General information
Type of the document Letter
SenderMartinů, Bohuslav
Sender (corporation)
Sender‘s locationSchönenberg - Pratteln
Note on Sender‘s location[Schönenberg]
Send date07.06.1958
RecipientŠafránek, Miloš
Recipient (corporation)
LanguageCzech
AcquiredCBM
Owner of the sourceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Former call number at IBM2000/PBM Kmš 876
Call number at IBMŠafM 1958-06-07
Content and physical description
Diplomatic transcription of the letter

[Schönenberg, Pratteln] June 7. 58.



 



Mily Milosi :



Vycitky svedomi mne prinutily se pustit znova a podrobneji do knihy a myslim ze jsem ti opravdu krivdil v nekterych vecech. Tvoje dokumentace je znacna a po vetsine dobra, ja nicmene stale hledam a nenalezam kde a v cem mam dojem je omyl, ja ovsem sebe sama nevidim a‚ jak znamo se nikdy nekontroloval, neveda ze jednoho dne se stanu slavnym a tak v mnohych vecech se ja sam mohu mylit. Pokud to ted vidim, muj prvni dojem byl dobry v tom argumentu ze je tam prilis mnoho detailu ktere mohou byti vyznamne nebo ne (to nevim) a ze se tedy cela vec roztristuje. Jinak pri druhem ctenim vidim ze plan je dobry a ze sleduje urcitou linii, s kterou bych v zasade souhlasil az na male vyjimky. Ale ted ovsem jsi to ty kdo knihu pise a ne ja. Chtel bych se te tedy zeptati toto, a to‚ je dulezite:



Nezda se ti ze v te formaci meho zivota sledujes tentyz psychologicky proces. proti kteremu ja jsem cely zivot bojoval? to jest ten stary mechanicky system pricin a vy­sledku. Nekde najdes dobry ton ale jinde jen usuzujes dle starych preceptu. Jak ja sam se vidim po tolika letech vselijakych udalosti a nechci tim rici ze je to nejake “konstatovani“, je to jen nahled a sice ze se cely muj zivot pohybuje soubezne na dvou protichudnych liniich (zde to je prave kde ona psychologie nedostacuje) a sice mezi jakousi vrozenou a genuine naivitou (asi neco infaltiniho) a mezi druhym polem vedeni, znalosti a zivotem naucene intelligence. V zasade jsem stupido[1], coz se jevi na kazdem kroku ale jsem pri tom informovan a vzdelan jak se slusi na clena 20 stoleti. Moje konkluse i myslenky jsou myslim a doufam dobre a jasne ale intuitivni zivot je jako chlapecky. Ja jsem nikdy nebyl stoupencem dualismu a muj nazor je, ze umeni je prave kdyz se tyto opposite[2] setkaji. Proto jsem hodne cetl Asijske prameny, indicke i cinske a Kanta jsem nikdy instiktivne nehledal ani ty ostatni filosofy, z kterych nase kultura zije. Tak to mas tezky pripad k reseni. Ale snad ti to osvetli nektere veci ku kterym se i v privatnich rozmluvach clovek nedostane, o tech se zkratky v dobre spolecnosti nemluvi. Mas tam dva cues[3] v Exupery a sice: „le plaisir etant de la marche. a druha: “a Travers les graines vers les fleurs de l’annee prochaine“. [4] A taky cle [celé] prvni moto o sochari.[5] To jsou ty signe postes[6].



Ted bych se chtel vratit jeste k detailum, myslim ze jsem te zacal opravovat az od str. 100. Zacnu od str. 30.



Co to znamena „citi basy“? v te konezi na str 30. Taky casto uzivas nejasne pojmy polyfonie a kontrapunktu, na to pozor.



Str. 40. Efektivne Hornik[7] mel jen harmonii a ne kom­posici, tu mel Stecker[8]. Zde take nevysvetlujes jasne ten diktat. To neznamenalo ze jsem vsechny diktaty chytil bez chyby ale ze jsem prave v tomto diktatu prestal vedome sledovat noty protoze jsem se ztratil (v moji myslence) uz poctvrte note a pokracoval jsem s vedomim ze jsem uplne vedle jen abych diktat dokoncil. Tj. ztratil jsem kontrolu nad sebou a delal jsem to jaksi bezvedome (Open mind)[9]. Vysledek byl ze diktat byl bezvadny a jediny z cele tridy. Dovedes si predstavit moje prekvapeni. A jeste vetsi prekvapeni bylo uvedomeni toho co se stalo, ovsem ex post.[10] Premyslej o tom. Vratim se k tomu jeste az dojdu k tvemu vysvetleni me inspirace Delniku more[11]. Na shledanou.



