Základní informace
Titul CZDvojkoncert
Podtitul CZpro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány
Titul ENDouble Concerto
Podtitul ENfor two string orchestras, piano and timpani
Titul DEDoppelkonzert
Podtitul DEfür zwei Streichorchester, Klavier und Pauken
Titul FRDouble concerto
Podtitul FRpour cordes, piano et timbales
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieKlavírní koncerty
Halbreichovo číslo271
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Largo; 3. Allegro
Durata21'
Nástrojové obsazeníTimp Pf Archi (10-10-8-8-4)
Dedikant Sacher, Paul
Diplomatický přepis věnováníA mon cher ami | Paul Sacher | en souvenir de sèjour calme | et angoissè | à Schöenenberg [sic!] | entre les chevreuils | et la menace de guèrre.
Poznámka k věnováníPřepis věnování, zdroj: Březina, Aleš, Die Martinů-Manuskripte in der Paul Sacher Stiftung Basel. Schweizer Jahrbuch für Musikwissenschaft 13/14 (1993/94).
Původ
Místo kompoziceVieux-Moulin
Místo kompozice 2Schönenberg - Pratteln
Rok dokončení1938
Započetí kompozice08/1938
Dokončení kompozice29.09.1938
Poslední úprava12.01.1939
Premiéra
Interpret Sacher, Paul
Datum premiéry09.02.1940
Místo premiéryBasilej, Švýcarsko
Ansámbl Das Basler Kammerorchester
Basler Kammerorchester
Uložení autografu
InstitucePaul Sacher Stiftung
DepozitumBasilej
Současný vlastníkPaul Sacher Stiftung
Poznámka k autografuV Paul Sacher Stiftung uložen také náčrt.
V Centru Bohuslava Martinů v Poličce jsou uloženy party cizí rukou a částečně jejich převrácená faksimile (depozitum Nadace Bohuslava Martinů).
Copyright
Copyright - poznámkaBoosey & Hawkes, London-New York
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníLondýn
VydavatelBoosey & Hawkes
Rok vydání1946
Vydání dostupná v IBM
Boosey & Hawkes, Londýn, 1983
Signatura IBM: 1257 kp
Specifikace vydání: Přetisk 1. vydání - kapesní partitura
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
O skladbě

Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány je natolik spjat s osobou Paula Sachera, že je takřka nemožné psát pouze o díle samém. Slavný švýcarský dirigent a mecenáš, který svými objednávkami obohatil hudbu 20. století o mnohá mistrovská díla, oslovil Bohuslava Martinů v roce 1937 s žádostí o novou skladbu pro některý z  nadcházejících koncertů svého Basilejského komorního orchestru. Tato zakázka byla spjata s osobním pozváním k pobytu na Sacherově sídle na Schönenbergu poblíž Basileje. Martinů, který prostřednictvím svého pařížského přítele a skladatelského kolegy Conrada Becka Sachera již několik let znal, pozvání s radostí přijal a přijel se svou ženou Charlotte v září 1938.

V poklidné atmosféře idylické krajiny v neutrálním Švýcarsku vzniklo během tohoto pobytu jedno z nejpůsobivějších a též nejproslulejších děl Bohuslava Martinů. Dvojkoncert vypovídá o množství protichůdných vlivů jak ze skladatelova osobního života, tak i z tehdejšího politického dění. Poslední větu dokončil přesně v den podpisu Mnichovské dohody, kterou byla jeho vlast donucena odstoupit svá pohraniční území nacistickému Německu. Klid venkovského sídla nicméně umožnil skladateli vyjádřit své hudební nápady v dokonale vyvážené formě. Na titulní stranu rukopisné partitury napsal Martinů věnování: Mému drahému příteli Paulu Sacherovi v upomínku na poklidný, strachem naplněný pobyt na Schönenbergu mezi srnkami a nebezpečím války.“ 

Dvojkoncert patří k vrcholným dílům 20. století. Podobně jako Toccata e due canzoni, H 311, 5. smyčcový kvartet, H 268, nebo Symfonické fantazie, H 343, je to opět dílo, které se vůči svému tvůrci osamostatnilo a v dobrém slova smyslu se mu vymklo z rukou. Vedle dramatického obsahu díla přispívá k jeho oblíbenosti též jeho symfonický tah – v rámci komorního orchestru používá Martinů prostředky typické pro práci s velkým symfonickým orchestrem. Výrazným dokladem je mohutný chorální úvod druhé věty, který se znovu vrací na konci třetí věty a celou skladbu uzavírá. Není divu, že světoví dirigenti zařazují toto dílo často na program koncertů symfonických- ostatně sám Martinů provádění Dvojkoncertu velkým symfonickým orchestrem schválil svému příteli Rafaelu Kubelíkovi. Znásobená mohutnost zvuku však může místy potlačit drobnokresbu polyfonního přediva jednotlivých hlasů.

Světová premiéra  díla se uskutečnila v únoru 1940 v podání Basilejského komorního orchestru pod taktovkou Paula Sachera. Navzdory komplikované mezinárodní situace se jí mohl zúčastnit i Martinů, tehdy stále ještě žijící v Paříži. Mohl tedy být svědkem obrovského triumfu díla bouřlivě přijatého premiérovým publikem, v jehož řadách se nacházel i nadšený Arthur Honegger.

Aleš Březina, Bohuslav Martinů: Selected Masterpieces, © 2001 Supraphon Music a.s

« předchozí
ID 477 (záznam 1 / 0)
další »