Základní informace
Typ korespondenceDopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odeslání
Poznámka k lokaci odeslání[New York]
Datum odeslání25.12.1945
PříjemceŠebánek, Karel
Příjemce (korporace)
Lokace přijetí
Poznámka k lokaci přijetí[Praha]
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie z pozůstalosti K. Šebánka, CBM Polička
Předchozí vlastníkŠebánek, Karel
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kkš 925
Stará signatura v IBM56/32
Signatura v IBMŠeb 1945-12-25
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů poslal přiložený dopis od Karla Šebánka Miloši Šafránkovi, uvádí i jeho adresu. Ohledně místa na konzervatoři BM žádá KŠ, aby na nikoho zbytečně netlačil, stalo se totiž něco, co asi radikálně změní plány BM - napíše mu o tom později. V každém případě se jeho návrat do Prahy odkládá až na jaro. PAMÁTNÍK LIDICÍM poslal do Filharmonie. Trvá na vyjasnění otázky s Melantrichem, popisuje, jak celou věc vidí on. Uvádí, která díla jsou nezadaná (k vydání). Má zájem o další spolupráci, ale trvá na vytvoření úplně nové smlouvy. Z provedení jeho starých věcí (SLZY NOŽE) BM neměl největší radost, i když ví, že to KŠ dělal s dobrými úmysly. Zdůrazňuje, že většina jeho posledních kompozic byla vydaná u Boosey & Hawkes nebo u AMP. Myslí, že pro provedení poslal do Prahy dost věcí, k vydání ale nic nepřichází v úvahu. Žádá o adresy některých přátel. Uvádí pravděpodobná místa uložení svých rukopisů.
Diplomatický přepis dopisu

25, pros. 1945.

Mily priteli,

            vaš dopis došel na štědry den, vzpomináme na vás všechny.priloženy dopis jsem poslal Safrankovi,dosud od vás nedostal nic.jeho adresa je:14. East 77. street

            Ted ohledně konserv. prosim nijak to nepohánějte,nechte jim čas na premysleni.je velmi možne že , dle určitych okolnosti z posledni doby, moje vsechny plany se velmi radikálně změni.o tom prište.prozatimmůj navrat je oddálenasi až do jara,protoze nemaje zpráv z prahy jsem přijal nove angazema,a tak zde musim zustati,a mimo to se stalo něco, co moje plany asi podstatne zmeni.

            napisu vam vse pozdeji podrobne,ale to vam mohu rici, ze jsem dle urcitych informaci usoudil, ze bude nejlepe, kdyz se spolehnu, jako vždy, sam na sebe.

            to se ovšem netýka vás, ja vim že dělate co je ve vaši moci, ale vy sam take dobre vite, jak to vše vypada.mimo vas a bartoše, mi psal jedině dr. sourek.[1]

            tedy tu vilu pustte/zatim z hlavy.[2]lidice jsem poslal take filharmonii.[3]ted bych chtel aby bylo jasno mezi mnou a melantrichem.reknete jim at mi napisou primo co chteji a jak si to predstavuji.mozna ze mezi tim/už budete ředitelem, tak se snáž domluvime.[4]Co se te smlouvy tyče,nemyslim, ze by měli jakekoliv přednostni právo, protože smlouvu/vypovedeli a neprodloužili uz v roce37.-38. pokud sepamatuji,vsechny ty dopisy jsou v parizi,tak dodre nevidim jejich stanovisko.Že jim nedlužim penize to vim, jenomze oni mi zastavili prijmy z O.S.A. a nechali je uloz iti myslim u zivnobanky,ted to mam zde prihlasiti a nevim kolik tam bylo a komu to vlastne patri. to lsou ostatne detaily, protoze snimi chci dale spolupracovati,jenom chci abych mel v te veci jasno, a smlouvu musime udelati na novych zakladech/novou, v čemz nebudou obtiže, protoze to bude vyhodou pro obe strany.tak nejlip at mi napisi, jak si to predstavuji, takhle mluvime stale do větru.Co se komposic tyce, to chpete ze mi jich mnoho nezbylo,vse bude vydano zde ,jenom lidice jsem drzel pro sebe,houslovy koncert(ne ten co asi vy mate z londyna t o je myslim conc,da camera jenom se strychy a pianem?)napsany pro mishu elmana.ktery ovsem k okolnostem jez se ted utvarili mozna take nebude moci drzet nevydany, polni mse je volna, a hlavne klavirni vytahy, s temi by mohli pocitat, ale to bychom se prece nejak museli presneji domluvit, comohu opravdu delat a ne co by jenom chteli delat. S tim prednostnim pravem to samozrejme uz dnes nafunguje, vyjma veci ktere se uvolili vydati tiskem dokud smlouva trvala (klav. koncert2.)a at mi uprimne reknou co je v jejich moci opravdu udělati,a pak se lehce domluvime, take se musi ustanoviti nejake podminky. tak prosim, reknete jim to a at mi napisi primo.[5]

