Základní informace
Titul CZConcertino pro violoncello, dechy, klavír a bicí
Podtitul CZc moll
Titul ENConcertino for violoncello, brass, piano and battery
Podtitul ENin C minor
Titul DEConcertino für Cello, Bläser, Klavier und Schlagzeug
Podtitul DEin c-moll
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieVioloncellové koncerty
Halbreichovo číslo143
Části (věty)Allegro
Durata14'
Nástrojové obsazení1221-1110-Timp-Batt (Tamb picc, Ptti)-Pf
Sólový hlasVc
Dedikant Frank, Maurits
Diplomatický přepis věnováníA monsieur Maurits Frank
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1924
Započetí kompozice1924
Dokončení kompozice04.12.1924
Premiéra
Interpret Neumann, Václav
Večtomov, Ivan
Datum premiéry24.03.1949
Místo premiéryPraha
Poznámka k premiéřeIvan Večtomov (Vc); Václav Neumann (dir.)
Ansámbl Česká filharmonie (Czech Philharmonic)
Česká filharmonie
Uložení autografu
Vlastník prameneČeské muzeum hudby
Poznámka k autografuV CBM v Poličce uložen opis cizí rukou s vpisky B. Martinů (depozitum NBM).
Copyright
CopyrightSchott Music, Mainz
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Schott Music GmbH & Co., Mohuč,
Signatura IBM: 1030a,b
Specifikace vydání: Klavírní výtah; re-edice 1. vydání (1967)
Detaily tohoto vydání
Panton, Praha, 1967
Signatura IBM: 1030 PRa
Specifikace vydání: 1. vydání, klavírní výtah
Detaily tohoto vydání
Panton, Praha, 1973
Signatura IBM: 1030 PR
Specifikace vydání: Klavírní výtah; 2. vydání, re-edice 1. vydání (1967)
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Klavírní výtah vydal v roce 1973 Panton, Praha.

Klavírní výtah vydal v roce 1967 PANTON.

O skladbě

V oboru koncertantních skladeb Bohuslava Martinů je Concertino pro violoncello s průvodem nástrojů dechových, bicích a klavíru [H 143] prvním reprezentativním dílem. Početnou skupinu jeho tvorby se sólovým violoncellem vytvořily dále dva koncerty s orchestrem (1930, [H 196 I]) a (1945, [H 304]), Sonata da camera [H 283] pro violoncello a komorní orchestr (1940) a vedle tří sonát několik dalších skladeb s průvodem klavíru, významem nikterak nestojících v pozadí (zejména například Variace na Rossiniho téma [H 290] z r. 1942 a [Variace] na slovenskou lidovou píseň [H 378] z r. 1959). […]

Svým vznikem spadá Concertino do počátku pařížských let skladatelovy tvorby a nese řadu znaků stylového přerodu. Jeho jednovětá forma je poznamenána jistou rapsodičností, která sice dává prostor sólovému živlu, ale současně uvolňuje tvarovou sevřenost díla. Rovněž bohatá mnohotvárnost a vyhraněná určitost poměrně velkého množství tematických skupin ukazují ještě na ranou periodu skladatelovy tvorby – pozdější Martinů spěje k nápadnému zjednodušení hudebních myšlenek a k striktnímu omezení přílišné tematické pestrosti. I v Concertinu je však již vidět zřetelná snaha po jejich sjednocení. […]

Předzvěstí skladatelovy hudební řeči příštích desetiletí je tu uvolnění rytmickometrické vázanosti, projevující se zatím ještě převážně jen v rozmanitosti takových druhů a jejich kombinací […], ale i svéráznou synkopací […]. Uvolnění rytmickometrické struktury Concertina má svou analogii ve sféře tonality. Tonální výstavba stojí ještě cele na postupech pozdně romantické harmonie; zatímco však melodika vedoucího hlasu vychází z diatonického základu, pozadí ostatních hlasů těží již vydatně z disonantních střetnutí opouštějíc svět harmonické stavebnosti uplynulého půlstoletí. […]

Dedikace skladby ji svazuje s postavou violoncellisty holandského původu Mauritse Franka, který patřil do okruhu skladatelových přátel. Spolu se Stanislavem Novákem založil Frank – předtím člen proslulého Amar – Hindemithova kvarteta – úspěšný kvartetní soubor, v jehož repertoáru byl mimo jiné 2. kvartet Bohuslava Martinů [H 150], připsaný tomuto komornímu tělesu.

Jaroslav Mihule, Bohuslav Martinů: Concertino pro violoncello a malý orchestr (klavírní výtah), Praha: Panton, 1973, s. II.

« předchozí
ID 390 (záznam 1 / 0)
další »