Základní informace
Typ korespondenceDopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSchönenberg - Pratteln
Poznámka k lokaci odeslání[Schönenberg]
Datum odeslání30.03.1958
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
Lokace přijetí
Jazykčeština
Původ, datum získáníCBM
Předchozí vlastník
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníka
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 869
Signatura v IBMŠafM 1958-03-30
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahAž teď "spadl" do napravování lidstva v ŘECKÝCH PAŠIJÍCH; bylo těžké stáhnout "ten ohromný román do jednoho večera"; věc se vymyká z ruky; Gilgameš začal potopou, která však vypadla z časových důvodů; třetí Parabola je hotová a má motto z Neveuxe Voyage de Thésée, "což není už parabola"; nechť se Šafránek podívá, zda by se ještě něco našlo v Klicperovi; Bureš mu poslal Zlého jelena; též se má pátrat v "nějakém divadelním archivu"; je možné, že tento rok přijedou na /pražský/ festival, chtěl by ještě vidět "naše"; dokončil Rytiny pro Louisville; vzal si od B+H Mirandolinu a dá ji asi do Brna; též si vzal 2. a 3.klavírní koncert; v UE vyjde "dávný" koncert pro cembalo; klavírní sonáta už vyšla; vyjde též Serenáda pro vn, vl, vc, 2 cl a "obě Tria" u Eschiga; kdo nastoupí po Kühnovi; "zde" hráli Sinfonia concertante pro dva orchestry, je vydána u Schotta "delší dobu"; Sinfonia zní brilantně; měli by zkusit též "kvartet", který Šafránek vzal též s sebou [SMYČCOVÝ KVARTET č. 4?, 5?, 6?]; možná by ho dal SNKLHU; kvartet s Pandulou, "co byli v Libanonu", by ho mohl dát na programy; Pandula by to mohl prohlédnout.
Diplomatický přepis dopisu

March 30. 1958.

Milý Miloši :

Schválně ti píšu dnes aby můj dopis nepadl na 1ního apríla a tys bys ho považoval za chyták. Máš úplně pravdu že mně libretistická práce odvedla na literární pole, to je vždy tak když člověk chce napravovat lidstvo, ačkoliv to moc potřebuji, jenže to bylo vždy mně velice vzdálené až teď jsem do toho spadl. Stalo se to částečně také tím že bylo těžko stáhnouti ten ohromný román do jednoho večera myslím že na to doplatil i film přes to že má větší časovou možnost. Tak jsem se nachytal na ten krásný text a teď musím hledat také něco pro hudbu a ovšem aby celá věc byla také srozumitelná. To jsou ty obtíže s librettem a tato záležitost se mi nějak vymiká z ruky ale snad to dobře dopadne. Teď jsem zvědav co budeš dělat až dokončíš tu knihu, to budeš míti času volného k přemýšlení a jiným věcem. Jsem rád že ti to dělalo radost ač ti tu práci nezávidím. Co se Gilgameshe týče, víš že to začlo potopou, která z toho na konec vypadla vzhledem k časovým proporcím. S potopou by to muselo trvat hodinu a půl, což znamená entreact a to se mi nelíbilo. Jinak toho lituju protože text je báječný ale mám dojem že v moji úpravě je to přesně akorát dlouhé to jest hodinu, což je čas. Co se ostatních věcí týče poznáš až to uslušíš. Třetí parabola je hotová ta ké a má motto z George Neveux Voyage de Thesee[1], což není už parabola ale to snad nevadí.

