Základní informace
Typ korespondenceDopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNew York
Poznámka k lokaci odeslání[New York]
Datum odeslání26.09.1946
PříjemceMartinů, rodina v Poličce
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíPolička
Poznámka k lokaci přijetí[Polička]
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie z CBM, Polička
Předchozí vlastník
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kr 345
Signatura v IBMMar 1946-09-26
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahMá málo času po návratu; chce dokončit kompozici pro Sachera (Toccata e due Canzoni); Charlottiny potíže s místem v letadle; chybí mu klid k práci, "zvláště jak to teď ve světě vypadá"; úplné uzdravení nepřijde brzy; na jaře se vrátí "ať se děje co děje"; dobré zprávy z Prahy, myslí, že "jmenování na konzervatoř přijde brzo, dali by mi zatím zdravotní dovolenou"; Firkušný o tom mluvil s prezidentem (Edvard Beneš); v příští sezóně bude Kubelík dirigovat 4., Talich 3. symfonii, Sacher Dvojkoncert, Fournier provede violoncellový koncert (č.1); ve Státech "bude toho hodně, Symfonie vyjde tiskem a začínají ji už hráti všude"; úspěch v Londýně; Munch bude "zde" hrát 1. symfonii; chce napsat kvartet (smyčcový kv. č. 6) a klavírní koncert pro Firkušného (č.3); s prací to jde ještě jen zvolna.
Diplomatický přepis dopisu

[New York] Sept. 26. 1946.[1] 5

Drazí,

Vím že očekáváte toužebně dopis, ale to víte jak to je v N.Y. zvláště teď po mém návratu[2], každý mne chce vidět a telefon zvoní celý den , také s těmi doktory jsem ztratil hodně času, a chci dokončit tu komposici pro p. Sachera[3], tak dny utíkají ani se člověk nenaděje. Charlie[4] má obtíže s místem v avionu, všechno je přeplněno, tak ani nevíme kdy se bude moci vrátit[5], jsou to všechno samé komplikace, skoro člověk ztrácí naději, že bude ještě jednou v klidu moci pracovati, zvláště jak to teď ve světě vypadá, zde je také samá stávka a málo se dostane k jídlu, všechno je zastaveno a čím dál tím dražší.[6] Psal jsem na legaci do Paříže aby Charlie pomohli dostat místo, už bych rád aby byla zpět, přece jenom ji nejvíce potřebuji, sice se zde o mne dobře starají všichni známí[7] ale co je to platné ona je nejbližší a také myslím že by ráda už byla zpět, že se ji stýská a zvláště teď by byla ráda u mne. Snad vše dobře dopadne, mě je už mnohem lépe ale musím dávat pozor a býti v klidu, nebezpečí už není jenom že to bude dlouho trvat než se zase všechno usadí a přivede do pořádku. Tak ta moje cesta se zase oddálila ale na jaře už určitě se vrátím at se děje co děje, teď bych cestu podniknouti nemohl.[8] Z Prahy mám zprávy dobré a myslím že jmenování na konservatoř přijde brzo, dali by mi zatím zdravotní dovolenou.[9] Rudy Firkušný[10] mluvil s presidentem[11] a všechno bude v pořádku.

 

V Praze budou hráti příští saisonu mnoho věcí Kubelík[12] diriguje IV Symfonii[13], Talich[14] III[15], Pierre Fournier[16] hraje čelový koncert[17] a p. Sacher –Double – Concerto[18]. Zde také se připravují novinky, bude toho hodně, Symfonie vyjde tiskem[19] a začínají ji už hráti všude, v Londýně prý mám velký úspěch a Ch. Munch[20] bude zde hráti I. Symfonii co hrál v Praze.[21] Chci napsati kvartet a piano Concerto[22] pro Firkušného. Prozatím to jde ještě s tou prací zvolna ale hlavně že to už zase jde a to nejhorší mám za sebou, ani na to nerad vzpomínám. Mám spoustu zanedbané korespondence a tak to pomalu musím dohanět. Napište brzo co je u Vás nového.

Moc Vás vŝechny zdravím a vzpomínám

Váš Bohouš.

