[Schönenberg, Pratteln] Avril 20 1958.
Mily Milosi :[1]
Touche! Je to podivny pocit videt svuj zivot tak rozebran a vracet se tak daleko zpet do vzpominek a udalosti.[2] Myslim ze se ti to podarilo a napisu ti vice az cetbu dokoncim jsem teprve u Concert Grosso[3] a tak hlavni podekovani prijde na konec. Vidim ted jaka velka prace to byla a myslim te jeste ceka. Napis mi zdali tato kniha je urcena pro ceske vydani a nebo pro preklad?
Ted bych v rychlosti chtel rici nekolik poznamek, ktere jsem si behem cetby udelal.
Za prve vyhod toho Mistra na str 1. uvodu.[4]
Ted co se tyce qoutation[5] z mych dopisu a clanku, to jest dosti dulezite. totiz clanky psane do revue atd jsou premyslene, mohou byti quotovane. Dopisy jsou ve vetsine spravne alespon tobe nebo hudebnikum, dopisy vice mene a vice privatni jsou ovsem nekdy ne smerodatne a co se tyce clanku v programech, zde bych se zamyslil, nebot jak vis clanky do programu jsou ta nejhorsi vec ktera skladatele muze potkat a hlavne mne a tak jsou odkladane az na posledni chvili a kdyz uz vyhnuti neni tedy se vypoti nejaky ten argument ale v celku c’est la blague[6], tak tam bych byl opatrny.
Prvni dil Policsky je moc hezky a vubec jsem v uzasu kdes nasel vsechny ty informace .
Ja myslim ze bys mel jeste celou vec zhustit, jsou tam veci jez se opakuji a snad prilis velikou vahu prikladas tem prvnim pracim, jako Stin a jine,[7] jez jsou jiste jenom episodou a spise trenovanim. Vratim se k tomu v detailu. Vezmu to po poradku dle stranek. K prvni casti se jeste vratim zacinam od str 23. Kde je omyl, reditel konserv. v te dobe nebyl Kaan nybrz Knittl,[8] jak spravne uz pises na str. nasledujici.
Str. 27. Myslim ze rukopis tri jezdcu[9] musi byti v Policce a nebo je ve V. Moulin nechal jsem si sem ted vsechno poslat, tak ti to sdelim‚ ale nemyslim ze si ho nechal knittl.
vsechny neb vetsina otazek jsou otazky pameti a mohu se sam milit a rovnez ty se[10]
S tim violovym klicem mam pravdu[11] ale o tech rozepsanych hlasech[12] nevim,[13] proc bych je byl rozepisoval. Mozna ze jsem se ten violovy klic prece jen behem prace naucil, nevzpominam.
Str. 36 Novakuv ucitel byl Marak[14] a pozdeji teprve Hoffmann. Co se tyce Novakova clanku nemyslim ze vse je spravne, byl jsem prekvapen nekterymi diskrepanci o nichz jsem myslel ze mame totozny dojem. Bylo to tez psano po letech.[15]
Na str. 41 o tom byzanskem zpevu je nekde nedorozumeni, samozrejme je to monodie, tech par radku je nejasnych, ale neprekvapilo mne ze vychodni hudba neni kontrap. atd a nemuze miti volne vedeni hlasu, protoze je zde hlas jen jeden. To jsem vedel obtize byly jenom sehnat je to jest najit je v nekterem vydani, tak to oprav nebot by nam ihned vytkli ze tomu oba nerozumime.
Str 45. Pelease jsem v nemeckem divadle nevidel az v Narodnim.[16]
Str 51. Pisne na Baudelera myslim existuji, ponevadz jsem je nekde videl[17] (V. Moul?0 Trochu mne to plete protoze pozdeji citujes dilo jez bylo venovano Libe, nejsou to ty pisne, nebo nedal jsem ti je v Parizi?[18]
Str 52. Byla Orridge clenem Videnske a berlinske opery a ne Covent Garden?[19]
Str 53. Zde se jedna o zkouzku tak zvanou statni s jejiz diplomem bych mohl ucit hudbe, zde se mylim je to spravne na str 52, sorry.
