| [1] Srovnej s PBM Kr 228. 
 
 [2] Od poloviny listopadu 1937 až do začátku roku 1938 pobývali manželé Martinů v Nice - Chemin de Brancolar ve vile Point Clair malíře Josefa Šímy (1891-1971). Strávili tu i Vánoce 1937. 
 
 [3] Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 H 196 I, zazněl 27. 1. 1938 v Salle Pleyel v Paříži. Sólistou byl vynikající francouzský violoncellista Pierre Fournier (1906-1986), orchestr řídil Charles Munch (1891-1968), francouzský dirigent, v letech 1949-1962 ředitel Boston Symphony Orchestra (Mihule 2002, s. 265, PBM Kr 228, 230). 
 
 [4] Pravděpodobně se jednalo o Smyčcový kvintet, H 164, (srovnej s PBM Kr 233). 
 
 [5] V dopise domů PBM Kr 232 se BM zmiňuje, že poslouchal Smyčcový kvartet s orchestrem, H 207, z Bruselu, který dirigoval Karel Boleslav Jirák (1891-1972), český hudební skladatel, pedagog a dirigent. 
 
 [6] Germaine Leroux (1906-1979), francouzská klavírní virtuoska a manželka Miloše Šafránka, měla Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237, ve svém repertoáru a jí byl také autorem dedikován (Halbreich 2007, s. 295). 
 
 [7] Opera Prodaná nevěsta od českého hudebního skladatele Bedřicha Smetany (1824-1884) (srovnej s PBM Kr 228). 
 
 [8] Miloš Šafránek (1894-1982), tajemník tiskového odboru na velvyslanectví v Paříži v letech 1927 – 1937 a přítel BM. 
 
 [9] V prosinci roku 1937 byla diplomatická mise Miloše Šafránka v Paříži ukončena. 
 
 [10] Prostřednictvím svých kontaktů se BM často snažil pomoci svému bratrovi Františku Martinů (1880-1958) najít práci. 
 
 [11] Stanislav Novák (1890-1945), český houslista a přítel BM. 
 
 [12] Václav Talich (1883-1961), český dirigent a přítel BM si jako šéf opery Národního divadla v Praze u BM premiéru opery Juliette, H 253 pro tuto scénu objednal a jejího nastudování se také sám ujal. Premiéra se uskutečnila 16. 3. 1938 v Národním divadle v Praze. 
 
 [13] V Praze ale i v Poličce strávil BM se svou manželkou Charlotte Martinů (1894-1978) dobu od 10. 3. do 1. 4. 1938 (Mihule 2002, s. 588). 
 
 [14] František Muzika (1900-1974), český malíř, ilustrátor, typograf a scénograf. 
 
 [15] Jindřich Honzl (1894-1953), český režisér, divadelní teoretik a kritik. 
 
 [16] Ondříčkovo kvarteto, český komorní soubor působící v letech 1921-1958. 
 
 [17] Koncert byl přenášen pravděpodobně 23. 1. 1938 (srovnej s Mihule 2002, s. 265). 
 
 [18] Čestmír Puc, český podnikatel žijící v Paříži, kde podporoval umělecké záměry svých krajanů (František Kupka, BM…). Smyčcový kvartet č. 4, H 256, vznikl na popud právě Čestmíra Puce a jeho ženě Heleně Pucové jej také BM věnoval. 
 
 [19] BM zamýšlel využít návštěvy Ondříčkova kvarteta k prvnímu provedení svého Smyčcového kvartetu č. 4, H 256. Tato skladba se však premiéry dočkala až o několik měsíců později, resp. 13. 6. 1938 v interpretaci souboru Quatuor Lejeune (Halbreich 2007, s. 364). 
 
 [20] Opera Divadlo za bránou, H 251, měla premiéru v Zemském divadle v Brně 20. září 1936. Pravděpodobně se jedná o ocenění částkou 5.000 Kč (PBM Kr 230) v soutěži Jubilejní nadace Bedřicha Smetany. 
 
 [21] V dubnu 1937 nechal BM domů do Poličky poslat 400 korun z Ochranného svazu autorského pro práva k dílům hudebním jako příspěvek na zakoupení rozhlasového přijímače (PBM Kr 211), plnou částku však tento příspěvek tenkrát nepokryl. 
 
 [22] Do Paříže se manželé Martinů vrátili hned během prvního lednového týdne 1938. 
 
 [23] Vanda Jakubíčková (1888-1968), známá BM, v mládí učitelka v Poličce a okolí, od poloviny 20. let působila v Londýně, kde vyučovala české děti a to až do svého návratu do Poličky v roce 1947 (Popelka 1996, s. 192 – 193). 
 
 [24] Mihule (2002, s. 258) uvádí, že v létě 1937 si BM nově opsal partitury Narození Páně z Her o Marii, H 236, a Legendy o sv. Dorotě ze Špalíčku, H 214: „Dal si je přeložit do angličtiny a věřil, že by mohly být provedeny v londýnském rozhlase.“ Onou překladatelkou byla pravděpodobně právě Vanda Jakubíčková (PBM Kr 229). S nakladatelstvím Melantrich měl BM uzavřenou smlouvu, zmiňované skladby však vydány nebyly (PBM Kr 259) a pravděpodobně ani v Londýně toho roku nezazněly. 
 
 [25] Opera Hry o Marii, H 236, byla v Olomouci uvedena 5. 2. 1938 (Mihule 2002, s. 588; Štefanides 2008, s. 122). Popelka (1996, s. 54) uvádí datum 6. 2. 1938. 
 
 [26] Opera Veselohra na mostě, H 247, byla poprvé v Brně uvedena až 27. 11. 1948 (Halbreich 2007, s. 159). 
 |