Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSouth Orleans, Massachusetts
Poznámka k lokaci odeslání[South Orleans]
Datum odeslání1945
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 803
Signatura v IBMŠafM 1945-00-00b
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahStr.1: Děkuje za články; jsou už nervózní; chtěl by už skončit letní pobyt, ale záleží to na bytu; dostal dopis od /Františka/ Bartoše z 9.8.; jeho článek se "hrozně roztáhl", počká na Šafránka s definitivní úpravou. Str.2: Odpovědi na Šafránkovy dotazy, též na listu 2 a 3 (vesměs datace novějších skladeb).
Diplomatický přepis dopisu

[South Orleans, 24. září 1945]



 



Milý příteli



Děkuji za články, excellentní Martin – dekadentní a silly Aubry[1]. Možná že se vrátíme v pátek, je zima a velká otrava, už jsme moc nervosní, abychom zůstali oba nic nedělati.[2] Závisí na appartmentu jestli je už volný. Budu potřebovat pro ten článek některé Vaše dokumenty si vous êtes d’accord.[3]



 



Vše ostatní v N. Y. Těším se, už to trvá moc dlouho. Ty dopisy na konsulát došly asi teprve teď, protože můj dopis od Bartoše je také z 9./ srpna.[4] Článek se hrozně roztáhl na 17.[5] stránek, počkám na Vás s definitívní úpravou. Zdá se mi toho moc a málo. Napíšu kdy odjíždíme.



Srdečně Váš



B. Martinů



 



Dotazník (prosím vrátit s odpověďmi)[6]



 



1)  Písničky na 2 stránky[7]věnováno pí. O. Hur­banové? v Rkpise nic není – věnoval jste jí Písn. na 1 stránku. Omyl. To je jen pro na „1. stránku.



      Rukopis datován NY october 1944 – nebyl jste celý říjen v Ridgefieldu?[8]



      Ne, už v N.Y. ale je možno že písničky jsou psány v R.[9]



 



2)  Housl. (Mischa E.) Koncert[10] – II. věta v Kla­vírním výtahu (dělal jste ho Vy nebo Byrnes[11]?) na název Larghetto



      V orch. part. a v Knize Poco moderato – ve Vašem rozboru Intermezzo Moderáto. Co je správné?



      Myslím definitívně Poco Moderato.[12]



 



3)  III. Symf. 3. věta: Allegro – Andante poco moderáto. Správné?! Nebo jen Allegro (C) Začala v New Yorku? Yes.    Kdy? Květen 1944.



      Publisher? ?[13]



 



4)  Concert for cello[14]    Komu věnoval? Bez, prozatím.



      Publisher?                  X Nope.



      Bude někdo hrát?    “              Kde?     



 



5)  Sonáta pro fletnu[15]  dedikovaná to René Le Roy?



      Zatím private pleasure[16].



 



6)  Co jsou Etudes and Polkas?



      Docela čerstvé, nové. Tři volumy – asi 18 skladeb střídavě



 



Něco nového? Medium technique Věnováno? Některé z nich. asi 4



Publisher? ?[17]



 



7)  Half Time 1st Perf. Talich 1925? Naopak?



                               2nd “ festival ↕ Right[18].! (tentýž



                                                                              rok?)[19]



 



 



 



      I



 



      Papánek Hráli u Einsteina, Casadesus hrál piano Einstein housle. Vůbec byste o tomhle měl napsat.[20]



      Podzim 1943 – Five Madrigal Stanzas for violin et piano



      Listopad      To Albert Einstein



                            New York, Nov. 1943



      (1 Moderato 2 Poco allegretto 3 Andante moderato 4 Scherzando – Poco Allegretto (Nov 24) 5 Poco Allegro –) To je snad zbytečné. [21]



      …………………………………………………



     



      1945 ?       K[???] Housl. Koncert       dynamická



                                                                           znaménka



                                                                           změnil



      Reorchestrace II. Klav. Koncertu[22]



      Leden–únor? na tom nezáleží!



 



      Uvolnil z velké orchestrální masy solové piano tím, že zjednodušil a zjasnil orchestrální partituru



      13. 14. Avril 1945 Firkušný ve Philadelfii



                                                           Ormandy.



      …………………………………………………



      Piano Quinett            To Miss Fann P. Mason



                                           New York April 1944



      Duben 1944             (Z Rukopisu?) ano



      I Poco Allegro – II Adagio – III Poco Allegretto



      Trio – Da Capo – IV Largo – Allegro non troppo – Largo – Vivace.



