Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNice
Datum odeslání30.11.1937
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 737
Signatura v IBMŠafM 1937-11-30
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBydlení v Šímově vile je "ideální", na vršku a v zahradách; dodělává Duo (= Koncertantní duo pro dvoje housle a orchestr) a o kompozici ho žádá Pařížské dechové trio (= Čtyři madrigaly pro hoboj, klarinet a fagot); Lucette /Descaves/ hraje 11. 12. 1. klavírní koncert v pařížském radiu; pátrání po Concertinu pro trio s orchestrem zatím bezúspěšné; z pražského rozhlasu téměř vůbec nehrají jeho hudbu; primárius Pro Arte hodlá působit k provedení Mariken v Bruselu "ještě tuto sezonu v květnu", kdy je tam festival a hraje se mj. Kvartet s orchestrem; kolize bruselského a olomouckého květnového termínu; Munch byl nadšen Concertem grossem a provede jej ještě v této sezoně; Sextet v Londýně "moc dobře proveden a opakují jej 2. 12. ve Wigmone Hall; má na konzulátě v Londýně "jednu dobrou zámou, která mi přeložila do angličtiny Dorotu a Narození Páně"; "Já se vzdělávám a klasicizuji čím dále tím více, myslím, že bych už toho na chvíli měl nechat"; Šafránek odchází z Paříže "a zkrátka mi budete moc scházet". Adresa: Villa "Point Clair", Chemin de Brancolar, Nice, Alpes Maritimes.
Diplomatický přepis dopisu

Nice 30/11 1937.



 



Milý příteli,



 



tak už jsme se zde usadili a je tu moc krásně, večery jsou ovšem už dost chladné. Šímovo bydlení je docela ideal­ní, na vršku a obklopeno dokola a dole všude zahradama, tak to víte že se nám tu líbí.[1] Já dodělávám to „Duo[2]“ a žádá mne dechové „Trio“ Pařížské[3] o něco, což také napíšu.[4] Lucette[5] hraje 11. / 12. I. klav. koncert[6] v Radiu, doufám že jej tu chytíme, poslechněte si jej budeteli míti možnost a čas. Z Prahy mám zprávy truchlivé, to „Concertino“ pro Trio s orchestrem[7] se nenašlo, Jirák[8] prý nic takového nedostal a na zahraničí prý také nic není. Prosím Vás, podívejte se tedy ještě zdali byste nenašli nějaké stopy, není možno že by se to ztratilo, jistě to bylo posíláno reco. Bylo to v době mezi 5 – 20 červencem kdy Vám to Marteli [Martelli][9] donesl a to bylo před Vaším odjezdem na prázdniny, tak je docela možno že to třeba odesláno nebylo a že to bude ještě na legaci. Až budete rovnat v bureau[10] třeba na to přijdete. Rozhodně to asi nešlo kurýrem. Prosím Vás nezlobte se a poptejte se po tom, bylo by toho přece jenom škoda.



Dnes jsem si stěžoval do Radio-Praha, od dubna se nic neobjevilo na programech (snad ten kvartett s orchest­-

­rem?) a tak jsem pro ně docela zmizel.[11] Nebudete mlu­­vit v Praze s Jirákem nebo Šourkem?[12]



Ještě mám jednu bolest. Při koncertě jsem mluvil s On­nou, (primarius Pro – Arte)[13] o Mariken[14], a on mi říkal že ředitel divadla je jeho dobrý přítel (ale to není ten o kterém jste mi říkal z Prahy) a že podnikne vše aby Mariken v Brusselu provedli ještě tuto saisonu v květnu. Bude tam nějaký festival a také pí. Coolidge a hrají zároveň můj kvartett s orchestrem.[15] Říkal že tam rozhodně musím přijet. Dal jsem mu sebou svůj kla­vírní výtah. Ale teď zase Mel. zadal celou věc do Olomouce, kteří to právě v květnu chystají na své tourné.[16] Myslíte že by byla možnost když by se to povedlo umístit v Brusselu že by zahraničí nechalo pořídit opis partitury a hlavně orchestrální material? Jednalo by se jen o Mariken, Kdo je tam na legaci? Kdo je vyslanec? Zprávy budu míti v Brusselu až k Vánocům.



Munch[17] byl nadšen mým „Concerto grosso“[18] a bude jej dělat ještě tuto saisonu. Sexett[19] v Londýně byl moc dobře proveden a opakují jej 3. / 12. ve Wigmore – Hall. Nebude už Madame v Londýně[20]. Mám tam na konsulatě jednu dobrou známou která mi přeložila do angličtiny „Dorotku“[21] i „Narození Páně“[22] psal jsem aby se přihlásila[23].



