Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSouth Orleans, Massachusetts
Poznámka k lokaci odeslání[South Orleans]
Datum odeslání1945
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 803
Signatura v IBMŠafM 1945-00-00b
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahStr.1: Děkuje za články; jsou už nervózní; chtěl by už skončit letní pobyt, ale záleží to na bytu; dostal dopis od /Františka/ Bartoše z 9.8.; jeho článek se "hrozně roztáhl", počká na Šafránka s definitivní úpravou. Str.2: Odpovědi na Šafránkovy dotazy, též na listu 2 a 3 (vesměs datace novějších skladeb).
Diplomatický přepis dopisu

[South Orleans, 24. září 1945]



 



Milý příteli



Děkuji za články, excellentní Martin – dekadentní a silly Aubry[1]. Možná že se vrátíme v pátek, je zima a velká otrava, už jsme moc nervosní, abychom zůstali oba nic nedělati.[2] Závisí na appartmentu jestli je už volný. Budu potřebovat pro ten článek některé Vaše dokumenty si vous êtes d’accord.[3]



 



Vše ostatní v N. Y. Těším se, už to trvá moc dlouho. Ty dopisy na konsulát došly asi teprve teď, protože můj dopis od Bartoše je také z 9./ srpna.[4] Článek se hrozně roztáhl na 17.[5] stránek, počkám na Vás s definitívní úpravou. Zdá se mi toho moc a málo. Napíšu kdy odjíždíme.



Srdečně Váš



B. Martinů



 



Dotazník (prosím vrátit s odpověďmi)[6]



 



1)  Písničky na 2 stránky[7]věnováno pí. O. Hur­banové? v Rkpise nic není – věnoval jste jí Písn. na 1 stránku. Omyl. To je jen pro na „1. stránku.



      Rukopis datován NY october 1944 – nebyl jste celý říjen v Ridgefieldu?[8]



      Ne, už v N.Y. ale je možno že písničky jsou psány v R.[9]



 



2)  Housl. (Mischa E.) Koncert[10] – II. věta v Kla­vírním výtahu (dělal jste ho Vy nebo Byrnes[11]?) na název Larghetto



      V orch. part. a v Knize Poco moderato – ve Vašem rozboru Intermezzo Moderáto. Co je správné?



      Myslím definitívně Poco Moderato.[12]



 



3)  III. Symf. 3. věta: Allegro – Andante poco moderáto. Správné?! Nebo jen Allegro (C) Začala v New Yorku? Yes.    Kdy? Květen 1944.



      Publisher? ?[13]



 



4)  Concert for cello[14]    Komu věnoval? Bez, prozatím.



      Publisher?                  X Nope.



      Bude někdo hrát?    “              Kde?     



 



5)  Sonáta pro fletnu[15]  dedikovaná to René Le Roy?



      Zatím private pleasure[16].



 



6)  Co jsou Etudes and Polkas?



      Docela čerstvé, nové. Tři volumy – asi 18 skladeb střídavě



 



Něco nového? Medium technique Věnováno? Některé z nich. asi 4



Publisher? ?[17]



 



7)  Half Time 1st Perf. Talich 1925? Naopak?



                               2nd “ festival ↕ Right[18].! (tentýž



                                                                              rok?)[19]



 



 



 



      I



 



      Papánek Hráli u Einsteina, Casadesus hrál piano Einstein housle. Vůbec byste o tomhle měl napsat.[20]



      Podzim 1943 – Five Madrigal Stanzas for violin et piano



      Listopad      To Albert Einstein



                            New York, Nov. 1943



      (1 Moderato 2 Poco allegretto 3 Andante moderato 4 Scherzando – Poco Allegretto (Nov 24) 5 Poco Allegro –) To je snad zbytečné. [21]



      …………………………………………………



     



      1945 ?       K[???] Housl. Koncert       dynamická



                                                                           znaménka



                                                                           změnil



      Reorchestrace II. Klav. Koncertu[22]



      Leden–únor? na tom nezáleží!



 



      Uvolnil z velké orchestrální masy solové piano tím, že zjednodušil a zjasnil orchestrální partituru



      13. 14. Avril 1945 Firkušný ve Philadelfii



                                                           Ormandy.



      …………………………………………………



      Piano Quinett            To Miss Fann P. Mason



                                           New York April 1944



      Duben 1944             (Z Rukopisu?) ano



      I Poco Allegro – II Adagio – III Poco Allegretto



      Trio – Da Capo – IV Largo – Allegro non troppo – Largo – Vivace.



