[1] Manželé Martinů žili v domě malíře Josefa Šímy (1871–1971) nazvaném Point-Clair v Nice na ulici Chemin de Brancolar č. 94 patrně od poloviny listopadu roku 1937. Čestmíru Pucovi sdělil 16. listopadu, že „dnes“ odjíždí do Nizzy (v soukromém vlastnictví, kopie v IBM Puc 1937-11-16). Tentýž den jako Šafránkovi psal rodině do Poličky: „Bydlíme ve vile, úplně na stráni a obklopeni samými zahradami, máme kopelnu a zkrátka všechno pohodlí, tak to musíme trochu využitkovati.“ (30. listopadu 1937, CBM, PBM Kr 227).
[2] Duo concertant pro dvoje housle a orchestr, H 264, dokončil Martinů v Nice v prosinci 1937. Koncert věnoval Georgesi a Viktoru Desarzensovým, kteří jej provedli s Orchestre de la Suisse Romande 10. února 1938 ve švýcarském Yverdonu, dirigoval Ernest Ansermet (Halbreich, 2007, s. 323).
[3] Má na mysli Trio d’Anches de Paris, které v Paříži vedl fagotista Fernand Oubradous (1903–1986).
[4] Martinů věnoval tomuto triu Madrigaly, čtyři kusy pro dechové trio, H 266, které dokončil 1. ledna 1938 v Nice (Halbreich, 2007, s. 359).
[5] Pianistka Lucette Descaves (1906–1993) provedla Klavírní koncert č. 1, H 149, v Paříži 11. února 1928. Skladatel jí dedikoval klavírní výtah (Halbreich, 2007, s. 294).
[6] Koncert pro klavír a orchestr č. 1, D dur, H 149, skladatel dokončil v roce 1925 (Halbreich, 2007, s. 294).
[7] Concertino pro klavírní trio a smyčcový orchestr, H 232.
[8] Dirigent Karel Boleslav Jirák byl tehdy ředitelem hudebního vysílání Československého rozhlasu.
[9] Henry Martelli (1895–1980), hudební skladatel. Z kontextu vyplývá, že měl zapůjčenou partituru Concertina pro klavírní trio a smyčcový orchestr, H 232. Recenzoval koncert, na němž tato skladba zazněla a který se konal 31. ledna 1937 Société des Concerts du Conservatoire. Jak uvádí Jaroslav Mihule, recenzi publikoval v La Revue musicale, 1937, roč. 18, č. 176, s. 194 (Mihule, 2002, s. 258).
[10] Francouzsky „kancelář“.
[11] Téhož dne informoval také rodinu v Poličce: „Psal jsem také do Radia ohledně těch programu a napsal jsem jim že mě hrají po celém světě jen v Praze ne, tak jsem zvědav jestli to bude působit.“ (CBM, PBM Kr 227). A o dva týdny později, 13. prosince 1937, to také sdělil nakladatelství Melantrich (CBM, PBM Km 1077).
[12] Otakar Šourek byl spolupracovníkem Československého rozhlasu.
[13] Houslista Alphonse Onnou (1894–1940) založil a vedl Pro Arte Quartett od roku 1912.
[14] Mariken de Nimègue, H 236/2 I, vznikla v roce 1933 na francouzský text jako samostatná jednoaktová opera (srov. CBM, PBM Kmš 890). O rok později se v pozměněné verzi stala součástí opery Hry o Marii, H 236, která byla poprvé provedena v Brně v Zemském divadle 23. února 1935 v nastudování Antonína Balatky (Halbreich, 2007, s. 154). Bruselské provedení se neuskutečnilo.
[15] Smyčcový kvartet s orchestrem, H 207, dedikovaný Quatuor Pro Arte. Rodině do Poličky sdělil už 30. listopadu 1937: „Jsou tam nějaké festivaly a bude tam také paní Coollidge a Pro Arte tam hrají znovu moje kvarteto, tak nás pozvali abychom tam přijeli.“ (CBM, PBM Kr 227).
[16] Nikoli nakladatelství Melantrich, nýbrž šéf opery Českého divadla v Olomouci dirigent Adolf Heller (1901–1954) projevil zájem inscenovat operu Hry o Marii, H 236, a proto oslovil Martinů. Ten o tom informoval 3. června 1937 Karla Šebánka (CBM, PBM Kkš 907) a na konci září nakladatelství (CBM, PBM Km 1071). Provozovací materiál ale už mezitím 15. září poskytlo Českému divadlu v Olomouci Národní divadlo v Praze, a to na základě předchozího souhlasu skladatele (ND v Praze, kopie v IBM ND 1937-10-24). Olomoucká premiéra se konala 5. února 1938.
[17] Dirigent Charles Munch (1891–1968) vedl od roku 1935 v Paříži Orchestre de la Société Philharmonique a od roku 1937 Société des Concerts du Conservatoire de Paris, s nimiž premiéroval skladby Arthura Honeggera, Alberta Russela ad. Vyučoval na École Normale de Musique. Po Sergeji Kusevickém vedl v letech 1949–1962 Boston Symphony Orchestra.
[18] Concerto grosso pro komorní orchestr, H 263, Martinů dokončil 3. listopadu 1937 a věnoval Charlesu Munchovi. Premiéroval jej však Sergej Kusevickij s Boston Symphony Orchestra 14. listopadu 1941 v Bostonu (srov. The Boston Symphony Orchestra Archives, [cit. 20. prosince 2018], dostupné z: https://www.bso.org/brands/bso/about-us/historyarchives/archival-collection/).
[19] Smyčcový sextet, H 224, který Martinů dokončil 27. května 1932 v Paříži věnoval mecenášce Elizabeth Sprague Coolidge.
[20] Germaine Leroux koncertovala ve Velké Británii, 25. prosince 1937 měl být vysílán z Glasgow Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237, v její interpretaci.
[21] Má na mysli Legendu o svaté Dorotě, kterou Martinů dokončil 26. ledna 1931 pro soprán, tenor, bas, dětský nebo ženský sbor a orchestr. Později se tento jednoaktový balet stal prvním obrazem 3. dějství baletu Špalíček, H 214 (Halbreich, 2007, s. 212).
[22] Narození páně, H 236/3, třetí část opery Hry o Marii, H 236. Dirigenta Jeana-Aubryho informoval o možnostech koncertního provedení těchto skladeb 19. května 1939 (srov. Mihule 2002, s. 294).
[23] Patrně měl na mysli Vandu Jakubíčkovou (1888–1968), poličskou přítelkyni z mládí, která žila v Londýně do roku 1947.
[24] Miloslav Šafránek po deseti letech působení ve funkci tiskového atašé československého vyslanectví v Paříži byl odvolán do Prahy na Ministerstvo zahraničních věcí. Na rozloučenou uspořádal 7. prosince 1937 večeři, které se zúčastnila řada intelektuálů, spisovatelů a novinářů, kteří o Šafránkově odchodu referovali v mnoha denících (CBM, fond Miloše Šafránka, př. č. 77/1995/13).
[25] Francouzsky „refoulement“ potlačení.
[26] Takto Martinů připsal bez čísla popisného svou novou poštovní adresu v Nice.
|