Str 44. kteri to byli ta vetsina skladatelu kteri se ocitli v rozporu…. na konci str



O tom ze jsem suduvoval [studoval] vsechno v partiturach jsem uz asi psal. je to omyl.



str 45. S tim Peleasem[12] to nevim kde jsi to nasel. Ja se nepamatuji na to nemecke provedeni, slysel jsem to az v narodnim. [13] Ale mimochodem je Peleas ze vsech veci jez se libi nejmene.



str 47. o tech Delnicich. Tak to jsi asi spatne poslouchal kdyz jsem ti to vykladal a nebo jsi uz myslel jak to uzijes v knize. Tedy fakta jsou ze jsem nebyl prekvapen kdyz jsem po 30 letech nasel skizu v Policce ale nesmirne prekvapen jsem byl kdyz jsem tu skizu psal. A sice proto ze to bylo poprve v mem zivote ze se dilo predstavilo jaksi uz uplne hotove a ze jsem byl udiven jakou prudkosti a definitivnosti se dralo pod mou rukou na papir.[14] To vsechno co rikas, technika a t d jsou vedlejsi veci. To bylo neco co se asi nazyva inspirace, to jest prave ten open mind jehoz jsem byl jeste jako chlapec schopen a intellektualne jsem se tomu nebranil.



Tedy zazitek jako kdyz jsem slysel DrillOrridge.[15] Neco co prave dosud ne mame vysvetleno. Ze jsem v ni rozeznal smysl pro orchestraci je vedle, kazda skizza uz obsahuje nejakou predstavu orchestrace i kdyz pri realizaci to dopadne treba naopak. Je to lehke rici, zde prijdou trompetty atd. ale to nema nic spolecneho s tim dojmem ktery jsem mel pri te praci, to byla jakasi iluminace, revelace, na kterou jsem byl prilis mlady abych ji chapal ale ktera nicmene mne udivila a i trochu podesila, s jakou rychlosti se ta hudebni evoluce vyvijela pod moji tuzkou ze jsem nemohl ani stacit to psat na papir. Jeli komposice dobra nebo spatna nepada v uvahu je to jen jakesi nahlednuti do taju hudebniho tvoreni. Zadne konkluse jsem z toho nevivodil ale ten kratky okamzik mi velmi utkvel v pameti. A musim rici ze se v te intensite uz nikdy pozdeji neopakoval. Tak tohle je opravdu dulezite a nevim zdali jsem ti to i ted dobre vysvetlil. Jsou to tezkosti.



Str 47 co to znamena radeni Souvisicich kvintakkordu?



Taky casto uzivas slovo (asi moje) sance, coz neni ceske slovo.



Take bych ti doporucil si nechat dobre prohlednout ty theoreticke, tj. terminologii hudebni theorie, nezda se mi ze jsi na to expert ale experti by ti na to hned skocili.



56. Proc davat cely rozbor, kdyz komposice nikdy nebyla a nebude provedena.



O te Mizejici pulnoci,[16] nekde mluvis, to si musis najit, ze jsem to opravoval u Suka. Tj. spravne ale ted se prave nevi zdali tyto opravy tomu spise neuskodili a je mozna ze ta puvodni pulnoc nebyla tak zrovna impressionisticka ale stale se tim ze vsechny brutalnejsi slozky, (trmbony atd.) byly vyhozeny, a jak jsme sami usuzovali se Stanou, ze to Suk ucesal. Je to ostatne zajimava otazka, ted bez vyznamu, ovsem protoze nevim jak partiture vypadala puvodne.[17]



Str. 58. Co byli ty partitury a kdo byli ti prazsti pratele co mi je posilali do Policky????? ??



59. Snazim se opravdu nechat hrat klavir v pp, proti forte orchestru?



ty zmensene akkordy v synkopach nemaji jiste nic spolecneho s houslovym koncertem jsem si jist.



str. 60. Mel bys lepe stylisovat vetu o zkaze Titaniku jak tam hral orchestr, to zni jako kdyby byli na koncerte.



61. neudavas ze to citujes jen z libreta (Koleda)[18]



62. proc pises pani Beli s accentem na E?



Nekde mas rychle psane a nastavovane vety, ktere jsou

komplikovane a delaji dojem jako ta slavna fraze z franc. romanu. Dans sa vie il a recu deux blessures., une a la guisse et l’autre a Madagascar.[19]



65. Neni mi znamo ze loutkove divadlo bylo v Policce na vysi. Je pravda ze prvni OPERU jsem slysel na loutkovem divadle Carostrelec, jeste se pamatuji na sbor: my uhliri cerni my jsme celi zacouzeni“ ale to byla kocujici spolecnost.