 

 

Věcné poznámky k DP

[1] 26. 9. 1946

[2] BM vyučoval od 1. 7. 1946 na letních kurzech v Berkshire Music Center, později Tanglewood Music Center v Lenoxu, Massachusetts. Jeho pobyt zde byl ale ukončen kvůli vážnému úrazu po pádu z terasy z dvoumetrové výšky, který se stal 17. 7. 1946 na zámku v Great Barringtonu. BM svůj stav v dopisech manželce záměrně zlehčoval, aby ji neděsil. Ve skutečnosti měl zlomenou lebeční kost ve spánkové oblasti, silný otřes mozku a poraněná žebra (Šafránek 1961, s. 274; Mihule 2002, s. 385). Následky tohoto úrazu pociťoval až do konce svého života.

[3] Paul Sacher (1906-1999), švýcarský dirigent, mecenáš a přítel BM. Na základě Sacherovy objednávky z října 1945 BM zkomponoval v období mezi květnem a říjnem 1946 skladbu pro malý orchestr Toccata e due canzoni, H 311.

[4] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.

[5] Charlotte pobývala od června do listopadu 1946 v Paříži a ve Vieux Moulin.

[6] Po druhé světové válce v letech 1945 a 1946 proběhla vlna masivních dělnických stávek, největších v dějinách Spojených států, do kterých se zapojilo celkem 4,3 milionu lidí (https://en.wikipedia.org/wiki/Strike_wave_of_1945%E2%80%9346).

[7] Zde BM naráží především na přítomnost Roe Barstow (srov. PBM Kr 347). Roe Barstow se stala dlouholetou důvěrnou přítelkyní BM.

[8] BM navštívil Evropu po druhé světové válce až v roce 1948 (od června do září 1948), kdy navštívil Paříž, Nice a Basilej. Do Československa se již nikdy nepodíval.

[9] Již v září 1945 BM obdržel telegram od Václava Holzknechta (1904-1988), tehdejšího ředitele pražské konzervatoře, s nabídkou profesorského místa, na který okamžitě souhlasně reagoval s dotazy na další podrobnosti, které Holzknecht předal ministerstvu školství a osvěty pod vedením Zdeňka Nejedlého. Z tohoto úřadu však již další nabídka ani oficiální pozvání, na které BM netrpělivě čekal, nepřišlo. Naděje na získání vhodné pracovní pozice v Praze se ale BM ještě v této době nevzdal (Mihule 2002, s. 374).

[10] Rudolf Firkušný (1912-1994), český klavírista a přítel BM.

[11] Edvard Beneš (1884-1948), druhý československý prezident.

[12] Rafael Kubelík (1914-1996), český dirigent.

[13] Symfonie č. 4, H 305, byla hrána v Praze 10. 10. 1946. Českou filharmonii řídil Rafael Kubelík (1914-1996) (Halbreich 2007, s. 238).

[14] Václav Talich (1883-1961), český dirigent a přítel BM.

[15] Symfonie č. 3, H 299. Dle Halbreicha (2007, s. 235) byla hrána v Praze až 13. 10. 1949, kdy Českou filharmonii řídil Karel Šejna.

[16] Pierre Fournier (1906-1986), francouzský violoncellista.

[17] Pravděpodobně Koncert pro violoncello a orchestr č. 1, druhá verze z roku 1939, H 196 II. Koncert pro violoncello a orchestr č. 2 z roku 1945, H 304, měl premiéru až v roce 1965.

[18] Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271.

[19] Zde není zřejmé, kterou symfonii má BM na mysli. Všechny symfonie byly publikovány ve vydavatelství Boosey and Hawkes, Symfonie č. 1, H 289, a Symfonie č. 2, H 295, roku 1947; Symfonie č. 3, H 299, roku 1949, Symfornie č. 4, H 305, a Symfonie č. 5, H 310, roku 1950. Symfonie č. 6, H 343, byla dokončena až v roce 1953.

[20] Charles Munch (1891-1968), francouzský dirigent, v letech 1949-1962 ředitel Boston Symphony Orchestra.

[21] Symfonie č. 1, H 289, zazněla na festivalu Pražské jaro 27. 5. 1946, Českou filharmonii řídil Charles Munch (1891-1968) (Webový archiv Pražského jara, http://www.festival.cz/cz/archiv/3749).

[22] Koncert pro klavír a orchestr č. 3, H 316, věnován Firkušnému, komponoval BM od dubna 1947 do března 1948 (Halbreich 2007, s. 299).

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Poznámka
Fixacerukopis
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 329 (záznam 1 / 0)
další »