Teď bych chtěl kdybys se trochu podíval zdali by se ještě něco nenašlo v Klicperovi, myslím že má několik her ale já hledal tenktráte jen aktovku, Bureš mi poslal Zlého jelena také spíše akt ale je možno že by se tam ještě něco našlo co by po případně adaptaci se mi mohlo hodit, on má báječný smysl pro scénu a i pro humor. Tak máš novou práci a podívej se do nějakého divadelního archivu, zdali by se něco nenašlo. Teď je jiná věc kterou ti chci sdělit a sice že je možno že bychom tento rok to jest na Festival přijeli se podívat domů, chtěl bych vidět ještě naše, je to asi hodina dvanáctá, řřekni mi můžešli co o tom soudíš? Abych tě potěšil tedy ti sděluji že jsem dokončil orchestrální věc pro mešní orchestr, 2.2.2.2.4.2.3. harfe piano percussion a string a sice Trois Estampes. je to pro Luisville orchestr s lehkou instrumentací a průsvitné. Tak to ještě vraž do knihy. Vzal jsem si zpět od Boosey Hawkes Locandeiru a tak ji dám asi do Brna a také oba koncerty pro piano to jest ten pro Germaine, to jest druhý myslím[2] a třetí pro Rudu, budu je hledět vydat. V universalce vyjde teď ten dávný koncert pro Harpsichord který asi znáš avec Mme de la Cour a už je na to několik interpretů.[3] Kdo hraje u nás Clavecin? Klavírní Sonáta už vyšla a poslal jsem ji Šebasovi. Vyjde také Serenády pro housle, violu, cello a dva klarinetty a obě Tria. Vše u Max Eschig, který si ještě objednal řadu věcí. Dostal jsi už od Leduca ty dva koncerty to jest sonáty pro klar a trum. s pianem? kdo zastane zemřelého Kuhna? Zde hráli ten dvoj koncert to jest jmenuje se to taky Sinfonia concertante pro dva orchestry to je pro jeden ale rozdělený. Je to u Schotta vydáno delší dobu, u nás o tom nevědí? To mohli dát na Festival s Filharmonií neboť letos jak se zda Filcka nic nehraje. Tak se; podívej po Klicperovi a odpověz mi tentokráte ty na mojí otázku třeba i způsobem zastřeným.

Moc tě zdravím tvůj

B. Martinů

 

Ještě dopisuji a sice protože jsem objevil že ty staré komposice co já bych raději zapomněl, nejsou tak špatné, skoro naopak. Ku př. Ta Sinfonia pro dva orchestry kterou jsem chtěl vyhodit zní úplně briliantně, je to sice ta stará faktura, rigid ale udělané je to dobře a dělá to effekt. Tak si myslím zdali nemám nesprávné mínění také o tom kvartetu co jsi vzal sebou a myslím že bychom ho měli zkusit. Zrovna mi píše St. Naklad. že jsem slíbil v Praze nový kvartet, o čemž nevím, to jest slíbil jsem jim kvartet který bude vydán ve Státech ale kdyby se objevilo že ten tvůj kvartet je dobrý, což je možné tak bych jim ho dal. Myslím že to je kvartet s Pandulou,[4] co byli v Libanonu, tak by si ho mohli dát na repertoire, je ovšem technicky pěkně těžký a je možno že by byly nutné opravy (hlavně ve scherzu, pokud se pamatuji) a to by Pandula mohl prohlédnout. Je to dobrý ensemble? Tak se s nimi dej dohromady, já píšu současně St. Naklad. také, tak bys jim manuscript mohl předat a Fond by mohl udělat party. Tak máš zase o jednu funkci více, nazdar, děkuji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Věcné poznámky k DP

[1] Třetí parabola (O lodi) měla moto podle divadelní hry Georgese Neveux „Pouť Theseova“: „Theseus: Kdo jsi? – Muž: Městský bubeník. Ohlšuji svatby a také úmrtí. Jste už v labyrintu. – Dívka: Jmenuji se Ariadna. Jak se jmenuješ ty? – Hleďte, Theseus, muž, kteý měl přemoci Minotaura a je přemožen ženou.“ (Srov. Mihule, 1974, s. 183).

[2] Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H. 237 z roku 1934 a je věnován Germaine Leroux a Koncert pro klavír a orchestr č. 3, H. 316 dokončený 10. 3. 1948 je dedikován Rudolfu Firkušnému.

[3] Koncert pro cembalo a malý orchestr, H. 246 napsal Martinů v Paříži v roce 1935, dedikováno Marcelle de Lacour. Koncert vydala Universal Edition v roce 1958.

[4] Dušan Pandula 

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Poznámka
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceprofi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Brno
Praha
Schönenberg - Pratteln
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2747 (záznam 1 / 0)
další »