[1] 29. 9. 1945
[2] Od 28. 5. do 1. 10. 1945 pobývali manželé Martinů v městečku South Orleans na mysu Cape Cod ve státě Massachusetts. Poté se vrátili do svého bytu v New Yorku (Mihule 2002, s. 359, 366).
[3] Karel Šebánek (1903-1980), nakladatel, blízký spolupracovník a přítel BM.
[4] František Bartoš (1905-1973), český hudební skladatel a pedagog.
[5] Hudební matice Umělecké besedy, hudební vydavatelství.
[6] Česká filharmonie.
[7] Jedná se pravděpodobně o životopisnou stať „1938 – 1945“ otištěnou v časopise Tempo, č. 2 a 3, 1945, s. 52-60 (Šafránek (ed.), BM: Domov, hudba a svět 1966, s. 330-344).
[8] Stanislav Novák (1890-1945), český houslista a přítel BM. Vzpomínkový text napsaný v říjnu 1945 a nazvaný „Stáňa“ nebyl publikován a zůstal v rukopise (Šafránek (ed.), BM: Domov, hudba a svět 1966, s. 312-316).
[9] V dopise z 1. 9. 1945 (PBM Kr 307) BM informuje, že bude pařížský rozhlas dávat Concerto grosso, H 263. Rozhlasová stanice patrně Radiodiffusion Française (RDF), dříve Radiodiffusion Nationale (1939-1945).
[10] Symfonie č. 3, H 299, měla premiéru již 12. 10. 1945 v Bostonu, Boston Symphony Orchestra řídil Sergej Alexandrovič Kusevickij (1874-1951) (Halbreich 2007, s. 235).
[11] Paul Sacher (1906-1999), švýcarský dirigent, mecenáš a přítel BM.
[12] Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271, byl hrán v Paříži 23.2.1946. Orchester der Société des Concerts du Conservatoire řídil Paul Sacher (1906-1999) (Halbreich 2007, s. 275-276).
[13] Toto přání o cestě domů nebylo naplněno.
[14] Míněny byty (z angl. apartment).
[15] Míněn Karel Šebánek.
[16] Také v dopise z 22. 8. 1945 (PBM Kr 305) BM zdůrazňuje, aby neposílal zejména partituru opery Juliette, H 253.
[17] Geheime Staatspolizei, Gestapo, německá tajná policie. Míněno po začátku okupace Paříže (14. 6. 1940).
[18] Manželé Martinů opustili Paříž v červnu 1940. O jejich byt a majetek se postaral „père Gogo“ M. Vautier (Mihule 2002, s. 307).
[19] Jedná se pravděpodobně o životopisnou stať „1938 – 1945“ otištěnou v časopise Tempo, č. 2 a 3, 1945, s. 52-60 (viz Šafránek (ed.), BM: Domov, hudba a svět 1966, s. 330-344).
[20] Míněn Karel Šebánek.
[21] V září 1945 BM obdržel telegram od Václava Holzknechta (1904-1988), tehdejšího ředitele pražské konzervatoře, s nabídkou profesorského místa, na který okamžitě souhlasně reagoval s dotazy na další podrobnosti, které Holzknecht předal ministerstvu školství a osvěty pod vedením Zdeňka Nejedlého. Z tohoto úřadu však již další nabídka ani oficiální pozvání nepřišlo (Mihule 2002, s. 374).
[22] Symfonie č. 3, H 299, měla premiéru 12. 10. 1945 v Bostonu, Boston Symphony Orchestra řídil Sergej Alexandrovič Kusevickij (1874-1951). Symfonie č. 4, H 305, měla premiéru 30. 11. 1945 ve Philadelphii, The Philadelphia Orchestra řídil Eugene Ormandy (1899-1985). 15. 9. 1945 BM dokončil kompozici scherza pro orchestr Thunderbolt P-47, H 309, které mělo premiéru 19. 12. 1945 ve Washingtonu. National Symphony Orchestra řídil Hans Kindler (1892-1949) (Halbreich 2007, s. 235, 238, 260).
[23] Vieux-Moulin – vesnice nedaleko Paříže, bydliště matky Charlotte Martinů.
[24] Václav Buchta (1912-1964), poličský rodák, později žil v Chicagu (Popelka 1996, s. 86).
[25] Josef Heger.
[26] Václav Talich (1883-1961), český dirigent a přítel BM. Talich byl po skončení druhé světové války obviněn z kolaborace s nacisty a na více než měsíc uvězněn. Přestože byl v roce 1946 očištěn, jeho návrat do hudebního života v ČSR byl poté velmi obtížný a nikdy se mu již zcela nepodařil. V „Talichově aféře“ stál BM jednoznačně na straně svého přítele a v důsledku začal být skeptický k poválečnému vývoji politické situace v Československu.
[27] Operu Juliette, H 253, BM Talichovi věnoval. Talich ji také v roce 1937 dirigoval v Národním divadle v Praze.
[28] Během let 1941-1945 sklízel BM velké úspěchy mj. za skladby Concerto grosso, H 263, Sinfonietta giocosa, H 282, Symfonie č. 1, H 289, Koncert pro dva klavíry a orchestr, H 292, Koncert pro housle a orchestr č. 2, H 293, Symfonie č. 2, H 295, Památník Lidicím, H 296, Symfonie č. 3, H 299, Symfonie č. 4, H 305 a mnohé jiné.
[29] Karel Šebánek.
[30] BM má patrně na mysli krátké rozhlasové opery Hlas lesa, H 243, a Veselohra na mostě, H 247.
[31] Marie Martinů (1882-1959), sestra BM.
[32] Karolina Martinů (1855-1944), matka BM, zemřela 10. 3. 1944.
[33] Marie Pražanová (1897-1982), poličská občanka, přítelkyně a podporovatelka rodiny Martinů. BM jí napsal děkovný dopis ještě týž den 29. 9. 1945 (Popelka 1996, s. 81).
[34] Ferdinand Martinů (1853-1923), otec BM.
[35] Šafránek, Miloš. Bohuslav Martinů: The Man and his Music. New York: Alfred A. Knopf, 1944.
[36] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.
[37] Amicie Quennehen (1866-1948), matka Charlotte Martinů.
[38] Vlasta Tylová.
[39] Frank Rybka (1895-1970), český skladatel, violoncellista a varhaník žijící v USA, přítel BM.
[40] Rudolf Firkušný (1912-1994), český klavírista a přítel BM.
[41] Jarmila Novotná (1907-1994), česká operní pěvkyně. Sólistka Metropolitní opery v New Yorku v letech 1935 – 1956.
[42] Jan Zrzavý (1890-1977), český výtvarník a přítel BM.
[43] Jindřich Honzl (1894-1953), český režisér, divadelní teoretik a kritik.
[44] František Muzika (1900-1974), český malíř, ilustrátor, typograf a scénograf.
[45] Otakar Jeremiáš (1892-1962), český hudební skladatel a dirigent. Od roku 1945 působil v Národním divadle v Praze, v roce 1946 byl jmenován šéfem opery ND.
[46] Ferdinand Pujman (1889-1961), český operní režisér, estetik a spisovatel. Od června 1945 dramaturg opery Národního divadla v Praze.
[47] Pražská konzervatoř se do Rudolfina nevrátila, zůstala v sousední budově v ulici Na Rejdišti.
[48] Jindřiška Martinů, rozená Palečková (1882-1965), manželka Františka Martinů, švagrová BM.
[49] František Martinů (1880-1958), bratr BM.
|