67. a varhany v tonalnim vyboceni????? co je to?



71. Byla to Alice Masarykova[20] co mi pomohla do Lon­dy­na. (Vliv Borove)[21]



73.



Zde jsme u historie zajimave. Cili ten pobyt ve Filce[22], v tom je pravda co pises ale ne cela pravda. Je to ovsem svudne pripsati vse na tom ze jsem sedel v orchest­ru ale je to prilis isolovane hledisko. To by konecne ne­vadilo. Jsi presvedcen ze Talich uz v te dobe uvedl Stra­vinskeho?[23] A co? Zde jsme take u prikladu, ktery zu­stane mezi nami a je privatni, ale ja nemam ten dojem (kdyz o tom myslim) ze by Talich byl tak citlive a sledoval moji cinnost. Mam spise dojem ze tomu neveril jako mnoho ostatnich. Odkud mas ty informace. Tento dojem je velmi silny protoze se pamatuji jak i Stana[24] si na to stezoval. Ale passons, to nevadi. Ted ale rikas ze by ne­uplynula ani jedna saisina [saisona] aby Talich nebyl neco ode mne hral. Ale co hral? Urcite Modrou hodinu[25], to vim, (ackoliv ji zamenuji s Mizejici pulnoci. Potom Half-time.[26] Pak az Juliettu.[27] Mimochodem, citujes na rozlicnych mistech to provedeni aspon to dela dojem jako by byl stale ode mne neco hral ale byla to tataz skladba.



73… pres imponujici pocet skladeb…??????



Jeste k Talichovi, a sice s reservou. Nevim zdali uz byl chefem Divadla[28] ale byl-li nechl si ujit i Spalicek a Hry o Marii. Pak ovsem daval jeste tu malou Suitu.[29] O teto mluvis vagne ackoliv myslim, ze jsem to sveril, ze to byl Talich ktery ji po dvou zkouskach vzal zkratka z pultu, a rekl: „panove, tuto skladbu filharmonie hrati nebude.“ A to byl v tom okamziku nejvetsi cin. (ackoliv horky) ktery mi kdy Talich prokazal a jsem mu za to vdecen vice nez za co jineho. Uvedl mne tim sice do nemozne posice nebot jsem prave v te dobe dostaval financni pomoc od tovarnika Vydry (Vydrova kava???) nicmene mi uvedomil ze pri kazde skladbe clovek musi byti jako vojak na strazi.[30] Sentinel u Exupery. Tento jeho cin udelal ze jsem i pozdeji vyradil z repertoiru veci jez jsem nepovazoval za dost dobre (ktere vy tam ted tahate zase zpet na svetlo bozi.)



& 8–9 o Istar[31] prilis dlouhe. Ja myslim ze zde a u jinych skladeb je nutno vziti v uvahu hledisko moje ze vsechny ty skladby byly jen bud pripravne a nebo vyplneni casu v danem okamziku a ze ja sam oznacuji za oprav­dove skladby Loutky[32]



a Half time[33] jako pocatek. Ani ne ty imress. Komposice ani Ceskou Rhapsodii.[34] Ovsem pro historika to ma snad jiny vyznam.



Nektere fraze oceneni nebo analysi jsou asi zrejme tobe ale ne ctenari. Vysledek je dost vefrbalni [verbální] a tedy zbytecne.



87. Zde pises po treti o provedeni Talicha a sice ted je to Mizejici pulnoc[35].



a ja myslim ze to je tato skladba kterou hral ale ne Mod­rou hodinu[36]. To jest byl to ten cyklus a byla to Modra H. ale vypada to prave jako kdyby byl hral nekolik skla­deb. Pri teto prilezitosti bych se zminil ze mozna neklades dosti vahy na urcite elementy ktere jsou spojene se zivotem, totiz na ten opravdu studentsky elan s nimz je psan ten nemozny clanek na str 83, jakoz i na tu Orientalni orientaci jez je udelem vsech mladych lidi naroda uprostred Evropy bez more a zahad, to jsou veci vseobecne urcitych epoch a ne jen moje vlastni.



83 zase opakujes co jsi uz rekl o Talichovi. (ne docela spravne.) Jinak je to ovsem v poradku.



84 se zminujes o jedne melodii jez se libila Sukovi. To je ovsem dost dlouha story ale v tom kontextu jak to strucne pises vypadne trochu podivna, silly[37].



