Základní informace
Titul CZFantazie
Podtitul CZpro teremin, hoboj, klavír a smyčcový kvartet
Titul ENFantasia
Podtitul ENfor theremin, oboe, piano and string quartet
Titul DEPhantasie
Podtitul DEfür Theremin, Oboe, Klavier und Streichquartett
Titul FRFantaisie
Podtitul FRpour theremin, hautbois, piano et quatuor à cordes
KategorieKomorní hudba
PodkategorieSeptety
Halbreichovo číslo301
Části (věty)Largo - Poco allegro - Tempo I
Durata15'
Nástrojové obsazeníOb Pf Ther Vl Vl Vla Vc
Dedikant Rosen, Lucie Bigelow
Diplomatický přepis věnováníTo | Mrs. | Lucia Rosen.
Poznámka k věnováníLucia Bigelow Rosen
Původ
Místo kompoziceRidgefield, Connecticut
Rok dokončení1944
Započetí kompozice09/1944
Dokončení kompozice01.10.1944
Premiéra
Interpret Lucia Bigelow Rosen (Ther), Rober Boom (Ob), Carlos Salzedo (Pf)
Boom, Robert
Rosen, Lucie Bigelow
Salzedo, Carlos
Datum premiéry1945-11-03
Místo premiéryNew York, USA
Ansámbl Koutzen Quartet
Uložení autografu
Poznámka k autografuRukopis nezvěstný. *** V Éditions Max Eschig uloženo faksimile autografní partitury (pravděpodobně dobová reprodukce) a opis partitury cizí rukou. *** Faksimile opisu partitury cizí rukou z Éditions Max Eschig uloženo v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Copyright
CopyrightÉditions Max Eschig, Paříž
Odkaz na prodejcekoupit
Prameny
Odkazy Související korespondence
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Název skladby na titulní straně autografní partitury: "Phantasy | for Theremin. | with accompagnement: [sic] | Oboe, piano and String Quartet." *** Teremin může být nahrazen trautoniem nebo Martenotovými vlnami.
O skladbě

Martinů se dokázal nadchnout, potkal-li něco nečekaného, neobvyklého. Někdy takový impuls plně integroval do svého hudebnho myšení, jindy si s ním pohrál, vyzkoušel, a již se k němu nevrátil. Příkladem tu může být užití elektronického nástroje, zkonstruovaného na principu modelace signálu dvou osciálorů oběma rukama, jimiž hráč dosahuje změn výšky a intenzity tónu. Jeho vynálezce ruského původu, Lev Sergejevič Těremen, ho veřejnosti představil již v roce 1919. Martinů se s nástrojem seznámil až v roce 1944, při svém pobytu v USA. Byl jim zaujat, stejně jako Antonín Svoboda, význačný český vědec, otec skladatele Tomáše Svobody. Oba zkoumali možnost těreminu, Martinů pak uposlechl výzvy Američanky Lucie Bigelow Rosen a napsal pro ni a hobojistu Robert Booma zhruba čtvrthodinovou Fantasii, H 301.

Václav Riedlbauch, program koncertu festivalu Dny Bohuslava Martinů, 24.11.2015

« předchozí
ID 223 (záznam 1 / 0)
další »