Vy už asi začínáte odtahovat nábytek a rovnat knihy, budete míti pěkné zaměstnání na prosinec.[24] Kdy jedete do Anglie? Napište mi také pár řádků až budete míti chvilku volnou, co děláte a co je nového. Já se vzdělávám a klasicisuji čím dál tím více, myslím že bych už toho na chvíli měl nechat. Taky jsem se Vás chtěl zeptati jestli jste nezapomněl na můj podíl „autorský“ na provedení koncertu v Anglii, bude-li si totiž Madame počítati zapůjčení materialu, což by dle mého názoru měla udělati. Tak jak vidíte že jsem nezapoměl na nic a při tom Vás oba co nejsrdečněji zdravíme a vzpomínáme na Vás mnoho, zvláště já, protože teď když nebudete v Paříži mi bude honiti „refaulement“[25] zbytečných myšlenek a zkrátka mi budete moc scházet.



 



Srdečně Váš B. Martinů



Villa „ Point Clair“ (chemin de Brancolar) Nice Alpes Maritimes[26]



 


Věcné poznámky k DP

[1]      Manželé Martinů žili v domě malíře Josefa Šímy (1871–1971) na­zvaném Point-Clair v Nice na ulici Chemin de Brancolar č. 94 pa­trně od poloviny listopadu roku 1937. Čestmíru Pucovi sdělil 16. listo­padu, že „dnes“ odjíždí do Nizzy (v soukromém vlastnictví, kopie v IBM Puc 1937-11-16). Tentýž den jako Šafránkovi psal rodině do Po­ličky: „Bydlíme ve vile, úplně na stráni a obklopeni samými zahradami, máme kopelnu a zkrátka všechno pohodlí, tak to musíme trochu využitkovati.“ (30. listopadu 1937, CBM, PBM Kr 227).



 



[2]      Duo concertant pro dvoje housle a orchestr, H 264, dokončil Mar­ti­nů v Nice v prosinci 1937. Koncert věnoval Georgesi a Viktoru Desar­zensovým, kteří jej provedli s Orchestre de la Suisse Romande 10. února 1938 ve švýcarském Yverdonu, dirigoval Ernest Ansermet (Halbreich, 2007, s. 323).



 



[3]      Má na mysli Trio d’Anches de Paris, které v Paříži vedl fagotista Fer­nand Oubradous (1903–1986).



 



[4]      Martinů věnoval tomuto triu Madrigaly, čtyři kusy pro dechové trio, H 266, které dokončil 1. ledna 1938 v Nice (Halbreich, 2007, s. 359).



 



[5]      Pianistka Lucette Descaves (1906–1993) provedla Klavírní koncert č. 1, H 149, v Paříži 11. února 1928. Skladatel jí dedikoval klavírní výtah (Halbreich, 2007, s. 294).



 



[6]      Koncert pro klavír a orchestr č. 1, D dur, H 149, skladatel dokončil v roce 1925 (Halbreich, 2007, s. 294).



 



[7]      Concertino pro klavírní trio a smyčcový orchestr, H 232.



 



[8]      Dirigent Karel Boleslav Jirák byl tehdy ředitelem hudebního vysílání Československého rozhlasu.



 



[9]      Henry Martelli (1895–1980), hudební skladatel. Z kontextu vy­plývá, že měl zapůjčenou partituru Concertina pro klavírní trio a smyč­cový orchestr, H 232. Recenzoval koncert, na němž tato sklad­ba zazněla a který se konal 31. ledna 1937 Société des Concerts du Con­servatoire. Jak uvádí Jaroslav Mihule, recenzi publikoval v La Revue musicale, 1937, roč. 18, č. 176, s. 194 (Mihule, 2002, s. 258).



 



[10]    Francouzsky „kancelář“.



 



[11]    Téhož dne informoval také rodinu v Poličce: „Psal jsem také do Radia ohledně těch programu a napsal jsem jim že mě hrají po celém světě jen v Praze ne, tak jsem zvědav jestli to bude působit.“ (CBM, PBM Kr 227). A o dva týdny později, 13. prosince 1937, to také sdělil nakla­datelství Melantrich (CBM, PBM Km 1077).



 



[12]    Otakar Šourek byl spolupracovníkem Československého rozhlasu.