Suk se nikdy neptal zdali neco doma delam jineho, tak jsem mu to nerekl ale v naproste tajnosti jsem to nedrzel. Nebyl jsem unaven symfon, stavbou Istar,[38] hledal jsem asi jen kontrast, jako mnohokrate pozdeji. [39]



87 nemyslim ze je treba rozboru baletu. ???[40]



88 pises dole ze si Narodni „koupilo“ partituru ? jak koupilo?[41]



Charleston byl jiste pridan nebo pojmenovan pozdeji.[42]



89. Historie kontrapunktu neni docela presna. Byl jsem a vlast­ne jenom instinktem proti beznym nazorum, za co byl prohlasovan a jaksi jsem tusil a nebo snad uz vedel ze existuje jiny konapunkt ktery je skutecny. Poz­deji jsem dosel k dukazu ve stare hudbe i Mad­rigalech. Proto mi byl takovy K. cizi a take jsem ho nepotreboval v te Impress. periode.[43]



Ty pisnicky co jsem nasbiral na Slovensku byly ovsem podlozeny klavirem jen jako „Dukaz cinnosti“ pro ministerstvo, tedy ne skladba.[44] Tady nevim kdo z nas se myli v te influenci o narodni pisni, protoze zde se nejedna jenom o melodii ale i to vyrazne harmonicke vztahy jez myslim ze jsem uzival uz davno pred tim. Ale to bych se musel ovsem upamatovat na ty prvni komposice coz se tezko stane.[45]



90 co myslis s tou volnou polyfonii?[46]



91 co myslis „po dosazeni vlastniho vyrazu rytmickeho atd ??? Co je vubec ten vlastni rytmicky vyraz?



Zde jsem uz na strankach oprav ktere jsem ti uz popsal.



str. 96. Nicmene. O janackovi jsem vedel near to nothing[47], v te dobe.[48] O tom debussym jak jsem ti uz psal je to journalisticka legenda, nafouknuta a opakovana do bezvedomi. Take nerozumim co jsi myslel s tim prikladem Debussy a jeden pan na Morave, (nekde poz­deji.)



101 mas tu zase „sanci“. Odpust mi.



105. Co je to prehnana diatonika?[49] Ta cela stranka je vubec hodne konfusni a mel bys ji predelat. Potom na konci je to uplne zvracene (nevim zdali jsem to nepsal sam) tam je receno ze neni umel. dilem…….co nas napadne. ale tri radky dale je ze je tezsi napsat to co nas napadne….? zkratka konfuse.[50]



107 Co tim myslis ze S.[51] vytvoril podvedome se vyhyba tonalite?



Pises ze „Tvurci cinnost zde predchazi theoriim????? Nerozumim co chces rici.



111. „do logickeho vyvoje jeho slohu…“ Neexistuje takovy logicky vyvoj, vubec je nespravne v hudbe mluvit o nejake logice, coz je spise mechanisticky term.



Jediny vyraz je organizace. Logicky, kdyz uz to uzijeme, vyvoj je vyroben nami samotnymi az po bource.



115 zde zase uzivas logickou vystavbu, coz je zase contradiction in term[52] ale spravne dodavas organickym zpusobem.



119. Uz jsem ti asi psal ze jsem nejednal s Kiplingem nybrz s jeho nakladatelem a ze oni mi povoleni neodepreli ale chteli jakysi poplatek, cimz ovsem muj zajem zmizel a jsem ostatne rad ze zmizel. Vubec bych o tom baletu nemluvil byti tebou.[53]



Cely popis na str 119. je zase zbytecny, protoze to dilo nikdo nezna.[54]



Tak jsem zatim dosel az sem, mam uz malo casu na cteni nebot prazdniny se blizi milovymi skoky a chci dopsat tu malou operu.[55]



Doufam ze mi zdelis neco o Gilgamesh[56] i o kvartettu nebot nikdo mi ted nepise tak abych vedel jak to dopadlo.[57]



Mnoho te zdravim a napis kam jedes ty na prazdniny.



Preji ti abys je hodne uzil a nenech se vyrusovat mymi poznamkami a vycitkami, to je vse jen v dobrem. Pozdrav Evu.[58]



Tvuj



Bohouš Martinů



 


Total number of leaves2
Number of pages bearing text3
Fixationtypewriting, handwritten signature
Digitisation
Quality of digitisationProfessional

Preview only available at the Institute.

Location as subject
London
Polička
Schönenberg - Pratteln
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2754 (entry 1 / 0)
next »