General information
Type of the document Letter
SenderMartinů, Bohuslav
Sender (corporation)
Sender‘s locationSchönenberg - Pratteln
Note on Sender‘s location[Schönenberg]
Send date22.03.1959
RecipientŠafránek, Miloš
Recipient (corporation)
LanguageCzech
AcquiredCBM
Owner of the sourceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Former call number at IBM2000/PBM Kmš 890
Call number at IBMŠafM 1959-03-22
Content and physical description
Diplomatic transcription of the letter

[Schönenberg, Pratteln] Brez. 22. 59.



 



Mily Milosi:



Tak o te Mariken.[1] Zrejme byla opera hotova nez jsem dostal ceskou addaptaci Zavadovu[2]. Na konec je datum 18 juillet ale ne rok. Trva 45 minut a orchestr je 3 oboe, 3 clar, 2 tromp, 2 trombony, percus, piano a smycce.[3] Funny[4].



Ceska verse je ovsem velky orchestr s pianem.



Overtura, zajimave, zustala presne jak v prvni versi. Text Zavaduje volna adoptace Gheona[5] a zrejme se vse zmenilo kdyz jsem ten text chtel podepsat pod noty. A ted ovsem nastaly rozpory, cili jinymi slovy cely zacatek, az do str 66 je uplne neco jineho.



d [od] str 66, Arie Mariken Zachovava urcitou illusi prvni verse ale vse je zmeneno a ovsem velky orchestr. Na str 78. Muzsky sbor ozralych je uplne jiny az do str 106. to jest prichodu Maskarona a hercu. Zde je hudba na scene pro cl. trmt, trb. viola a tambour zustava uplne beze zmeny, ani nota neni jina. Od str 110 Hra o Kristovi Kristovi zustava temer jak byla jen v jine irchestraci [orchestraci] a ovsem zpevne party jsou jine a jen nekde zachovavji stejne noty. Pak jsou jen male zmeny a konec Alleluja je stejny.



Str145. Druha verse je datovana Paris 1934.[6] A mam jenou velmi dobrou kopii, kterou nevim odkud jsem dostal. [7] Voila.



Tak zrejme to vse zavinil Zavada s jeho ceskym a krasnym textem. Jen v druhe polovici kde melodie jsou vol­ne a dlouhe (ve zpevu) tam zustaly, bylo lehci asi adoptovati text



Ovsem struktura tim ze je pro velky orchestr se znacne zmenila.



 



Ted pro Parables.[8] C8est une drolle histoire.[9] Vse zu­stalo tak jak drive avec le motto de Thesee[10]. Ja jsem na­jednou nic nemohl najit v Exupery[11] a ta genese treti vety je tato, coz dokazuje jak nepredvidane se predstava muze otocit. Ponevadz Motto ma udati jen urcitou direkci myslenkovou, tedy vyjma prvniho mota jsem se nijak nenamahal najit dalsi, v tom prvnim je uz vlastne cela myslenka. A ted se stala zvlastni vec. Jeden vecer, uz pozde asi v 10 hodin, v tmave noci jsme zaslechli nezvykly hluk ktery se blizil. Tak poslouchame a nehle [náhle] z uplne tmy se vynorili dve postavy, ktere velmi volnym krokem se blizili, s bubny na ramenou, bubnovaly. Pravdepodobne to byla cviceni na Karneval, jak vis tambour de Bale jsou slavni[12]. A tak presli pomalu okolo naseho domu, jen jako silhuety, jako vidina a pomalu sestupovali zas dolu z kopce, stale bubnujice. Tak uznas ze tohle je nepredvidana a prazvlastni udalost, zde kde se nic nedeje. Tak ty bybny mi zustaly v hlave a strasily az jsem je dal do treti vety. Ale pak ovsem zane bubny v Exupery nejsou a tak jsem nasel nekolik Motte ktere se nehodily a uzil jsem tedy toho Tamboure de la ville z Voyage de Thesee.[13] Tak to byl ted opravdovy bubenik, ale jina vec pri tom je ze jsem mel uz v hlave, pravdopodobne, Thesee jako operu, coz jsem pak napsal.[14] Tak jsem jeste potom chtel zmenit Motta ale nic se mi nehodilo a mezi tim se to hralo v Bostonu[15] s Mottem z Thesee, tak uz jsem to ponechal osudu. To jen dokazuje jak neoduvodneny je vysvetleni o popisu, discribing[16] hdubou [hudbou], nebot vyjma prvniho motta jsem dodal obe dve az vety byly hotove. To dokazuje jak zvlastnim zpusobem se komposice casto utvari. Tak ted to vis.



Mimochodem, jeden kritik z Timsu[17] napsal, kdyz si v programu precetl to krasne a hluboke motto k druhe vete, ze popisuji Jardin d8automne[18] a to je vse co si z toho vybral. Tak znova vidis ze se kritika nema brat tak vazne.