 



      Private[23]



      Premiere à Boston avec Mme Mason



      31. December 1944.



      1945 14/I à  N. Y. (Mme Spackman) Private



        „     4/III Town Hall first public performance



        „    15/IV. à Cambridge[24]



                                                                           Over[25]:



To Serge Koussevitzky and Boston Symphony Or­chestra for 20th Anniversary



      Symphony No III



      Orchestra: Pic          1. 2. Flutes



                            1. 2. Oboe – 1 Cor ingl.



                            3 Clar (Bb)



                            1. 2. Fg.



                            4 Cor (Fa)     3 Tr (Do)     3 Trb – Tuba



                            Timp.           G.C. Piatti – Tamb. Pic.



                                                                           ∆ Tam-Tam



                            Arpe – Piano



                            String



 



      May 1944[26]



 



                                                           June 14 – 1944



                                                           Ridgefield – Conn



 



            I – ¾ – Allegro II Largo – C (May 26



Poco moderato – Poco Animato – Poco piu animato – Allegro – Allegro vivo



            zbytečné



            II – Largo C Ridgefield May 26, 1944



            III Allegro C Poco meno – Tempo I Andante –



            Andante poco moderato



            June 14 – 1944



            O.K.



 



            3 věty? 3 věty.[27]



            ……………………………………………



            Trio pour flute, violoncello et piano



            Ridgefield July 1944



            Durée 20 min.



 



            I Poco allegretto – II Adagio – III Andante. –



                            Allegretto – Scherzando



            Ridgefield začátkem července



            26–31 July 1944



            2612 Aout 19??



            dokončil July 1944



 



            28/II. 1945.: Town Hall



            Trio René Le Roy.[28]



      II



 



      Co ještě dělal v Ridgefieldu pro Dushkinovi[29]?



 



      Myslím že nic.



      …………………………………………………



 



      Sept.           Phantasy for theremin.



      1944           To Mrs Lucia Rosen with accomp.



                            Oboe, piano String Quartet



                            Ridgefield – Conn, Sept. 1944 Oct 1,



                            1944[30]



                            (Largo – Allegro)[31]



 



                            (To co? Rosen.)



…………………………………………………



 



      od 1944     Písničky na dvě stránky



      New York                     NY October 1944



 



                            ? (à Mrs. Hurban)[32]



…………………………………………………



 



 



 



 



      Sonate Nro 3 for violon and piano NY Dec 1944



                                                                       Dec 4 – 1944



 



      I Poco allegro            (q – 72-76)          6/8



      II Adagio                     (q – 69-72)          3/2



      III Scherzo                 (q 88)                     3/8



      IV Lento : Allegro      (q – 40-52)          ? C[33]



      Over %



 



      Symphony No 4



      I Poco moderato 6/8 April 17, 1945



 



      Knignal[34] Housl. Koncert (dynamická znaménka)



      Zmírnil orchestr



 



      Concert for cello and orch NY 1945 Jan 1945



 



      Orch.   2 fl       2 ob        2 Cl               2 F



                                4 Cor       2 Tr               3 Trb



                                Timp        GC Piatti       T. pic.  ∆ [35]



                                Strings



      I Moderato 6/8



      II Andante poco moderato 6/8 – Jan 31, 1945



      III Allegro (Cadenza) 2/4 NY Feb 26 1945



 



      20 December 44 – 26/II 1945.[36]



…………………………………………………



      Symphony No 4



      I Poco moderato 6/8 Allegro                April 17, 1945[37]



      II Allegro vivo ¾ Trio – Moderato – Scherzo D. C.



                                           May 2, NY[38]



      III. Largo ¾    May 22[39]



      IV. Poco Allegro – (14 Juin 1945 a S. Orleans)



      Ormandy v příští saisoně.



      (To Helene and Bill Ziegler)[40]



 


Věcné poznámky k DP

[1]      Nečitelné. Obálka k tomuto dopisu byla omylem přiřazena k dopisu PBM Kmš 802.



 



[2]      Oproti původnímu plánu patrně manželé Martinů zvažovali návrat již v pátek 28. září.



 



[3]      Francouzsky „pokud budete souhlasit“.



 



[4]      Není patrné, které dopisy má na mysli, ale vrací se k dotazům a žá­dostem Františka Bartoše, na které reagoval před několika dny.



