Základní informace
Titul CZPísničky na jednu stránku
Podtitul CZcyklus písní na texty moravské lidové poezie pro zpěv a klavír
Titul ENSongs on One Page
Podtitul ENcycle of songs on Moravian folk poetry for voice and piano
Titul DELiedchen auf einer Seite
Podtitul DEein Liederzyklus zu Texten mährischer Volkspoesie für Gesang und Klavier
Titul FR
Podtitul FR
KategorieVokální hudba
PodkategoriePísně s doprovodem klavíru
Halbreichovo číslo a přípona294
Části (věty)1. Rosička; 2. Otevření slovečkem; 3. Cesta k milé; 4. Chodníček; 5. U maměnky; 6. Sen Panny Marie; 7. Rozmarýn
Durata6' 30''
Nástrojové obsazeníV Pf
Sólový hlas
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Hurbanová, Olga
Diplomatický přepis věnováníTo | Mrs. Olga Hurban.
Poznámka k věnováníOlga Hurbanová
Původ
Místo kompoziceNew York City, New York
Rok dokončení1943
Započetí kompozice02/1943
Dokončení kompozice03/1943
Poslední úprava
Premiéra
Interpret
Datum premiéry
Místo premiéry
Ansámbl
Uložení autografu
Instituce
Místo uloženíGarches
Současný vlastník- v soukromém vlastnictví -
Poznámka k rukopisuV Centru Bohuslava Martinů v Poličce uloženy dvě blueprintové kopie autografu a opis cizí rukou.
Vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelMelantrich
Rok vydání1948
CopyrightBärenreiter Praha
Poznámka
PoznámkaTexty z moravské lidové poezie ze sbírky Františka Sušila. -- - -- Dále vydalo Editio Supraphon, Praha 1971, 1984, a Editio Bärenreiter, Praha 1997.
Informace

Písničky na jednu stránku

Jen o rok později vznikly Písničky na jednu stránku, sedm písní na slova moravské lidové poezie. Martinů v nich opět zhudebnil texty ze Sušilovy sbírky lidových písní, která spolu se sbírkami Bartošovými a Erbenovými (a Biblí svatou) patřila ke konstantám jeho knihovny, ať už žil ve Francii, USA, Itálii nebo Švýcarsku. Sedm drobných písniček, z nichž žádná netrvá déle než devadesát vteřin, je pojmenováno podle zdánlivě nepodstatného vnějšího faktu svého rozsahu. Stejně však jako Karel Čapek ve svých Povídkách z jedné a z druhé kapsy, i Martinů tento vnější aspekt použil pouze k tomu, aby sám jako tvůrčí subjekt ustoupil do pozadí a nechal vyniknout takřka anonymní kráse slova a hudby. Okolnost, že je skladatel nekoncipoval jako kompaktní cyklus, je nám dostatečným ospravedlněním pro výběr pouze několika písní z každé z těchto dvou písňových sbírek.

Písničky na jednu stránku jsou spolu s Novým Špalíčkem a Písničkami na dvě stránky jedním ze skvostů české písňové literatury 20. století. Vznikly pro Martinů zcela netypicky bez jakékoli přímé objednávky, lze se však důvodně domnívat, že je autor složil pro potřebu kulturních, politických a charitativních akcí krajanských organizací amerických Čechů, na kterých pak také zaznívaly, mj. právě v podání již zmíněné zpěvačky Jarmily Novotné, sólistky Metropolitní opery v New Yorku.

Stejně jako Antonín Dvořák ve svých Moravských dvojzpěvech, přebírá i Martinů z lidové předlohy pouze texty a některé charakteristické melodické a harmonické postupy, jeho hudební pojetí je však zcela osobité a samostatné. Při frázování vychází z rytmu textu, taktové čáry mají interpretovi sloužit pouze pro lepší orientaci. Martinů se o svých písních na lidové texty jednou vyjádřil, že je „psal, když nekomponoval“. Není však příliš pravděpodobné, že by je tím chtěl označit za druhořadé kompozice, daleko spíše se tento výrok vztahuje na jejich experimentální a tedy v pojetí Martinů nehotový, zkušební charakter. Ve své výrazové úspornosti a oproštěnosti od vnějších efektů jsou Písničky na jednu stránku totiž jedním z klíčů k pozdnímu dílu Bohuslava Martinů.

 

 

Prameny

« předchozí
ID 216 (záznam 1 / 0)
další »