            z provedeni tech starych veci nemam zvlaste velkou radost. larmes du couteau je uz dnes daleko za mnou, byla to prilezitostna věc, spise mi to dnes u nas uskodi.ja vim ze jste mel dobry umysl.[6]

            co se tyce ostatnich skladeb je vetsinou vse u edicijako boosey & hawkes(kdyby p Bělohlavek se byl podival do katalogu, kdyz objevil ty anglicany, tak by to tam byl našel, a take, ze se to v londyne hralo, mozna ze me take ještě považuje za Rumuna, coz uz dnes udělá moc malo lidi) nebo u associated musicpublishers, 1./ symf. vyjde brzo tiskem u boosey.

2./symf tam mate, ostatni veci postupne vam dodam. tak myslim, ze pro provedeni tam zatim je dost věci , pro vydani neprichazi v uvahu, jsou vsechny uz zadany.a zalezi na tom jak nove smlouvy budou vyhodne pro mne ovsem take.

            prozatim tedy nas odjezd je odlozen az do jara,[7]budu vam posilati balicky radeji s necim k jidlu,[8]nez s notami.myslim ze sem se muzete dostat jenom pošleli vas naše vlada,jinak jsou asi znacne obtize s visem, budu otom mluviti se S. co by se dalo udelati a na pisu to vite ze bychom zde radi videli. prosim napiste mi adresy Honzla,Muziky,Friče(optik)chtel bych jim poslat take neco. pozdravujte je , zee ptejte se Zrzaveho proc vubec neodpovida na dopisy mne i Divišovi a zdali dostava baliky? kde vubec je?[9]

A tu konservator zatim nechte, nesnazte se je pobizet.

            oba vam se charlie prejeme vsechno nejlepsi v novem roce, vzpominame na vas a zdravime. partitury oper (spalicek marie, jsou pravdepodobne v parizi na legaci. „Divadlo za branou“musi byti v divadle v Brně, male opery „Hlas lesa“ a komedie na mostě v prazskem radiu,tam take ta dvoudilná kytice, srdecně vas

B. Martinů[10]

 

Věcné poznámky k DP

[1]František Bartoš píše B. Martinů 9. sprna 1945 (ČMH, fond F. Bartoše, S 48/804) a Otakar Šourek 16. listopadu 1945 (ČMH – Muzeum Antonína Dvořáka Praha, č. př. 88/98).

[2]Martinů opakovaně žádá Karla Šebánka o zajištění koupě domu, ve kterém by mohl skladatel po svém návratu do vlasti bydlet.

[3]Památník Lidicím, H 296, uvedla Česká filharmonie v Praze hned 14. března 1946 za řízení Rafaela Kubelíka (srov. Halbreich, 2007, s. 259).

[4]Dle oficiálního Osvědčení dochovaného v Šebánkově pozůstalosti se Karel Šebánek (1903–1980) stává ředitelem nakladatelsví Melantrich již 15. března 1946, tedy necelé tři měsíce poté, co to Martinů zmiňuje (CBM, nesignováno).

[5]O „slevě“ pro Českou filharmonii píše Martinů Šebánkovi již v předchozím dopise z konce září 1945 i ze začátku listopadu (srov. CBM, PBM Kkš 921 a 922).

[6]Pravděpodobně plánovaná premiéra Martinů jednoaktové opery Slzy nože, (originální název Larmes de couteau),H 169, se uskutečnila až v roce 1969 v Národním divadle v Brně.

[7]Opakovaně odkládaný odjezd B. Martinů do vlasti se bohužel nikdy neuskutečnil.

[8]K zasílání balíčků různým osobám se Martinů vyjadřuje v několika předchozích dopisech.

[9]Adresu J. Honzla Martinů od K. Šebánka obdržel, jelikož již v následujícím dopise ze dne 20. ledna 1946 píše, že mu odesílá balíček, v tomtéž dopise však znovu žádá adresu českého básníka Josefa Friče (1900–1973) (CBM, PBM Kkš 927).

[10]Podpis rukou B. Martinů. 

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Poznámka
Fixacestrojopis, rukopisný podpis (Martinů), vpisky
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceprofi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Brno
Londýn
Praha
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2444 (záznam 1 / 0)
další »
-Rev-