 



[5]      Špatně čitelné, mohla by to být i číslovka „14“.



 



[6]      Tento dotazník zaslal M. Šafránek Bohuslavu Martinů, jehož rukopisné od­po­vědi tmavě modrým inkoustem jsou odlišeny kurzívou.



 



[7]      Písničky na dvě stránky, H 302, jsou bez dedikace; Písničky na jednu stránku, H 294, z roku 1943 jsou věnovány Olze Hurbanové (srov. Halbreich, 2007, s. 482).



 



[8]      Z letních prázdnin v Ridgefieldu se Martinů vrací 8. října 1944 (srov. Mihule, 2002, s. 590).



 



[9]      Podle Halbreicha je celý cyklus zkomponován v New Yorku (srov. Halbreich, 2007, s. 482).



 



[10]    Je myšlen Koncert pro housle a orchestr č. 2, H 293, s dedikací „To Mischa Elman“ (srov. Halbreich, 2007, s. 309).



 



[11]    Harold Byrns (1903–1977), americký skladatel a dirigent ně­mec­kého původu.



 



[12]    Podle Halbreicha je druhá věta tohoto koncertu označena „Andante moderato“ (srov. Halbreich, 2007, s. 310).



 



[13]    Třetí věta Symfonie č. 3, H 299, je „Allegro – Andante“, celou symfonii kom­ponuje Martinů v období od 2. května do 14. června 1944 a byla vy­dána u nakladatelství Boosey & Hawkes (srov. Halbreich, 2007, s. 235–236).



 



[14]    Koncert pro violoncello a orchestr č. 1, H 196 I, 1. verze z roku 1930 je bez dedikace a byla premiérována v Berlíně 11. prosince 1931 (srov. pozn. CBM, PBM Kmš 714). Druhá a třetí verze koncertu, H 196 II, a H 196 III, jsou dedikovány Pierru Fournierovi a byly premiérovány v Paříži v roce 1939 (H 196 II) a v roce 1955 (H 196 III) v Bavorském rozhlase (srov. Halbreich, 2007, s. 312–313). Koncert pro violoncello a orchestr č. 2, H 304, který Martinů dokončil v únoru 1945 v New Yorku, je taktéž bez dedikace a byl premiérován 25. května 1965 A. Večtomovem a Orchestrem FOK v Českých Budě­jovicích (srov. Halbreich, 2007, s. 316).



 



[15]    Sonáta pro flétnu a klavír, H 306, kterou Martinů dokončil v červenci 1945, je dedikována Georgesi Laurentovi (srov. Halbreich, 2007, s. 344).



 



[16]    Anglicky „osobní potěšení“.



 



[17]    Etudy a polky, H 308, píše B. Martinů během léta 1945; č. 2 a 10 jsou dedikovány Miladě Svobodové, č. 5 „To Mrs. Nora Smith“, č. 6 „To Mrs. Ann Gilmore“, č. 8 „To Jean-Weir-Jablonka“ a č. 15 „To Winifred Johnstone“. Skladbu vydalo nakladatelství Boosey & Hawkes v roce 1946 (srov. Halbreich, 2007, s. 419).



 



[18]    Zde vloženy šipky od slova „Right!“ potvrzující obě uvedení. Premiéra se však uskutečnila 7. prosince 1924 na koncertě České filharmonie dirigované Václavem Talichem.



 



[19]    Orchestrální rondo Half-time, H 142, z roku 1924 bylo premiérováno v Praze Václavem Talichem a Českou filharmonií 7. prosince 1924; stejní interpreti uvedli tuto skladbu 17. květně 1925 v Praze v rámci festivalu ISCM.



 



[20]    Odkazuje na setkání s fyzikem a nositelem Nobelovy ceny Albertem Einsteinem (1879–1955) v prosinci 1943, jak ho zmiňuje Jaroslav Mihule (srov. Mihule, 2002, s. 349).



 



[21]    Jedná se o Five Madrigal Stanzas, H 297, které Martinů zkomponoval v listopadu 1943 a dedikoval Albertu Einsteinovi. Jak uvádí Halbreich, vě­noval tyto poměrně lehké kusy Martinů Einsteinovi, kterého velmi ob­­divoval. Albert Einstein byl nadšeným houslistou a rád hrával na Princetonu společně s klavíristou Robertem Casadesusem (srov. Halbreich, 2007, s. 336–337).