Str 55. Rusky balet v nemeckem jsem nevidel. Az v Parizi.[20]
Str 56. Gzovskou jsem take nevidel, jen jsem poslal partituru[21]
Str 58. Zde je asi znacny omyl ktery se tahne po nekolik stranek co se tyce tech pilnych studii partitur. Partitury v te dobe jsme nemeli a take bych je nebyl nijak zvlast studoval, co jsme meli to byly spise upravy pro piano, take nevim ze by mi pratele posilali partitury do Policky, tohle musim zkontrilovat [zkontrolovat] ale urcite to studium pilne partitur neexistovalo. Vubec zvlastni studium nebylo to co bylo nelze nazvati studovanim. Vratim se k tomu.
tady myslim ze se prilis zdrzujes u veci nahozenych skiz a dokonce ztracenych.
str 60 Spanelskou Rhap.[22] jsem jiste neznal a neslysel, nebot pokud vim tyto skladby i debyssy se zacly hrati az po valce a to jest se Zemankem.[23]
Prosim te zkontroluj to casove mi to nevychazi ale v tom jsem jak vis slabej.
Str 62. kde jsi nasel tu koledu[24] ze o ni v takovych detailech mluvis?
Str 62. Hudebnice neni ceske slovo. (Opani Beli)[25]
Str 64. Mluvis o tom Goudimelovi ale ja jsem uzil asi jenom zalm nebo jsem uzil i hudbu?[26]
Str 71. O tom zazraku.V nekterych malo pripadech kde jsem uznal ze vec je hodna usili, uzil jsem nahle veskerou svoji energii. Pripad zajezdu. Pomoc Alice masarykove. To se stalo malo kdy.[27]
Str 72. pises co drive v partiture del… o tom uz jsem psal na prvni str. partitury zkratka pro nas chude nebyly. Na teze str. o uvedeni franc, hudby, byl to prvni Zemanek[28] ktery z toho byl divoky ale nastudoval to a hral v Plodinove burse. Zde je vubec male nedoroumeni s Talichem ale to nema vyznam. Ja sam nemam dojem ze by byl tolik sledoval moji cinnost bylo to spise ze jsem byl prite1em Stani. Forget it[29].
Str 75 byl Cernohorsky v Italii?
Str 75. Istar[30] znamena uplny atd od ceske hud. koncepce Stinu. To je vedle. Stin je zkratka skolni prace a slaba vubec bych o ni nepsal.[31] Co se tyce te volby Orientu, to je jen stredoevropska nemoc‚ kazdy hledal v Orientu svoji fantasii, tedy nic zvlastniho pro moji volbu. Otazka psychologicka naroda ve stredu Evropy.
Str 77 Legendu o Josefovi jsem videl v Praze. Ohnivaka[32] jsem si nikdy zvlaste necenil a tedy jiste necitoval v mych oblibenych skladbach, snad jen pro forma. Istar nemuze miti vliv Parize nebot byla psana nez jsem odejel.[33]
Str 80. jeli prace variacni nemuze miti formu Sonaty. Totez pro Istar o vlivu Parize kam jsem prijel pozdeji, to jest premiera byla nebo mela byti 1918?[34] Pariz je 1923.
Str 87 ti fauni to jest zase orient ale poeticka stranka je dulezita
Str 83 casova neshoda se Sukem ktery k nam chodil do Myslikove[35] az kdyz jsem u neho studoval. Pravda je ze Mizejici pulnoc ucesal a mozna ze ne zrovna na prospech.
Str 84. Asrael[36] mne zaujal velice pres patheticky a bo-
lestinsky raz ale pokud se pamatuji slysel jsem jej jen jednou, jsem v nem asi nehral.
Str 85. Partitura Mizejici pulnocimusi byti v Praze asi ve Filharmonii? [37]
Myslim ze byl psan po baletu ale nejsem si jist.
Str 87. Nevim co mas stale s tou Celestou? To je nastroj na ktery se vubec nepamatuji ze bych ho byl uzil[38]
Str 89 co se Madrigalu tyce, neznal jsem je pred English Singers[39] ale co mne na tom uchvatilo byla [††][40] tenkokrate opravdu ke studiu.
