Základní informace
Titul CZKoncert pro housle a orchestr č. 2
Podtitul CZ
Titul ENConcerto for Violin and Orchestra No. 2
Podtitul EN
Titul DEKonzert für Violine und Orchester Nr. 2
Podtitul DE
Titul FR
Podtitul FR
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieHouslové koncerty
Halbreichovo číslo a přípona293
Části (věty)1. Andante - Poco allegro - Moderato; 2. Andante moderato; 3. Poco allegro
Durata28'
Nástrojové obsazení2222-4331-Timp-Batt-Archi
Sólový hlasVl
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Elman, Mischa
Diplomatický přepis věnováníTo Mischa Elman
Poznámka k věnování
Původ
Místo kompoziceNew York
Rok dokončení1943
Započetí kompozice23.02.1943
Dokončení kompozice26.04.1943
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Mischa Elman (Vl), Sergey Alexandrovich Koussevitzky (dir./cond.)
Elman, Mischa
Kusevickij, Sergej Aleksandrovič
Datum premiéry31.12.1943
Místo premiéryBoston (USA)
Ansámbl Boston Symphony Orchestra
Uložení autografu
InstituceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Místo uloženíPolička
Současný vlastníkNadace Bohuslava Martinů, Praha
Poznámka k rukopisuV CBM v Poličce se dále nachází fragment hlasů cizí rukou (depozitum NBM), klavírní výtah rukou Karla Šolce, blueprintové kopie autografní partitury a autografního sólového hlasu (majetek CBM). -- - -- Blueprintové kopie autografního sólového partu a autografního klavírního výtahu ve vlastnictví soukromého sběratele v Lamstedtu, Německo. -- - -- Náčrt uložen v Českém muzeu hudby v Praze.
Vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelMelantrich
Rok vydání1949
CopyrightBärenreiter Praha
Poznámka
PoznámkaTempové označení druhé věty v autografní partituře: Larghetto. -- - -- Melantrich vydal partituru (1949) a klavírní výtah (rev. Karel Šolc, 1948).
Informace

Koncertu č.2 pro housle a orchestr

V lednu 1943 slyšel slavný houslista Mischa Elman v New Yorku 1. symfonii Bohuslava Martinů v interpretaci Bostonského orchestru. Na základě tohoto poslechu požádal Bohuslava Martinů o novou skladbu do svého repertoáru. O dva měsíce později odevzdal Martinů Elmanovi hotovou partituru Koncertu č.2 pro housle a orchestr, ke kterému pak na Elmanovu žádost přikomponoval ještě kadenci k první větě. K premiéře koncertu napsal Martinů krátký úvod, v němž mimo jiné píše: “Myšlenka tohoto koncertu objevila se přede mnou v tomto uspořádání: Andante, široký, lyrický zpěv velké intenzity, který vede k allegru, jež těží z techniky a virtuozity nástroje a má vzhled jednověté skladby. Definitivní forma má strukturu koncertu. V první větě, lyrické, zachoval jsem vážný charakter, a také ve střední části, v allegru, vrací se téma andante ke konci věty. Druhá věta je jakýsi druh odpočinku, most, jímž se přechází k finálnímu allegru. Je to intermezzo moderato, téměř bukolické, doprovázené pouze částí orchestru a přecházející ‘attacca’ do finále, které probíhá v allegru. Tato věta favorizuje techniku houslí a je přerušena širokými a masívními ‘tutti’. Koncert končí jakýmsi ‘stretto’ v tempu allegro vivo . [...] Tvorba pro sólové housle vyžaduje zcela zvláštní stav mysli. [..] Všechno co chceme vyjádřit sólovým partem houslí musí být obsaženo v jediné melodické linii, která musí jaksi nahradit účin složek ostatních.” Úspěšná premiéra díla v poslední den roku 1943 byla i pro Elmana výrazným krokem na cestě mezi světovou houslovou špičku.

 

Eva Benešová

 

 

 

 

 

Prameny

« předchozí
ID 215 (záznam 1 / 0)
další »