Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníPaříž
Poznámka k lokaci odeslání[Paříž]
Datum odeslání13.02.1939
Poznámka k datu odeslání13.2.[1939]
PříjemceMartinů, rodina v Poličce
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíPolička
Poznámka k lokaci přijetí[Polička]
JazykČeština
Původ, datum získáníKopie z Centra Bohuslava Martinů v Poličce
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kr 232
Stará signatura v IBMMar 1938-02-13
Signatura v IBMMar 1939-02-13
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahPsal známým do Prahy o konzervatoři; jeho žádost předal na ministerstvo školství Schieszl; V. Novák jde do penze; "všichni mladí hudebníci mě tam žádají"; budou v tom hrát roli politické strany; u koho jsou rukopisy, které poslal Wandě (Vanda Jakubíčková) do Londýna?; měl lehkou chřipku; Talich prý bude dávat Juliettu "na jaře"; z Bruselu vysílán Kvartet s orchestrem, dirigoval Jirák, v březnu znovu Brusel a Haag; s Melantrichem "už je to jakž takž srovnáno"; podepsal už kontrakt s londýnskou Universálkou; paní Šafránková hraje "můj koncert" v New Yorku; na badenském festivalu v dubnu violoncellový koncert, je tam pozván; má někdo z Poličky vliv v Praze ("Áda Klimšů?").
Diplomatický přepis dopisu

[Paříž] 13. II [1939].



Drazí,    



teď jsem nedělal nic jiného než psal a psal, do Prahy na vŝechny známé ohledně konservatoře,[1] žádost je už zadána moc pěkně byla příjmuta p. Schieszl[2] ji tam osobně dodal na školství a vŝechny informace dodal, vŝeobecný názor je že místo patří mě. V. Novák jde do pense.[3] Tak jsem zalarmoval kde koho znám, stálo mě to hodně peněz známky jsou tak drahé a dostávám zprávy až dosud co nejlepŝí, vŝichni mladí hudebníci mne tam žádají a nechtějí o těch druhých ani slyšet. Teď jeŝtě musím napsat tomu panu přísedícímu v Praze, teď si nemohu vzpomenout jak se jmenuje a nemohu najít ten Váš dopis (bývalý starosta.) ani adresu, tak mi to prosím Vás ihned napiŝte a já mu dopíŝu abychom to měli pojiŝtěno, to je klerikální strana?[4] Oni politické strany v tom budou hráti velkou roli a já mám tu výhodu že jsem žil mimo a tak jsem jako nový člověk a nemá žádná strana proti mně nějaké staré dluhy. Potom mi prosím také napiŝte zdali Wanda[5] přijela do Poličky a zdali tam je, zeptejte se ji u koho jsou ty rukopisy co jsem ji do Londýna poslal budu je potřebovati a není li v Poličce napsal bych jí do Londýna, když je v Poličce ať mi sdělí kde jsou a kdy se bude vracet do Londýna?[6] To jsou samé smutné zprávy. Já jsem to se ví měl také chřipku ale jen lehkou, zůstal jsem pět dní v posteli a už je to v pořádku, alespoň jsem si odpočinul, ani



mě to neseslabilo. Teď už to bude veselejší, už začíná sluníčko a teplo. Talich prý bude dávat Juliettu na jaře.[7] Poslouchali jsme z Bruxellu ten kvartet s orchestrem dirigoval Jirák[8] a v březnu bude zase Bruxel a Haag napíŝu Vám snad to chytnete.[9] S Melantrichem už je to jakž takž srovnáno, ale jsou moc nešikovní a neumějí v tom chodit,[10] kontrakt s Universálkou v Londýně[11] jsem už podepsal a vydají tiskem více skladeb Pi Šafr.[12] hraje můj koncert[13] v New-Yorku a možná i jinde. Z Prahy mi psali známí že nějaký profesor konservatoře z Lipska poukázal na to že naše propagační oddělení mě vůbec opomíjí a že zasílají skladby bezcené zatím když mají někoho kdo by je mohl representovat, že jsem hrán vŝude jenom když je oficiální program z Prahy že po mě není ani památky, tak se asi vzali za nos. Na festivalu Baden-Baden hrají v dubnu čelový koncert[14] a poslali mi pozvání abych tam přijel, všechno placeno cesta, hotel i pobyt. Snad se tam budu moci podívati. [15]



Tak mi napiŝte o té Wandě a také jméno a adresu toho p. přísedícího v Praze a snad byste mu mohli napsat také než mně Váš dopis dojde abychom neztráceli čas.



Srdečně Vás zdravím  



Bohouš.



Z Poličky přímo by někdo neměl vliv v Praze? Někdo z agrární strany? Ada Klimŝů?[16] Napiŝte mi požádal bych je.