Str 90 zase to studium Orlanda Palestriny, ty se proste studovati nedaji a tak tvuj zaver je jenom cause et effect.[41]
Str 91. Tvrzeni o Perotinu je mylne, slysel jsem jej poprve az v N. Y. [42] Vlastne to rikas. sorry.
Str 92. Ti fauni[43] vychazeji take z Rousslela.[44]
Str. 97. Na rue Chapelais si nevzpominam.[45]
Str. 99. Pochubuji ze Schönberg byl na programech Kous[46].
99 zase mylna zminka i studium. Zapomnel jsi na Joyce ktereho jedine z cele te gruopy jsem znal[47]
105. Nejak konfusni[48] “tezsi je napsat to co nas napadne“ srovnej s predchozim.
107 “tvurci cinnost zde predchazela theoriim..“ ????
115. Co je to to Concertino pro Franka.[49]
118 casove nejak nezrejme. Koncert pro piano Allegro???[50]
To nebyl Kipling ktery mi nedovoli uziti textu ale jeho nakladatel, to jest oni to dovolili ale za nejaky obnos cimz muj zajem se ztratil.[51]
121. schazi pomerne malo znameho sklad.
134 nevim z ceho odvozujes ze jsem se ridil textem velmi podrobnym a casove presnym?
136. Kdo je vrah? nep matuji se. Jmenuj Lovenbacha.[52]
137. Mam velke obavy ze vsechny ty extempore jsem do Tanecnice strcil sam, proti protestu budina[53].
148 proc tam misis c “cosi nenemeckeho#??
149 rikas ze trio[54] je absolutne nahle spontanni a pak rikas ze je vysledkem dlouheho hledani. Hledani ceho?
154 Torelli neznam a take jsem je neobdivoval pro to co tam pises.[55] Nezapomen ze vetsina techto veci je jen od slyseni a ne od divani se do partitur, ktere vubec byly vzacne jako Corelli[56] k.p.[57]
155 se zase vracis k nemeckemu metaf. razeni. ?/Vzdyt mame Dvoraka a Smetanu.
159 Partitu jsem neslysel v N.Y. To jest az disk. O provedeni Antverp nevim[58]
161V Zapomen tam to venovani Cassadovi, ktere neni jiste, nenasli jsme to na titulni str. A nova verse je venovana Pierre Fournier.[59]
162. Myslim jsem skoro jist ze Munch mel premieru v originalni versi.[60]
Tu spatnou orchestraci jsem slysel pres Radio.
165 druhy radek Rozdilnost sve Koncepce, ne techniky s hodbou
166 o tom divadle to jen moc rozptylene a nerikas co schazelo nasemu divadlu ve vyvoji, totiz rikas to ale ne jasne. 167 Lidova divadelni osnova, nepresne Dorota je lidova hra, ne divadelni.[61]
Str 168.
Tady je trouble s Legendou[62], myslim ze jsem ji vzal ze Susila, jako i ostatni veci pozdeji pro Spalek. Nebot jsem nikdy k svemu politovani Janackovu sbirku nemel a i tezko bych nasel, rozebrana dlouho[63]. Jiste tim myslis Bartos-Janacek,[64] ktery mi na zadost poslal Zouhar[65] z Univ. Knih, az do Nicy, T. J. vzal jsem z neho en[66] Pro Horu tri svetel.[67] Take pozdeji si nejsem jist s Nemcovou,[68] pro Spacek [Špalíček][69]. Jediny pramen ktery jsem mel je a byl Susil[70]. Nemcovou jsem ovsem mohl nalezti v Parizi asi v Institute Slave. Ke str 169.
