Základní informace
Titul CZKoncert pro housle a orchestr č. 2
Titul ENConcerto for Violin and Orchestra No. 2
Titul DEKonzert für Violine und Orchester Nr. 2
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieHouslové koncerty
Halbreichovo číslo293
Části (věty)1. Andante - Poco allegro - Moderato; 2. Andante moderato; 3. Poco allegro
Durata28'
Nástrojové obsazení2222-4331-Timp-Batt-Archi
Sólový hlasVl
Dedikant Elman, Mischa
Diplomatický přepis věnováníTo Mischa Elman
Původ
Místo kompoziceNew York, NY
Rok dokončení1943
Započetí kompozice23.02.1943
Dokončení kompozice26.04.1943
Premiéra
Interpret Elman, Mischa
Kusevickij, Sergej Aleksandrovič
Datum premiéry31.12.1943
Místo premiéryBoston (USA)
Poznámka k premiéřeMischa Elman (Vl), Sergey Alexandrovich Koussevitzky (dir.)
Ansámbl Boston Symphony Orchestra
Boston Symphony Orchestra
Uložení autografu
Vlastník prameneNadace Bohuslava Martinů
DepozitumCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Poznámka k autografuV CBM v Poličce se dále nachází fragment hlasů cizí rukou (depozitum NBM), klavírní výtah rukou Karla Šolce, reprodukce autografní partitury a autografního sólového hlasu (majetek CBM).
Reprodukce autografního sólového partu a autografního klavírního výtahu ve vlastnictví soukromého sběratele v Lamstedtu, Německo.
Náčrt uložen v Českém muzeu hudby v Praze.
Copyright
Copyright - poznámkaBärenreiter Praha
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelMelantrich
Rok vydání1949
Vydání dostupná v IBM
Melantrich, Praha, 1948
Signatura IBM: 1025 PPR
Specifikace vydání: 1. vydání - klavírní výtah + houslový part
Detaily tohoto vydání
Melantrich, Praha, 1949
Signatura IBM: 1025a
Specifikace vydání: 1. vydání - partitura
Detaily tohoto vydání
Supraphon, Praha, 1985
Signatura IBM: 1025 KV
Specifikace vydání: Revidované vydání - klavírní výtah + sólový hlas
Detaily tohoto vydání
Bärenreiter Praha, Praha, 2016
Signatura IBM: 1025 PPRa,b
Specifikace vydání: Re-edice revidovaného vydání Supraphonu 1985
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Tempové označení druhé věty v autografní partituře: Larghetto.
Melantrich vydal partituru (1949) a klavírní výtah (rev. Karel Šolc, 1948).
O skladbě

V lednu 1943 slyšel slavný houslista Mischa Elman v New Yorku 1. symfonii, H 289, Bohuslava Martinů v interpretaci Bostonského orchestru. Na základě tohoto poslechu si objednal u Bohuslava Martinů novou skladbu do svého repertoáru. Při prvním vzájemném setkání požádal Martinů Elmana o přehrání několika ukázek z jeho repertoáru, neboť jej předtím nikdy neslyšel a neznal tedy specifika jeho hry. Během Elmanova hraní tiše poslouchal, nedělal si žádné poznámky a podle vzpomínek houslisty vypadal téměř duchem nepřítomen. Poté mu poděkoval a bez jakékoli konkrétní reakce odešel. Elman se domníval, že narazil na podivína a považoval věc za ztracenou. Za dva měsíce se však již mohl potěšit hotovým dílem, ve kterém ke svému překvapení nalezl řadu prvků, charakteristických pro svůj způsob hry. Na houslistovu žádost přikomponoval Martinů ještě kadenci k první větě.

K premiéře koncertu napsal Martinů krátký úvod, v němž mimo jiné píše: “Myšlenka tohoto koncertu objevila se přede mnou v tomto uspořádání: Andante, široký, lyrický zpěv velké intenzity, který vede k allegru, jež těží z techniky a virtuozity nástroje a má vzhled jednověté skladby. Definitivní forma má strukturu koncertu. V první větě, lyrické, zachoval jsem vážný charakter, a také ve střední části, v allegru, vrací se téma andante ke konci věty. Druhá věta je jakýsi druh odpočinku, most, jímž se přechází k finálnímu allegru. Je to intermezzo moderato, téměř bukolické, doprovázené pouze částí orchestru a přecházející attacca do finále, které probíhá v allegru. Tato věta favorizuje techniku houslí a je přerušena širokými a masívními tutti. Koncert končí jakýmsi stretto v tempu allegro vivo . [...] Tvorba pro sólové housle vyžaduje zcela zvláštní stav mysli. [...] Všechno co chceme vyjádřit sólovým partem houslí musí být obsaženo v jediné melodické linii, která musí jaksi nahradit účin složek ostatních.”

Úspěšná premiéra díla v poslední den roku 1943 byla i pro Elmana výrazným krokem při jeho návratu mezi špičku světových houslistů.

Aleš Březina, Bohuslav Martinů: Selected Masterpieces, © 2001 Supraphon Music a.s

« předchozí
ID 215 (záznam 1 / 0)
další »