Základní informace
Titul CZKoncert pro cembalo a malý orchestr
Titul ENConcerto for Harpsichord and Small Orchestra
Titul DEKonzert für Cembalo und kleines Orchester
Titul FRConcert pour clavecin et petit orchestre
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieKoncerty pro různé sólové nástroje
Halbreichovo číslo246
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Adagio; 3. Allegretto
Durata17' 30''
Nástrojové obsazeníFl Fg Pf Archi(3111)
Sólový hlasCemb
Dedikant de Lacour, Marcelle
Diplomatický přepis věnováníÀ Marcelle de Lacour
Poznámka k věnováníDedikace na první straně autografní partitury.
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1935
Započetí kompozice1935
Dokončení kompozice10.09.1935
Premiéra
Interpret de Lacour, Marcelle
Tomasi, Henri
Datum premiéry29.01.1936
Místo premiéryPaříž (Concerts du Triton)
Poznámka k premiéřeMarcelle de Lacour (cembalo), Henri Tomasi (dirigent)
Ansámbl Ensemble Instrumental
Ensemble Instrumental
Uložení autografu
Vlastník prameneBibliothèque nationale de France
Copyright
CopyrightUniversal Edition
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
VydavatelUniversal Edition
Místo vydáníVídeň
Rok vydání1958
Vydání dostupná v IBM
Universal Edition, Londýn, 1958
Signatura IBM: 1152
Specifikace vydání: Přetisk 1. vydání - partitura
Detaily tohoto vydání
Universal Edition, Londýn, 1998
Signatura IBM: 1152a
Specifikace vydání: Přetisk 1. vydání - solový part
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Durata podle záznamu v diáři Charlotte Martinů: 15'.
O skladbě

Ve dvacátých a třicátých letech 20. století začínalo být cembalo, až do té doby takřka zapomenutý nástroj, opět objevováno, zejména díky intepretům jako byla Vanda Landovská a skladatelům jako byl Manuel de Falla. V únoru 1935 složil Martinů na objednávku francouzské cembalistky Marcelle de Lacour dvě drobné věty pod názvem Dva kusy pro cembalo, H 244. Vzápětí si u něj tato interpretka objednala Koncert pro cembalo a malý orchestr, který byl dokončen již v září téhož roku. Premiéra se v podání objednavatelky díla uskutečnila v lednu 1936 v rámci koncertů významné pařížské společnosti pro soudobou hudbu „Triton“.

Při interpretaci tohoto díla je důležité dbát na skladatelovy pokyny ohledně obsazení. Podobně jako de Falla ve svém koncertu obsadil i Martinů malý devítičlenný doprovodný orchestr vlastně sólově – flétna, fagot, klavír, 3 housle (s možností zdvojení), viola, violoncello a kontrabas. Vyplatí se též zohlednit skutečnost, že cembala se v 30. letech 20. století podobala barvou i silou tónu klavíru a že právě pro takovýto nástroj dílo vzniklo. Jestliže dnes zaznívá v podání zvukově subtilnějšího cembala za doprovodu velkého komorního orchestru, dochází tím vlastně ke dvojímu zkreslení původního autorova záměru, kterým bylo napsat dílo apartní ve zvuku, úsporné v užití vyjadřovacích prostředků a průzračné ve struktuře.

Aleš Březina, Bohuslav Martinů: Selected Masterpieces, © 2001 Supraphon Music a.s

« předchozí
ID 169 (záznam 1 / 0)
další »