180 Nemyslim ze Paskalina[71] je dle Zeyera, vzal jsem jen nazev, v ostatnich se jmenuje jinak, nevzpominam jak.
181. Zde je hodne semantickych chyb v popisu hry a hudby.
184 Vypravu Marii v Praze myslim si nedelal Muzika nybrz Feuerstein (?)[72]
185 Ktereho presidenta myslis[73], jemu jsem byl predstaven?
186 Nejasne polozeno “a kde text tvori hlavne narodni pisne “to jest ze uzivam text nar. pisni.
Myslim ze jsme nasli ze debureau byl z Koeln.[74] Kdo je basnich Mach.[75]
Zde ovsem prehanis o te znamenite praci Strause nebot jsi asi nevidel co mi napsal, ale budiz nechme to, ja mam dojem ze jsem si celeho Moliera na konec prelozil sam, protoze on pracoval zvolna a obycejne kdyz mi text dodal po castkach ja uz mel davno muziku i text hotov. To je detail.
188. proc do vyssi svery“duchovni”?
189 historie neni ceske jmeno. pak opakujes co jsi uz drive znacne rozvedl. uz myslim po treti.
190 “ toto ohraniceni….. . Cela fraze nema smysl v tom-
to kontextu.
191. Co jest Vertikalni polyfonicke zpracovani???
192. Samozrejme ze jsem Klicpru [Klicperu] psal Pro Divadlo.[76] Radio-opera je nonsense Divadlo beze sceny, haha, Pro Radio jsem to psal jako objednavku ovsem, a zapominas zde na Jiraka ktery mi jako riditel trikrate pomohl financne‚ Hlas lesa,[77] Veselohra‚[78] Kytice.[79] Ale rozhodne netvrd ze ty veci maji Radiovy ucel, Hlas lesa je dokonce proti Radiovy‚ nebot se tam jedna o zamenu osob ktere nikdo nevidi, tedy nebud na omylu v te veci. Radio-opera cela n’exist[80]
195. Juliette[81]. Upravoval “ktera nemaji nekdy primou dejovou souvislost. Dejovou ovsem musi miti ale nemaji primou textovou souvislost. Semantik.
196. Juliettu jsem nasel take na nabrezi, vzacny vytisk[82].
197. “vystridan pristim okamzikem“ Spatna semantik, pri nejmensim“ vystridan okamzikem pristim“ je lepsi ale stale slabe.
202. aramovane[83] orchestr. Partemi…???
206. Nemyslim ze bych byl Officialne postavil kandidaturu[84]. Vubec nejsem jist jsili dobre informovan, byl Kricka reditelem??,
Byt v Montsouris[85] byl v osmem patre ne v sestem. o tom jsem jist.
207 zase nejmenujes Jiraka.[86] bez jeho pomoci by Rozhlas nebyl objednal.
210. Nevylozis konkretne term[87] Ricercari[88] to jest hledani research‚ recherche[89] a take ze to mela byti forma na ceste k fuze‚ fuga, fuze‚ fuzou, fuzami o fuzach, funny proc tam strkas Malipierro[90] nevim.
Zase tam jmenujez celestu.?????
211.
ve vsech tech rozborech je to znacne sroubovane, po cele knize.
ku pr. jez harmonickumi nuancemi vytvori velmi svodobnou atmosferu (?) By the same token[91], moje rozbory v programech jsou pitome az na nekolik vzacnych vyjimek. (Ku pr ta obalena polyfonie str 214
216. Musim se zeptat Sachera na tu definitivni versi o zkouskach na Double-concert,[92] myslim ze to behem casu vzalo jine verse nez ve skutecnosti to bylo.
219 zase opakujes co jsi uz rekl.
Pokracovani v pristim cisle.
Tedy v zasade se musis ridit dle toho co v knize rikas o mem pomeru v procesu tvurcim, cili ze nas vzdy napadne vzdy vice nez je treba a ze obtiz je vyvolit z toho co je treba a ne vice. Ja ovsem na tuto theorii jsem doplacel po cely zivot ale je spravna. tedy myslim ze kniha hlavne pro cizi edici je moc dlouha, totiz jsem si toho jist a je zbytecne zatezkana opakovanim techze veci pri prilezitostech ovsem ruznych, to potrebuje clearing[93]. Dalsi dojem ktery mam ze mnoho stranek pises jakoby a hlavne pro sebe sana [sama], cili jaksi predpokladas ze ostatni detaily jsou samozrejme a zname, coz ovsem nejsou. Na konec velke zavazi jsou rozbory veci, mnohe zbytecme. Veci nevydanych. Nazdar
|