Vcera jsme se snazili poslouchat vysilani z Prahy, Ri­cercari[19] atd. ale jako vzdy nejaky pan do toho mluvil a delal propagandu politickou, a zde to mas taky, kdyz se Mocipanove nemohou dohodnout na delce vln, jak se maji dohodnout v politice.[20] Vysledek je ovsem ze my co poslouchali Prahu jsme skoro neslyseli a ti co poslouchali toho pana, ktery neunavne mluvil celou hodinu asi nerozumeli ani slovo z toho co rikal. Tak to je ten pokrok a zbytecna vydani lidske energie. Pri tom jsem mel jeste vetsi zlost ze uz ty disky nemam zde, mohly mi moc pomoci.[21] Ted uz je zas pozde nebot budeme dva mesice pryc a az se vratime zase ostatni lidi budou nekde na prazdninach az do podzimu, zkratka to je otrava a prestava mne to bavit, nevim jaka je v tom zahada poslat par disku. S kytici to je take ztraceno pro pristi saisonu.[22] Skoda. I jinak mam s Prahou tahanice o kterych ti ani nechci psat. I pres to telefonovani. Mozna ze u nas lide nemohou byti vecno a konkretni a jak se rika mnoho psu zajicova smrt, amen.



Tak dalsi repertoir:



      Detske sbory. Tri sborky pro deti v Brne. Na Fr. Ha­-

lase, o kohoutkovi, tu si deti vybrali sami. a pak zase zpet k Erbenovi. O kovarickovi a detske hadanky.[23] Ted mi poslal Dr Trojan z Brna basen z Trebonskeho rukopisu z druhe poloviny 15 st.[24] Take pro Brno. To je muj meat a tak jsem jim to napsal. Ptaci hody se to jmenuje.[25] Pak jsem se zase vratil k Madrigalum[26] a sice zase z Erbena. Part-song book. pro smiseny sbor a nebo ovsem jen kvintet. Ctyri Ctyri sbory na slova lidovek.[27] Venovano je to Marusce Prazanove za jeji peci o moji sestru.[28] Je to prave u kopisty a poslu je Venhodovi ktery myslim ma takovy sbor. Jeste jsem napsal dve male veci pro Clavecin[29] a vse se sontou [sonátou] a temi dvemi de Lacour vyjdou v Universalce.[30] Ta si pochvaluje jak jim ten Clav. koncert dobre jde.



Variace pro cello; Pet variaci na thema ;Ked bych ja vedela, Figus Bystry c335.[31]



 



S tim pasem je to bajecna vymozenost, uz jsem ti asi psal ze mi poslali ruban z Louisville, budou to nahravat a tak jsem mohl opravitmnoho veci hlavne zvukove kde nektery instrument ma hrat silneji a nebo bnaopak a i barvu a hlavne tempo hrali to jednou tak pomalu.[32] tak to je moderni vyhoda kterou by si meli navyknout u nas a poslouzilo by to obema stranam. Ku pr. na disku Fantasii, ktere jsou vybotne [výborně] nahrany, to nejlepsi misto je ztraceno, v posledne vete kde ma clar. solo a pak ta groupe dechu. Vedel jsem o tom, protoze jsem slysel disk privatni ze salu a byl jsem ovsem liny na to upozornit a tak to i na regurelnich diskach pak zustalo, skoda take.



 



Musique de Chambre je vlastne takova Nachtmusic[33] a mozna ze zmeni jeste titul. vety jsoul. Allegro moderato. 2. Andante moderato. 3. Poco allegro.[34]



Stranek 49. At to mas uplne.



 



Pokud jsme mohli zaslechnot mam dojem ze ten dvojkoncert s Bakalou je vytecny, to je taky nahrano?[35] I Mse vypada skvěle[36]. Ricercari jsme neslyseli[37].



 



Myslel jsem ze tu Sinfonia Conce rtanet[38] uz znas. Hra­lo se to casto na Radiu. Pochybuji ze to byl Sacher, spíse Frankfurt nego [nebo] sud deutch rund funk.[39]



Concerto pro levici je mi nezname taky[40].



Janacka jsem neslysel. Snad chytneme v Nice Zenitbu 22 nebo 23 Dubna[41]



Lakam George na Vaudeville z Labiche. les plus heu­reux de trois.[42] Hledej komedii.



Mnoho zdravím za tyden v Nice.



Tvuj



Bohouš



 


Total number of leaves1
Number of pages bearing text2
Fixationtypewriting, handwritten signature
Letter

Preview only available at the Institute.

Digitisation
Quality of digitisationProfessional
Location as subject
Boston, Massachusetts
Frankfurt am Main
Louisville, Kentucky
Nice
Prague
Schönenberg - Pratteln
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2768 (entry 1 / 0)
next »