 



[22]    Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237, zde se jedná 2. verzi, Halb­reich uvádí, že tato reorchestrace vznikla před Vánoci 1944, vychází při tom z poznámky v na konci autografu: „Paris Noël 1934 (réorchestré Noël 1944)“ (srov. Halbreich, 2007, s. 295).



 



[23]    Tužkou rukou Miloše Šafránka.



 



[24]    Klavírní kvintet č. 2, H 298, komponuje Martinů od 15. února do 14. dub­na 1944 a je dedikován „To Miss Fanny P. Mason“. Sou­kromá premiéra proběhla v Bostonu dne 31. prosince 1944, hráli Paul Degreau a sólisté Boston Symphony Orchestra. Kvintet následně veřejně premiérovali Elly Bontempo a Guilet-Quartett v New Yorku dne 4. března 1945. Kvintet má tyto části: 1. Poco Allegro, 2. Adagio, 3. Scherzo: Poco AllegrettoTrio (Poco moderato), 4. Largo – Allegro (non troppo) (Largo – Allegro) (srov. Halbreich, 2007, s. 375).



 



[25]    Anglicky, zde ve významu „pokračování“.



 



[26]    Zakroužkováno na pravém okraji.



 



[27]    Jedná se o Symfonii č. 3, H 299, kterou Martinů komponuje v období 2. května až 14. června 1944 v Ridgefieldu. Symfonie má tři věty: 1. Allegro poco moderato (3/4 takt), 2. Largo (3/4 takt), 3. Allegro – Andante (4/4 takt) (srov. Halbreich, 2007, s. 235–236).



 



[28]    Jedná se o Trio pro flétnu, violoncello a klavír, H 300, které Martinů složil v období 23. června až 31. července 1944. Skladbu premiérovali R. Le Roy, J. Scholz a S. Foster 28. února 1945 v New Yorku (Halb­reich, 2007, s. 354).



 



[29]    Samuelu Dushkinovi věnoval Martinů Suite concertante pro housle a orchestr, H 276 II, na které pracoval od ledna do 15. února 1944 (Halbreich, 2007, s. 306).



 



[30]    Celá odpověď je zakroužkována.



 



[31]    Fantazii pro theremin, hoboj, smyčcový kvartet a klavír, H 301, kom­ponoval Martinů v Ridgefieldu v roce 1944 a je dedikována „To Mrs. Lucia Rosen“ (srov. Halbreich, 2007, s. 381).



 



[32]    Jedná se o cyklus Písničky na dvě stránky, H 302, který vznikl v New Yorku v únoru až březnu 1943 a je věnován Olze Hurbanové (srov. Halb­reich, 2007, s. 482).



 



[33]    Jedná se o Sonátu č. 3 pro housle a klavír, H 303, kterou Martinů komponuje v New Yorku v období od listopadu do 4. prosince 1944. První tři věty jsou popsány správně, ve čtvrté větě je tempové označení Len­to – Moderato – Allegro a 3/4 takt (srov. Halbreich, 2007, s. 337).



 



[34]    Špatně čitelné.



 



[35]    Zde na pravém okraji tužkou rukou M. Šafránka „Dec 20, 1944.



 



[36]    Jedná se o Koncert pro violoncello a orchestr č. 2, H 304, který Martinů komponuje od 20. prosince 1944 do 26. února 1945, stejná tempová označení vět, takty i datace uvádí také Halbreich (srov. Halbreich, 2007, s. 316).



 



[37]    Na levém okraji tužkou rukou M. Šafránka vpisek „push“ a šipka směřující mezi první a druhou větu.



 



[38]    Pod druhou větou tužkou rukou M. Šafránka poznámka „Mendelsohn – dia­bolické“.



 



[39]    Pod třetí větou tužkou rukou M. Šafránka poznámka „Berlioz“.



 



[40]    Symfonie č. 4, H 305. Podle Halbreicha je druhá věta v 6/8 taktu a 4. věta je Poco Allegro ve 4/4 taktu. Skladba je dedikována „To Helene and Bill Ziegler“ a byla premiérována 30. listopadu 1945 ve Philadelphii; The Philadelphia Orchestra řídil E. Ormandy (srov. Halbreich, 2007, s. 238).



 


Celkový počet listů3
Počet popsaných stránek6
Fixacerukopis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Lokace jako předmět
Filadelfie, Pensylvánie
New York, NY
Praha
Ridgefield, Connecticut
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2773 (záznam 1 / 0)
další »