 


Věcné poznámky k DP

[1] BM dlouhodobě (avšak vždy neúspěšně) usiloval o získání profesorského místa v mistrovské škole Pražské konzervatoře.



[2] Josef Schieszl (1876-1970), ve 20. a 30. letech pracoval v Kanceláři prezidenta republiky. BM jej ve svých dopisech často zmiňuje jako člověka, který se snaží v Praze prosazovat jeho zájmy.



[3] Vítězslav Novák (1870-1949), český hudební skladatel, pedagog a klavírista, jako profesor v mistrovské škole Pražské konzervatoře působil do roku 1939.



[4] Pravděpodobně se jedná o Františka Smejkala (1894-1972) z Poličky (PBM Kr 263; Konečný 2003, s. 117; Junek – Konečný 2015, s. 528). 



[5] Vanda Jakubíčková (1888-1968), známá BM, v mládí učitelka v Poličce a okolí, od poloviny 20. let působila v Londýně, kde vyučovala české děti a to až do svého návratu do Poličky v roce 1947 (Popelka 1996, s. 192 – 193).



[6] Mihule (2002, s. 258) uvádí, že v létě 1937 si BM nově opsal partitury Narození PáněHer o Marii, H 236, a Legendy o sv. Dorotě ze Špalíčku, H 214: „Dal si je přeložit do angličtiny a věřil, že by mohly být provedeny v londýnském rozhlase.“ Onou překladatelkou byla pravděpodobně právě Vanda Jakubíčková (PBM Kr 229).



[7] Opera Juliette, H 253, měla premiéru ve středu 16. 3. 1938 v Národním divadle v Praze. Na nastudování se podíleli režisér Jindřich Honzl (1894-1953), dirigent Václav Talich (1883-1961), scénograf František Muzika (1900-1974) a choreograf Joe Jenčík (1893-1945). Na jaře roku 1939 na scéně Národního divadla v Praze tato opera uvedena nebyla (http://archiv.narodni-divadlo.cz/default.aspx?jz=cs&dk=Titul.aspx&ti=2&sz=0&fo=AUT&ju=588&pn=456affcc-f403-4000-aaff-c11223344aaa [cit. 15. 1. 2018]).



[8] Smyčcový kvartet s orchestrem, H 207, přenášený z Bruselu dirigoval Karel Boleslav Jirák (1891-1972), český hudební skladatel, pedagog a dirigent, pravděpodobně 30. 1. 1939 (PBM Kr 261).



[9] V dopise rodině do Poličky PBM Kr 263 BM uvádí: „Vysílati se bude z Haagu asi 8 a 10 ty Riccercari  [Tre Ricercari, H 267] (Hilversum.) a potom Bruxelles (francouzský) Concerto grosso [Concerto grosso, H 263] asi 16 nevím ještě datum.“ Podle Halbreicha (2007, s. 272) však zazněla premiéra této skladby až 14. 11. 1941 v Bostonu.



[10] V roce 1936 se Miloši Šafránkovi (1894-1982) po jednání s ředitelem nakladatelství Melantrich Jaroslavem Šaldou (1880-1965) podařilo dohodnout vydávání děl BM v tomto nakladatelství za pravidelný měsíční honorář. Prostředníkem mezi BM a Melantrichem se na přání autora stal Karel Šebánek (1903-1980). Již v dopise domů ze dne 22. 10. 1938 (PBM Kr 254) si však BM stěžuje na záměr nakladatelství Melantrich změnit tuto smlouvu v neprospěch autora, v dopise rodině do Poličky ze dne 21. 12. 1938 BM dokonce píše o úplném zastavení činnosti hudební edice Melantrichu (PBM Kr 258).



[11] Londýnská pobočka nakladatelství Universal Edition Wien. Concerto grosso, H 263, z roku 1937 zde vyšlo až v roce 1948 (Halbreich 2007, s. 272), Koncert pro cembalo a malý orchestr, H 246, z roku 1935 až v roce 1958 (Halbreich 2007, s. 318).



[12] Germaine Leroux (1906-1979), francouzská klavírní virtuoska, manželka Miloše Šafránka.



[13] Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237.



[14] Koncert pro violoncello a orchestr č. 1, H 196 I.



[15] Z plánované návštěvy festivalu zřejmě sešlo.



[16] Adolf Klimeš (1880-1946), dlouholetý prvorepublikový starosta poličky a přítel BM.


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
FixaceRukopis
Digitalizace
Quality of digitisationProfi
Digitized atCentrum Bohuslava Martinů

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Brusel
Lipsko
New York, NY
Praha
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 784 (entry 1000 / 1000)
next »