Základní informace
Titul CZPísničky na dvě stránky [auth.]
Podtitul CZcyklus písní na texty moravské lidové poezie pro zpěv a klavír
Titul ENSongs on Two Pages
Podtitul ENcycle of songs on Moravian folk poetry for voice and piano
Titul DELiedchen auf zwei Seiten
Podtitul DEein Liederzyklus zu Texten mährischer Volkspoesie für Gesang und Klavier
Titul FR
Podtitul FR
KategorieVokální hudba
PodkategoriePísně s doprovodem klavíru
Halbreichovo číslo a přípona302
Části (věty)1. Děvče z Moravy; 2. Súsedova stajňa; 3. Naděje; 4. Hlásný; 5. Tajná láska; 6. Boží muka; 7. Zvolenovcí chlapci
Durata7' 15''
Nástrojové obsazeníV Pf
Sólový hlas
Obsazení vokálních rolí
Dedikant
Diplomatický přepis věnování
Poznámka k věnování
Původ
Místo kompoziceNew York
Rok dokončení1944
Započetí kompozice10/1944
Dokončení kompozice10/1944
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Aša Slavická (mS), Oldřich Kredba (Pf)
Kredba, Oldřich
Vondrovicová, Aša
Datum premiéry15.10.1946
Místo premiéryPraha
Ansámbl
Uložení autografu
InstituceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Místo uloženíPolička
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Poznámka k rukopisuV Centru Bohuslava Martinů je uložena také reprodukce autografu.
Vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelMelantrich
Rok vydání1948
CopyrightBärenreiter Praha
Poznámka
PoznámkaDále skladba vyšla u Editio Supraphon, Praha 1971, 1984, a u Editio Bärenreiter, Praha 1997. *** Název skladby na titulní straně autografu: "Písničky | na dvě stránky. | Na texty lidové poesie.".
Informace

Písničky na dvě stránky

Písničky na dvě stránky jsou jedním ze skvostů české písňové literatury 20. století. Vznikly pro Martinů zcela netypicky bez jakékoli přímé objednávky v americkém exilu v roce 1944, lze se však oprávněně domnívat, že je autor složil pro potřebu kulturních, politických a charitativních akce krajanských organizací amerických Čechů, na kterých pak také zaznívaly, mj. v podání sólistky Metropolitní opery Jarmily Novotné, kterou na klavír často doprovázel Jan Masaryk. Stejně jako Antonín Dvořák ve svých Moravských dvojzpěvech, přebírá i Martinů z lidové předlohy pouze texty (všechny pocházejí z Erbenovy sbírky “Prostonárodní české písně a říkadla”) a některé charakteristické postupy, jeho hudební pojetí je však zcela osobité a samostatné. Při frázování vychází z rytmu textu, taktové čáry mají interpretovi sloužit pouze pro lepší orientaci. Martinů se o svých písních na lidové texty jednou vyjádřil, že je “psal, když nekomponoval”. Není však příliš pravděpodobné, že by je tím chtěl označit za druhořadé kompozice, daleko spíše se tento výrok vztahuje na jejich experimentální charakter. Ve svém výrazové úspornosti a oproštěnosti od vnějších efektů jsou Písničky na dvě stránky totiž jedním z klíčů k celému pozdnímu dílu Bohuslava Martinů.

 

 

Prameny

« předchozí
ID 224 (záznam 1 / 0)
další »