[1] Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 H 196 I, zazněl 27. 1. 1938 v Salle Pleyel v Paříži. Sólistou byl vynikající francouzský violoncellista Pierre Fournier (1906-1986), orchestr řídil Charles Munch (1891-1968), francouzský dirigent, v letech 1949-1962 ředitel Boston Symphony Orchestra (Mihule 2002, s. 265, PBM Kr 228, 229).
[2] Koncert pro flétnu, housle a orchestr, H 252.
[3] Zkratka odpovídá francouzské instituci spravující pošty, telegrafy a telefony - Postes, télégraphes et téléphones (P&T, PTT, P et T).
[4] V dopisech domů PBM Kr 228 a 229 BM upozorňuje na rozhlasový přenos Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1, H 196 I, vysílaný z Lucemburku 15. 1. 1938.
[5] Hůře čitelné – viz PBM Kr 238, 246.
[6] Pravděpodobně v soutěži Jubilejní nadace Bedřich Smetany v Brně byla oceněna opera Divadlo za bránou, H 251, která měla premiéru v Zemském divadle v Brně 20. 9. 1936 (Halbreich 2007, s. 161; PBM Kr 229).
[7] V dubnu 1937 nechal BM domů do Poličky poslat 400 korun z Ochranného svazu autorského pro práva k dílům hudebním jako příspěvek na zakoupení rozhlasového přijímače (PBM Kr 211), plnou částku však tento příspěvek tenkrát nepokryl.
[8] Premiéra opery Juliette, H 253, se uskutečnila 16. 3. 1938 v Národním divadle v Praze (Halbreich 2007, s. 164).
[9] Miloš Šafránek (1894-1982), tajemník tiskového odboru na velvyslanectví v Paříži v letech 1927 – 1937 a přítel BM. Koncem roku 1937 byla jeho diplomatická mise v Paříži ukončena a Šafránek se stěhoval do Prahy.
[10] Germaine Leroux (1906-1979), francouzská klavírní virtuoska a manželka Miloše Šafránka, měla ve svém repertoáru Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237. Její koncert v Bukurešti avizoval BM již ve svém dopise rodině do Poličky ze začátku října 1937 (PBM Kr 224).
[11] Opera Hry o Marii, H 236, byla v Olomouci uvedena 5. 2. 1938 (Mihule 2002, s. 588; Štefanides 2008, s. 122). Popelka (1996, s. 54) uvádí datum 6. 2. 1938.
[12] Opera Veselohra na mostě, H 247, byla poprvé v Brně uvedena až 27. 11. 1948 (Halbreich 2007, s. 159).
[13] 20. 10. 1938 se v brněnském Zemském divadle uskutečnila premiéra opery Vodník od českého hudebního skladatele Boleslava Vomáčky (1887-1965). Opera se hrála pouze do 28. 12. 1938.
[14] Pravděpodobně se jedná o baletní pantomimu Vítězslava Nováka (1870-1949) Signorina Gioventù, op. 58, která měla v Zemském divadle v Brně premiéru 14. 10. 1937.
[15] Na prvním provedení opery Juliette, H 253, na scéně Národního divadla v Praze měl Václav Talich (1883-1961), který v té době stál v čele opery Národního divadla v Praze, eminentní zájem.
[16] František Muzika (1900-1974), český malíř, ilustrátor, typograf a scénograf. Na nastudování opery Juliette, H 253, se kromě dirigenta V. Talicha a scénografa F. Muziky podíleli také režisér Jindřich Honzl (1894-1953) a choreograf Joe Jenčík (1893-1945) (Halbreich 2007, s. 163-164).
[17] Stanislav Novák (1890-1945), český houslista a přítel BM.
[18] Dnes Havlíčkův Brod. Pravděpodobně se jedná o sídlo Bohumily Slavíčkové Masarykové (1876-1962), vdovy po malířích Antonínu Slavíčkovi (1870-1910) a Herbertu Masarykovi (1880-1915), a jejich dcer Herberty Masarykové (1915-1996) a Anny Masarykové (1911-1996).
[19] BM zamýšlel využít návštěvy Ondříčkova kvarteta v Paříži k prvnímu provedení svého Smyčcového kvartetu č. 4, H 256, (Mihule 2002, s. 254, 265). Tato skladba se však premiéry dočkala až o několik měsíců později, resp. 13. 6. 1938 (Halbreich 2007, s. 364).
[20] Čestmír Puc, český podnikatel žijící v Paříži, kde podporoval umělecké záměry svých krajanů (František Kupka, BM ad.). Smyčcový kvartet č. 4, H 256, vznikl na popud právě Čestmíra Puce a jeho ženě Heleně Pucové jej také BM věnoval (Halbreich 2007, s. 364).
[21] Miloš Šafránek.
[22] Vítězslava Kaprálová (1915-1940), česká hudební skladatelka a dirigentka, žákyně a důvěrná přítelkyně BM, se kterou se BM seznámil v březnu roku1937 při své návštěvě Prahy.
[23] Václav Kaprál (1889-1947), český hudební skladatel, klavírista, sbormistr a pedagog.
[24] Rodina Kaprálova vlastnila moderní vilku v obci Tři Studně nedaleko Nového Města na Moravě. BM zde na pozvání strávil několik příjemných dní v červenci roku 1938.
[25] Článek BM „Za Mauricem Ravelem“ byl otištěn v Lidových novinách 3. 1. 1938 v rubrice Kulturní kronika.
[26] Biennale di Venezia, od roku 1895 významná mezioborová přehlídka soudobého umění. V průběhu ledna a února 1938 BM zkomponoval Tre Ricercari, H 267, které poprvé zazněly 6. 9. 1938 právě na hudebním festivale v Benátkách (Halbreich 2007, s. 274).
[27] 8. 9. 1934 zazněly na témže festivale v premiéře Invence pro velký orchestr, H 234. Provedení řídil Oreste Piccardi (1880-1970), italský dirigent, absolvent berlínské hudební akademie, působící mj. jako operní dirigent v Buenos Aires a Rio de Janeiru (Popelka 1996, s. 32; Halbreich 2007, s. 258). Tre Ricercari, H 267, však 6. 9. 1938 řídil Nino Sanzogno (1911-1983), italský dirigent a hudební skladatel (Halbreich 2007, s. 274).
[28] Od 25. května do 25. listopadu 1937 se v Paříži konala 20. světová výstava EXPO 1937 zaměřená na umění a techniku v moderním životě.
[29] Již v dopise domů PBM Kr 216 a Kr 224 BM slibuje, že pošle katalog z výstavy.
[30] Bohuslav Šmíd (1895-1982), architekt z Poličky a přítel rodiny Martinů. S manželkou Jarmilou dříve plánovali navštívit 20. světovou výstavu EXPO 1937 (PBM Kr 214-216).
|