Základní informace
Titul CZKoncert pro cembalo a malý orchestr
Podtitul CZ
Titul ENConcerto for Harpsichord and Small Orchestra
Podtitul EN
Titul DEKonzert für Cembalo und kleines Orchester
Podtitul DE
Titul FRConcert pour clavecin et petit orchestre
Podtitul FR
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieKoncerty pro různé sólové nástroje
Halbreichovo číslo a přípona246
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Adagio; 3. Allegretto
Durata17' 30''
Nástrojové obsazeníFl Fg Pf Archi(3111)
Sólový hlasCemb
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Lacour, Marcelle de
Diplomatický přepis věnováníà Marcelle de Lacour
Poznámka k věnováníDedikace na první straně autografní partitury.
Původ
Místo kompozicePaříž
Rok dokončení1935
Započetí kompozice1935
Dokončení kompozice10.09.1935
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Marcelle de Lacour (Cemb), Henri Tomasi (dir./cond.)
Lacour, Marcelle de
Tomasi, Henri
Datum premiéry29.01.1936
Místo premiéryPaříž (Concerts du Triton)
Ansámbl Ensemble Instrumental
Uložení autografu
InstituceUniversal Edition
Místo uloženíVídeň
Současný vlastníkUniversal Edition, Vídeň
Poznámka k rukopisuNeúplný klavírní výtah cizí rukou a sólový part cizí rukou s vpisky B. Martinů se také nacházejí v majetku UE ve Vídni.
Vydání
Místo vydáníVídeň
VydavatelUniversal Edition
Rok vydání1958
CopyrightUniversal Edition, Vídeň
Poznámka
PoznámkaDurata podle záznamu v diáři Charlotte Martinů: 15'.
Informace

Koncert pro cembalo a malý orchestr

V únoru roku 1935 zkomponoval Martinů pro francouzskou cembalistku Marcelle de Lacour krátkou skladbičku s názvem Deux pièces pour cembalo. Vzápětí si stejná interpretka u něj objednala Koncert pro cembalo a malý orchestr, který byl dokončen v září 1935. Premiéra díla se uskutečnila v lednu 1936 v Paříži. Základním rysem této kompozice je průhlednost, křehkost a úspornost vyjadřovacích prostředků. V době, kdy Martinů komponoval svůj koncert, bylo cembalo takřka zapomenutým nástrojem a jeho použití v soudobé hudbě podtrhlo skladatelův programový příklon k neoklasicismu, jednomu z nejvýznamnějších a nejpřínosnějších hudebních směrů první poloviny 20. století. Použitím klavíru v doprovodném orchestru cembalového koncertu dosáhl Martinů originální zvukové kombinace.

 

Eva Benešová

 

 

 

 

Prameny

« předchozí
ID 169 (záznam 1 / 0)
další »