely zivot ale je spravna. tedy myslim ze kniha hlavne pro cizi edici je moc dlouha, totiz jsem si toho jist a je zbytecne zatezkana opakovanim techze veci pri prilezitostech ovsem ruznych, to potrebuje clearing[93]. Dalsi dojem ktery mam ze mnoho stranek pises jakoby a hlavne pro sebe sana [sama], cili jaksi predpokladas ze ostatni detaily jsou samozrejme a zname, coz ovsem nejsou. Na konec velke zavazi jsou rozbory veci, mnohe zbytecme. Veci nevydanych. Nazdar



 


Total number of leaves3
Number of pages bearing text3
Fixationtypescript, without signature
Markingsinscriptions by M. Šafránek
Digitisation
Quality of digitisationNot digitised

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Antverps
New York, NY
Nice
Paris
Polička
Prague
Schönenberg - Pratteln
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 4687 (entry 1 / 0)
next »