Základní informace
Titul CZKoncert pro cembalo a malý orchestr
Titul ENConcerto for Harpsichord and Small Orchestra
Titul DEKonzert für Cembalo und kleines Orchester
Titul FRConcert pour clavecin et petit orchestre
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieKoncerty pro různé sólové nástroje
Halbreichovo číslo246
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Adagio; 3. Allegretto
Durata17' 30''
Nástrojové obsazeníFl Fg Pf Archi(3111)
Sólový hlasCemb
Dedikant de Lacour, Marcelle
Diplomatický přepis věnováníà Marcelle de Lacour
Poznámka k věnováníDedikace na první straně autografní partitury.
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1935
Započetí kompozice1935
Dokončení kompozice10.09.1935
Premiéra
Interpret de Lacour, Marcelle
Tomasi, Henri
Datum premiéry29.01.1936
Místo premiéryPaříž (Concerts du Triton)
Poznámka k premiéřeMarcelle de Lacour (Cemb), Henri Tomasi (dir.)
Ansámbl Ensemble Instrumental
Ensemble Instrumental
Uložení autografu
Poznámka k autografuReprodukce autografu se zanáškami BM, sólový part cizí rukou se zanáškami BM a neúplný klavírní výtah cizí rukou se nacházejí ve Wienbibliothek im Rathaus.
Copyright
CopyrightUniversal Edition, Vídeň
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Durata podle záznamu v diáři Charlotte Martinů: 15'.
O skladbě

Ve dvacátých a třicátých letech 20. století začínalo být cembalo, až do té doby takřka zapomenutý nástroj, opět objevováno, zejména díky intepretům jako byla Vanda Landovská a skladatelům jako byl Manuel de Falla. V únoru 1935 složil Martinů na objednávku francouzské cembalistky Marcelle de Lacour dvě drobné věty pod názvem Dva kusy pro cembalo, H 244. Vzápětí si u něj tato interpretka objednala Koncert pro cembalo a malý orchestr, který byl dokončen již v září téhož roku. Premiéra se v podání objednavatelky díla uskutečnila v lednu 1936 v rámci koncertů významné pařížské společnosti pro soudobou hudbu „Triton“.

Při interpretaci tohoto díla je důležité dbát na skladatelovy pokyny ohledně obsazení. Podobně jako de Falla ve svém koncertu obsadil i Martinů malý devítičlenný doprovodný orchestr vlastně sólově – flétna, fagot, klavír, 3 housle (s možností zdvojení), viola, violoncello a kontrabas. Vyplatí se též zohlednit skutečnost, že cembala se v 30. letech 20. století podobala barvou i silou tónu klavíru a že právě pro takovýto nástroj dílo vzniklo. Jestliže dnes zaznívá v podání zvukově subtilnějšího cembala za doprovodu velkého komorního orchestru, dochází tím vlastně ke dvojímu zkreslení původního autorova záměru, kterým bylo napsat dílo apartní ve zvuku, úsporné v užití vyjadřovacích prostředků a průzračné ve struktuře.

Aleš Březina, Bohuslav Martinů: Selected Masterpieces, © 2001 Supraphon Music a.s

« předchozí
ID 169 (záznam 1 / 0)
další »