 



      Private[23]



      Premiere à Boston avec Mme Mason



      31. December 1944.



      1945 14/I à  N. Y. (Mme Spackman) Private



        „     4/III Town Hall first public performance



        „    15/IV. à Cambridge[24]



                                                                           Over[25]:



To Serge Koussevitzky and Boston Symphony Or­chestra for 20th Anniversary



      Symphony No III



      Orchestra: Pic          1. 2. Flutes



                            1. 2. Oboe – 1 Cor ingl.



                            3 Clar (Bb)



                            1. 2. Fg.



                            4 Cor (Fa)     3 Tr (Do)     3 Trb – Tuba



                            Timp.           G.C. Piatti – Tamb. Pic.



                                                                           ∆ Tam-Tam



                            Arpe – Piano



                            String



 



      May 1944[26]



 



                                                           June 14 – 1944



                                                           Ridgefield – Conn



 



            I – ¾ – Allegro II Largo – C (May 26



Poco moderato – Poco Animato – Poco piu animato – Allegro – Allegro vivo



            zbytečné



            II – Largo C Ridgefield May 26, 1944



            III Allegro C Poco meno – Tempo I Andante –



            Andante poco moderato



            June 14 – 1944



            O.K.



 



            3 věty? 3 věty.[27]



            ……………………………………………



            Trio pour flute, violoncello et piano



            Ridgefield July 1944



            Durée 20 min.



 



            I Poco allegretto – II Adagio – III Andante. –



                            Allegretto – Scherzando



            Ridgefield začátkem července



            26–31 July 1944



            2612 Aout 19??



            dokončil July 1944



 



            28/II. 1945.: Town Hall



            Trio René Le Roy.[28]



      II



 



      Co ještě dělal v Ridgefieldu pro Dushkinovi[29]?



 



      Myslím že nic.



      …………………………………………………



 



      Sept.           Phantasy for theremin.



      1944           To Mrs Lucia Rosen with accomp.



                            Oboe, piano String Quartet



                            Ridgefield – Conn, Sept. 1944 Oct 1,



                            1944[30]



                            (Largo – Allegro)[31]



 



                            (To co? Rosen.)



…………………………………………………



 



      od 1944     Písničky na dvě stránky



      New York                     NY October 1944



 



                            ? (à Mrs. Hurban)[32]



…………………………………………………



 



 



 



 



      Sonate Nro 3 for violon and piano NY Dec 1944



                                                                       Dec 4 – 1944



 



      I Poco allegro            (q – 72-76)          6/8



      II Adagio                     (q – 69-72)          3/2



      III Scherzo                 (q 88)                     3/8



      IV Lento : Allegro      (q – 40-52)          ? C[33]



      Over %



 



      Symphony No 4



      I Poco moderato 6/8 April 17, 1945



 



      Knignal[34] Housl. Koncert (dynamická znaménka)



      Zmírnil orchestr



 



      Concert for cello and orch NY 1945 Jan 1945



 



      Orch.   2 fl       2 ob        2 Cl               2 F



                                4 Cor       2 Tr               3 Trb



                                Timp        GC Piatti       T. pic.  ∆ [35]



                                Strings



      I Moderato 6/8



      II Andante poco moderato 6/8 – Jan 31, 1945



      III Allegro (Cadenza) 2/4 NY Feb 26 1945



 



      20 December 44 – 26/II 1945.[36]



…………………………………………………



      Symphony No 4



      I Poco moderato 6/8 Allegro                April 17, 1945[37]



      II Allegro vivo ¾ Trio – Moderato – Scherzo D. C.



                                           May 2, NY[38]



      III. Largo ¾    May 22[39]



      IV. Poco Allegro – (14 Juin 1945 a S. Orleans)



      Ormandy v příští saisoně.



      (To Helene and Bill Ziegler)[40]



 


Věcné poznámky k DP

[1]      Nečitelné. Obálka k tomuto dopisu byla omylem přiřazena k dopisu PBM Kmš 802.



 



[2]      Oproti původnímu plánu patrně manželé Martinů zvažovali návrat již v pátek 28. září.



 



[3]      Francouzsky „pokud budete souhlasit“.



 



[4]      Není patrné, které dopisy má na mysli, ale vrací se k dotazům a žá­dostem Františka Bartoše, na které reagoval před několika dny.



