Stručný obsah | Harry Halbreich doufá, že byla Charlotta Martinů na své cestě úspěšná, a předpokládá, že už se před několika dny vrátila. Vyzývá ji, aby se co nejdříve setkali.
Z Prahy si HH odnáší mnoho informací. Věnoval se tam dílu Bohuslava Martinů a zájmům ChM a setkal se s mnoha osobnostmi, např. s [Vojtěchem] Strnadem, [Václavem] Dobiášem, [Karlem] Šebánkem nebo [Milošem] Šafránkem.
VS svěřil pisateli dokument týkající se dědického řízení, který ChM musí podepsat. Jde o plnou moc pro tamějšího notáře. VS dokumentem potvrzuje, že pozůstalost bude Charlottě vyplacena během několika týdnů.
Příčinou potíží ohledně finančního vyrovnání s Prahou je údajně Charlottin americký pas. Kdyby měla francouzský pas, věc by byla patrně už vyřízena.
Češi jsou ochotni pro Charlottu mnoho udělat. Vědí o jejích materiálních potížích i o tom, že si přeje získat dům v Pierrefonds.
BM je v Praze uctíván a každý týden se hraje minimálně jedno jeho dílo. Důraz je přitom kladen především na jeho příslušnost k českému národu. Jeho popularitě velmi prospěla díla na texty Miloslava Bureše, madrigaly, sborová tvorba atd. Nejoblíbenější je OTVÍRÁNÍ STUDÁNEK, které se stává folklorem, jakým je "Vltava" Bedřicha Smetany.
Jaroslav Mihule, přítel KŠ, publikoval pozoruhodné dílo o šesti symfoniích BM ["Symfonie Bohuslava Martinů", 1959], bohužel v češtině. Posílá Charlottě po pisateli jeden exemplář s věnováním.
V Supraphonu vzniká mnoho nových titulů se skladbami BM, a to i na úkor edičních plánů. Od 1. ledna [1960] byly nahrány následující skladby: KLAVÍRNÍ TRIO Č. 2 ["Trio en ré mineur"], SONÁTA Č. 2 pro violoncello a klavír, SONÁTA PRO VIOLU A KLAVÍR, VARIACE NA SLOVENSKOU LIDOVOU PÍSEŇ, TOCCATA E DUE CANZONI. V těchto dnech vycházejí PARABOLY. Během tří týdnů vyjde SYMFONIE Č. 1 a do konce roku mj. KONCERT PRO KLAVÍR A ORCHESTR Č. 3, KONCERT PRO HOUSLE A ORCHESTR [Č. 2], SMYČCOVÝ KVARTET Č. 5, NONET [Č. 2].
HH informuje adresátku o návrzích z vyšších míst. Především po ní chtějí, aby podepsala souhlas s převozem ostatků BM do Poličky. HH české straně vysvětloval adresátčino stanovisko. Nejde jim o okamžitý převoz, pouze o souhlas, že k němu jednoho dne dojde. Připisují tomu velikou důležitost.
Češi si dále přejí vydat všechny dosud nepublikovaná díla BM. Chvatně publikují a nedbají ani na ediční plány, jak to udělali v případě NONETU [Č. 2], ZBOJNICKÝCH PÍSNÍ (mužských sborů psaných pro Brno a Prahu), [kantát na texty] MB (pod tlakem) [LEGENDA Z DÝMU BRAMBOROVÉ NATI, ROMANCE Z PAMPELIŠEK, MIKEŠ Z HOR] aj.
Češi na druhou stranu navrhují vydávání ve spolupráci s Bärenreiterem. To je třeba dobře zvážit. Vydávání děl v Praze je výhodné. Vzhledem k počtu představení bude ChM dostávat většinu honorářů z Československa.
HH vyjmenovává, co Charlottě nabízí česká strana, pokud ona přistoupí na převoz ostatků BM do Poličky a povolí, aby jeho dosud nevydaná díla vyšla v Praze.
Je třeba, aby si HH a ChM o všem v klidu promluvili.
HH v Praze pátral po ztracených skladbách BM a dosáhl vynikajících výsledků: až na desítku děl, jejichž osud není objasněn, už prakticky nejsou žádná ztracená díla, a navíc se objevilo několik neznámých skladeb BM z období před jeho manželstvím s ChM.
V Českém hudebním fondu se setkal s dalšími skladbami jako HALF-TIME, CONCERTINO PRO KLAVÍR A ORCHESTR z roku "1937" [dokončeno 1938], DIVERTIMENTO (CONCERTINO) ["Concerto pour la main gauche"], dvě ORCHESTRÁLNÍ SUITY Z BALETU ŠPALÍČEK aj.
HH navštívil [Zdeňka] Zajíce z Pantonu, vydavatelství Svazu československých skladatelů. Panton za několik týdnů vydá KLAVÍRNÍ KONCERTY Č. 2 a Č. 3 (ChM nevěděla o osudu druhého z nich; je tedy v Praze připravený k tisku). Boosey and Hawkes se vzdali svých práv. Další díla vyjdou také v Pantonu.
KŠ se za dva týdny vydá do Londýna. HH se s ním chce setkat a promluvit si o vydání SYMFONIE Č. 2 a SYMFONIE Č. 3, které stále existují pouze v rukopisné podobě. Pokud o ně B&H neprojeví zájem, Panton je vydá ještě před koncem roku.
Panton plánuje vydat kapesní partituru SYMFONIE Č. 1 (i SYMFONIE Č. 2 a Č. 3). V B&H vydali SYMFONII Č. 1 jen ve velkém formátu a zavázali se vydat kapesní partituru SYMFONIE Č. 6 (SYMFONIE Č. 4 a Č. 5 už v tomto formátu existují).
Formování "Asociace" [?] pokračuje dobře, zejména s VD. Vše se konkrétněji vyjasní v květnu v době [Pražského] jara. Už teď může říci, že se uvažuje o každoročním festivalu v Poličce.
HH se po návratu do Francie dozvěděl o Grand Prix du Disque, která byla udělena nahrávce SYMFONICKÝCH FANTAZIÍ a PAMÁTNÍKU LIDICÍM. Je to vítězství i pro Supraphon, i když se deska prodávala dobře i bez takového posvěcení. Úspěch bude mít jistě i nahrávka KYTICE, která je v prodeji několik dní.
HH Charlottu opět vyzývá k setkání a je zvědavý na novinky z Ameriky. Prosí ji, aby mu přinesla požadované desky a partitury.
Zve ji na slavnostní večer gramofonových desek 30. [3.] Bude tam početné publikum a on by tam s ní navíc mohl vše prodiskutovat. Oznamuje změnu v programu: POLNÍ MŠE ještě není v Praze hotová a bude nahrazena DVOJKONCERTEM.
HH a Pierre Vidal jedou tento víkend do Bruselu na provedení SYMFONIE Č. 1 pod taktovkou Rafaela Kubelíka. Přidá se ChM?
Malý koncert, který Francie a Československo plánují na přelom května a června, se začíná rýsovat.
Má ChM zprávy z Curychu ohledně ŘECKÝCH PAŠIJÍ? Je premiéra stále plánována na tento rok?
HH v Praze jednal také o MIRANDOLINĚ (jejíž představení viděl). Údajně nemohli poslat honoráře za provedení, o němž se ChM zmiňovala, protože práva ke skladbě už byla postoupena Bärenreiteru. |