Základní informace
Titul CZKoncertantní duo
Podtitul CZpro dvoje housle a orchestr
Titul ENDuo Concertant
Podtitul ENfor Two Violins and Orchestra
Titul DEDuo concertant
Podtitul DEfür zwei Violinen und Orchester
Titul FRDuo concertant [auth.]
Podtitul FRpour deux violons et l'orchestre [auth.]
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieDvojkoncerty, trojkoncerty a čtyřkoncerty
Halbreichovo číslo264
Části (věty)1. Poco allegro; 2. Adagio; 3. Allegro
Durata16'
Nástrojové obsazení2222-2210-Timp-Ptti-Pf-Archi
Sólový hlasVl Vl
Dedikant Desarzens, Georges
Desarzens, Victor
Diplomatický přepis věnováníÀ Georges et Victor Desarzens.
Poznámka k věnováníVěnování na titulní straně autografu.
Původ
Místo kompoziceNice
Rok dokončení1937
Započetí kompozice11/1937
Dokončení kompozice12/1937
Premiéra
Interpret Ansermet, Ernest
Desarzens, Georges
Desarzens, Victor
Datum premiéry10.02.1938
Místo premiéryYverdon-les-Bains, Švýcarsko (Casino municipal)
Poznámka k premiéřeGeorges Desarzens (Vl), Victor Desarzens (Vl), Ernst Ansermet (dir.)
Ansámbl Orchestre de la Suisse Romande
Orchestre de la Suisse Romande
Uložení autografu
Vlastník prameneBärenreiter, Kassel
Poznámka k autografuAutografní klavírní výtah se nachází v Lausanne, Švýcarsko.
Skici uloženy v Paul Sacher Stiftung v Basileji.
Copyright
CopyrightBärenreiter, Kassel
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Supraphon, Praha, 1982
Signatura IBM: 1050,b
Specifikace vydání: Klavírní výtah; 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Podle zápisníku Charlotte Martinů byla skladba dokončena 08.12.1937.
O skladbě

Během svého sedmnáctiletého pobytu v Paříži složil Martinů řadu koncertů od jednoho až po čtyři nástroje vracejících se k formě barokního concerta grossa. K nim patří i třívěté Koncertantní duo pro dvoje housle a orchestr, H 264. Vzniklo v Nice ve vile Point Claire, patřící Josefu Šímovi, v období od listopadu do prosince 1937. Premiéra se uskutečnila o rok později v Radiu Lausanne, sólisty byli bratři Georges a Victor Desarzensovi, kterým je skladba věnována a na jejichž zakázku vznikla. „Orchestr jsem pojímal velmi lehce, aby nepřekrýval sólisty a aby nebylo třeba sóla forsírovat. Tempo první věty se drží concerta grossa, tedy nespěchat, naopak hrát se záměrem spíše zdržovat, aby vystoupila do popředí sonornost a technika. Myslím, že Poco allegro je výstižné. Druhá věta, Lento, nepředstavuje žádné problémy s tempem. (...) Pokud jde o název, žádný jsem nevepsal, ale myslím, že nejlepší by bylo Le duo concertant pro dvoje housle a orchestr“, píše Martinů Miloši Šafránkovi ve svém dopisu z Nice.

Z concerta grossa převzal Martinů typické střídání “soli” a “tutti”, které ho fascinovalo po řadu let. Pro díla z třicátých let je typická  třívětá struktura, stejně jako odklon od sonátové formy a jejích individuálních témat, které jsou nahrazeny průběžným předivem jemných motivických prvků. Podobně jako v Invencích, H 234 je zde kladen důraz na orchestrální barvu, svěžest hudebních nápadů a virtuózní sólové party obou nástrojů dělají z této dvacetiminutové skladby mimořádný hudební zážitek.

Lenka Foltýnová, program koncertu Festivalu Bohuslava Martinů, 11. – 12.12. 2003

« předchozí
ID 188 (záznam 1 / 0)
další »