 



[5]      Špatně čitelné, mohla by to být i číslovka „14“.



 



[6]      Tento dotazník zaslal M. Šafránek Bohuslavu Martinů, jehož rukopisné od­po­vědi tmavě modrým inkoustem jsou odlišeny kurzívou.



 



[7]      Písničky na dvě stránky, H 302, jsou bez dedikace; Písničky na jednu stránku, H 294, z roku 1943 jsou věnovány Olze Hurbanové (srov. Halbreich, 2007, s. 482).



 



[8]      Z letních prázdnin v Ridgefieldu se Martinů vrací 8. října 1944 (srov. Mihule, 2002, s. 590).



 



[9]      Podle Halbreicha je celý cyklus zkomponován v New Yorku (srov. Halbreich, 2007, s. 482).



 



[10]    Je myšlen Koncert pro housle a orchestr č. 2, H 293, s dedikací „To Mischa Elman“ (srov. Halbreich, 2007, s. 309).



 



[11]    Harold Byrns (1903–1977), americký skladatel a dirigent ně­mec­kého původu.



 



[12]    Podle Halbreicha je druhá věta tohoto koncertu označena „Andante moderato“ (srov. Halbreich, 2007, s. 310).



 



[13]    Třetí věta Symfonie č. 3, H 299, je „Allegro – Andante“, celou symfonii kom­ponuje Martinů v období od 2. května do 14. června 1944 a byla vy­dána u nakladatelství Boosey & Hawkes (srov. Halbreich, 2007, s. 235–236).



 



[14]    Koncert pro violoncello a orchestr č. 1, H 196 I, 1. verze z roku 1930 je bez dedikace a byla premiérována v Berlíně 11. prosince 1931 (srov. pozn. CBM, PBM Kmš 714). Druhá a třetí verze koncertu, H 196 II, a H 196 III, jsou dedikovány Pierru Fournierovi a byly premiérovány v Paříži v roce 1939 (H 196 II) a v roce 1955 (H 196 III) v Bavorském rozhlase (srov. Halbreich, 2007, s. 312–313). Koncert pro violoncello a orchestr č. 2, H 304, který Martinů dokončil v únoru 1945 v New Yorku, je taktéž bez dedikace a byl premiérován 25. května 1965 A. Večtomovem a Orchestrem FOK v Českých Budě­jovicích (srov. Halbreich, 2007, s. 316).



 



[15]    Sonáta pro flétnu a klavír, H 306, kterou Martinů dokončil v červenci 1945, je dedikována Georgesi Laurentovi (srov. Halbreich, 2007, s. 344).



 



[16]    Anglicky „osobní potěšení“.



 



[17]    Etudy a polky, H 308, píše B. Martinů během léta 1945; č. 2 a 10 jsou dedikovány Miladě Svobodové, č. 5 „To Mrs. Nora Smith“, č. 6 „To Mrs. Ann Gilmore“, č. 8 „To Jean-Weir-Jablonka“ a č. 15 „To Winifred Johnstone“. Skladbu vydalo nakladatelství Boosey & Hawkes v roce 1946 (srov. Halbreich, 2007, s. 419).



 



[18]    Zde vloženy šipky od slova „Right!“ potvrzující obě uvedení. Premiéra se však uskutečnila 7. prosince 1924 na koncertě České filharmonie dirigované Václavem Talichem.



 



[19]    Orchestrální rondo Half-time, H 142, z roku 1924 bylo premiérováno v Praze Václavem Talichem a Českou filharmonií 7. prosince 1924; stejní interpreti uvedli tuto skladbu 17. květně 1925 v Praze v rámci festivalu ISCM.



 



[20]    Odkazuje na setkání s fyzikem a nositelem Nobelovy ceny Albertem Einsteinem (1879–1955) v prosinci 1943, jak ho zmiňuje Jaroslav Mihule (srov. Mihule, 2002, s. 349).



 



[21]    Jedná se o Five Madrigal Stanzas, H 297, které Martinů zkomponoval v listopadu 1943 a dedikoval Albertu Einsteinovi. Jak uvádí Halbreich, vě­noval tyto poměrně lehké kusy Martinů Einsteinovi, kterého velmi ob­­divoval. Albert Einstein byl nadšeným houslistou a rád hrával na Princetonu společně s klavíristou Robertem Casadesusem (srov. Halbreich, 2007, s. 336–337).