 



[13]    Houslista Alphonse Onnou (1894–1940) založil a vedl Pro Arte Quar­tett od roku 1912.



 



[14]    Mariken de Nimègue, H 236/2 I, vznikla v roce 1933 na francouzský text jako samostatná jednoaktová opera (srov. CBM, PBM Kmš 890). O rok poz­ději se v pozměněné verzi stala součástí opery Hry o Marii, H 236, která byla poprvé provedena v Brně v Zemském divadle 23. února 1935 v nastudování Antonína Balatky (Halbreich, 2007, s. 154). Bru­selské provedení se neuskutečnilo.



 



[15]    Smyčcový kvartet s orchestrem, H 207, dedikovaný Quatuor Pro Arte. Rodině do Poličky sdělil už 30. listopadu 1937: „Jsou tam nějaké festivaly a bude tam také paní Coollidge a Pro Arte tam hrají znovu moje kvarteto, tak nás pozvali abychom tam přijeli.“ (CBM, PBM Kr 227).



 



[16]    Nikoli nakladatelství Melantrich, nýbrž šéf opery Českého divadla v Olomouci dirigent Adolf Heller (1901–1954) projevil zájem insce­novat operu Hry o Marii, H 236, a proto oslovil Martinů. Ten o tom informoval 3. června 1937 Karla Šebánka (CBM, PBM Kkš 907) a na konci září nakladatelství (CBM, PBM Km 1071). Provozovací materiál ale už mezitím 15. září poskytlo Českému divadlu v Olo­mouci Národní divadlo v Praze, a to na základě předchozího souhlasu skladatele (ND v Praze, kopie v IBM ND 1937-10-24). Olomoucká premiéra se konala 5. února 1938.



 



[17]    Dirigent Charles Munch (1891–1968) vedl od roku 1935 v Paříži Orchestre de la Société Philharmonique a od roku 1937 Société des Concerts du Conservatoire de Paris, s nimiž premiéroval skladby Arthu­ra Honeggera, Alberta Russela ad. Vyučoval na École Normale de Musique. Po Sergeji Kusevickém vedl v letech 1949–1962 Boston Symphony Orchestra.



 



[18]    Concerto grosso pro komorní orchestr, H 263, Martinů dokončil 3. lis­to­padu 1937 a věnoval Charlesu Munchovi. Premiéroval jej však Sergej Kusevickij s Boston Symphony Orchestra 14. listopadu 1941 v Bostonu (srov. The Boston Symphony Orchestra Archives, [cit. 20. prosince 2018], dostupné z: https://www.bso.org/brands/bso/about-us/historyarchives/archival-collection/).



 



[19]    Smyčcový sextet, H 224, který Martinů dokončil 27. května 1932 v Paříži věnoval mecenášce Elizabeth Sprague Coolidge.



 



[20]    Germaine Leroux koncertovala ve Velké Británii, 25. prosince 1937 měl být vysílán z Glasgow Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237, v její interpretaci.



 



[21]    Má na mysli Legendu o svaté Dorotě, kterou Martinů dokončil 26. led­na 1931 pro soprán, tenor, bas, dětský nebo ženský sbor a orchestr. Později se tento jednoaktový balet stal prvním obrazem 3. dějství baletu Špalíček, H 214 (Halbreich, 2007, s. 212).



 



[22]    Narození páně, H 236/3, třetí část opery Hry o Marii, H 236. Diri­genta Jeana-Aubryho informoval o možnostech koncertního provedení těch­to skladeb 19. května 1939 (srov. Mihule 2002, s. 294).



 



[23]    Patrně měl na mysli Vandu Jakubíčkovou (1888–1968), poličskou pří­telkyni z mládí, která žila v Londýně do roku 1947.



 



[24]    Miloslav Šafránek po deseti letech působení ve funkci tiskového atašé čes­ko­slovenského vyslanectví v Paříži byl odvolán do Prahy na Ministerstvo zahraničních věcí. Na rozloučenou uspořádal 7. pro­since 1937 večeři, které se zúčastnila řada intelektuálů, spisovatelů a novinářů, kteří o Šafránkově odchodu referovali v mnoha denících (CBM, fond Miloše Šafránka, př. č. 77/1995/13).



 



[25]    Francouzsky „refoulement“ potlačení.



 



[26]    Takto Martinů připsal bez čísla popisného svou novou poštovní adresu v Nice.



 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Fixacerukopis
Digitalizace
Quality of digitisationProfi

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Brusel
Londýn
Nice
Olomouc
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2619 (entry 1 / 0)
next »