Základní informace
Titul CZConcerto da camera
Podtitul CZpro housle a smyčcový orchestr s klavírem a bicími nástroji
Titul ENConcerto da Camera
Podtitul ENfor Violin and String Orchestra with Piano and Percussion
Titul DEConcerto da camera
Podtitul DEfür Violine und Streichorchester mit Klavier und Schlagzeug
Titul FR
Podtitul FR
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieHouslové koncerty
Halbreichovo číslo a přípona285
Části (věty)1. Moderato, poco allegro; 2. Adagio; 3. Poco allegro
Durata24'
Nástrojové obsazeníTimp-Batt-Pf-Archi
Sólový hlasVl
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Flügel, Gertrud
Sacher, Paul
Diplomatický přepis věnováníDédié à PAUL SACHER | et au BASLER KAMMERORCHESTER
Poznámka k věnováníVěnování na první straně tištěné partitury (UE, 1955).
Původ
Místo kompoziceEdgartown, Massachusetts
Rok dokončení1941
Započetí kompozice07/1941
Dokončení kompozice08.08.1941
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Gertrud Flügel (Vl), Paul Sacher (dir./cond.)
Sacher, Paul
Datum premiéry23.01.1942
Místo premiéryBasilej, Švýcarsko
Ansámbl Das Basler Kammerorchester
Uložení autografu
InstitucePaul Sacher Stiftung
Místo uloženíBasilej
Současný vlastníkPaul Sacher Stiftung, Basilej
Poznámka k rukopisuNáčrt a autografní klavírní výtah jsou uloženy v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.
Uložení rukopisu 2
Instituce
Stát
Současný vlastník
Poznámka k rukopisuDruhý autograf nezvěstný. Ve Wienbibliothek však jsou dochovány jeho dvě blueprintové kopie (depozitum UE).
Vydání
Místo vydáníVídeň
VydavatelUniversal Edition
Rok vydání1955
CopyrightUniversal Edition, Vídeň
Poznámka
PoznámkaNázev skladby na titulní straně 1. autografu (PSS): "CONCERT | pour violon, | et orchestre à cordes, piano, timbales, piatti et triangl." -- - -- První věta dokončena 14.07.1941, druhá věta 25.07.1941. -- - -- Durata uvedená v tištěné partituře: 20'.
Informace

Concerto da camera

Příjezd do Spojených států v roce 1941 znamenal pro Bohuslava Martinů změnu životního stylu, která zasáhla i jeho pracovní zázemí. Velkou podporu v tomto období mu přinesla objednávka na houslový koncert - Concerto da camera od přítele Paula Sachera z Basileje, která Martinů pomohla se znovu soustředit na komponování. Tento dirigent a patron soudobé hudby se zasloužil tímto způsobem nejen o vznik několika dalších Martinů skladeb (např. Dvojkoncert, Epos o Gilgamešovi) ale i celé řady vynikajících díl skladatelů 20. století (I. Stravinský, B. Bartók, A. Honegger).

Concerto da camera pro housle a smyčcový orchestr s klavírem a bicími nástroji je další ukázkou podoby sólového partu koncertujícího nástroje v díle Martinů. Více než v ostatních skladbách dnešního večera je kladen důraz na jeho sólistickou úlohu a virtuozitu, avšak ne mechanickou nebo samoúčelnou. Stejní jako v případě Sinfonietty giocosy (která vznikla nedlouho před kompozicí Concerto da camera), týká se i Concerta návaznost na Dvojkoncert z roku 1938 a inspirace barokním typem koncertu. Společné znaky lze najít především v první větě - v oblasti tematického rozvíjení, rytmu a jeho frázování, v častém výskytu chromatických běhů a v expresivním náboji, připomínající výrazový svět Dvojkoncertu. Pozadí barokních stylových prvků lze vytušit ve figurativní melodice a střídání orchestrálního tutti a houslového sóla, ke kterému se v některých úsecích připojuje klavír jako druhý nástroj concertina. Skladbu lze považovat za vrchol sólového koncertu ve stylu concerta grossa v díle Bohuslava Martinů. Její název vychází z pojmu „concerto da camera“, označující komorní koncerty 17. století, určené pro světské prostředí, v protikladu ke „concerto da chiesa“, komponované původně pro potřeby chrámové hudby.

První věta má podle vlastních skladatelových slov „ formu variační, spojenou, a přináší téma ve stále rychlejším provedení v sólovém partu a s velikými dynamickými tutti v orchestru.“ Druhá věta je „arií“ barokního typu doprovázenou polyfonií smyčcového orchestru. Třetí věta tematicky vychází z první a je obohacena o činely a triangl. Jedná se o rondovou formu s návratem melodicky i rytmicky výrazným tématem diatonického charakteru.

 

Jana Honzíková

 

Prameny

« předchozí
ID 210 (záznam 1 / 0)
další »