 



[22]    Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237, zde se jedná 2. verzi, Halb­reich uvádí, že tato reorchestrace vznikla před Vánoci 1944, vychází při tom z poznámky v na konci autografu: „Paris Noël 1934 (réorchestré Noël 1944)“ (srov. Halbreich, 2007, s. 295).



 



[23]    Tužkou rukou Miloše Šafránka.



 



[24]    Klavírní kvintet č. 2, H 298, komponuje Martinů od 15. února do 14. dub­na 1944 a je dedikován „To Miss Fanny P. Mason“. Sou­kromá premiéra proběhla v Bostonu dne 31. prosince 1944, hráli Paul Degreau a sólisté Boston Symphony Orchestra. Kvintet následně veřejně premiérovali Elly Bontempo a Guilet-Quartett v New Yorku dne 4. března 1945. Kvintet má tyto části: 1. Poco Allegro, 2. Adagio, 3. Scherzo: Poco AllegrettoTrio (Poco moderato), 4. Largo – Allegro (non troppo) (Largo – Allegro) (srov. Halbreich, 2007, s. 375).



 



[25]    Anglicky, zde ve významu „pokračování“.



 



[26]    Zakroužkováno na pravém okraji.



 



[27]    Jedná se o Symfonii č. 3, H 299, kterou Martinů komponuje v období 2. května až 14. června 1944 v Ridgefieldu. Symfonie má tři věty: 1. Allegro poco moderato (3/4 takt), 2. Largo (3/4 takt), 3. Allegro – Andante (4/4 takt) (srov. Halbreich, 2007, s. 235–236).



 



[28]    Jedná se o Trio pro flétnu, violoncello a klavír, H 300, které Martinů složil v období 23. června až 31. července 1944. Skladbu premiérovali R. Le Roy, J. Scholz a S. Foster 28. února 1945 v New Yorku (Halb­reich, 2007, s. 354).



 



[29]    Samuelu Dushkinovi věnoval Martinů Suite concertante pro housle a orchestr, H 276 II, na které pracoval od ledna do 15. února 1944 (Halbreich, 2007, s. 306).



 



[30]    Celá odpověď je zakroužkována.



 



[31]    Fantazii pro theremin, hoboj, smyčcový kvartet a klavír, H 301, kom­ponoval Martinů v Ridgefieldu v roce 1944 a je dedikována „To Mrs. Lucia Rosen“ (srov. Halbreich, 2007, s. 381).



 



[32]    Jedná se o cyklus Písničky na dvě stránky, H 302, který vznikl v New Yorku v únoru až březnu 1943 a je věnován Olze Hurbanové (srov. Halb­reich, 2007, s. 482).



 



[33]    Jedná se o Sonátu č. 3 pro housle a klavír, H 303, kterou Martinů komponuje v New Yorku v období od listopadu do 4. prosince 1944. První tři věty jsou popsány správně, ve čtvrté větě je tempové označení Len­to – Moderato – Allegro a 3/4 takt (srov. Halbreich, 2007, s. 337).



 



[34]    Špatně čitelné.



 



[35]    Zde na pravém okraji tužkou rukou M. Šafránka „Dec 20, 1944.



 



[36]    Jedná se o Koncert pro violoncello a orchestr č. 2, H 304, který Martinů komponuje od 20. prosince 1944 do 26. února 1945, stejná tempová označení vět, takty i datace uvádí také Halbreich (srov. Halbreich, 2007, s. 316).



 



[37]    Na levém okraji tužkou rukou M. Šafránka vpisek „push“ a šipka směřující mezi první a druhou větu.



 



[38]    Pod druhou větou tužkou rukou M. Šafránka poznámka „Mendelsohn – dia­bolické“.



 



[39]    Pod třetí větou tužkou rukou M. Šafránka poznámka „Berlioz“.



 



[40]    Symfonie č. 4, H 305. Podle Halbreicha je druhá věta v 6/8 taktu a 4. věta je Poco Allegro ve 4/4 taktu. Skladba je dedikována „To Helene and Bill Ziegler“ a byla premiérována 30. listopadu 1945 ve Philadelphii; The Philadelphia Orchestra řídil E. Ormandy (srov. Halbreich, 2007, s. 238).



 


Celkový počet listů3
Počet popsaných stránek6
Fixacerukopis
Digitalizace
Quality of digitisationProfi

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Filadelfie, Pensylvánie
New York, NY
Praha
Ridgefield, Connecticut
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2773 (entry 1 / 0)
next »