Základní informace
Typ korespondenceDopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNice
Datum odeslání30.11.1937
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
Lokace přijetí
Jazykčeština
Původ, datum získáníCBM
Předchozí vlastník
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníka
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 737
Signatura v IBMŠafM 1937-11-30
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBydlení v Šímově vile je "ideální", na vršku a v zahradách; dodělává Duo (= Koncertantní duo pro dvoje housle a orchestr) a o kompozici ho žádá Pařížské dechové trio (= Čtyři madrigaly pro hoboj, klarinet a fagot); Lucette /Descaves/ hraje 11. 12. 1. klavírní koncert v pařížském radiu; pátrání po Concertinu pro trio s orchestrem zatím bezúspěšné; z pražského rozhlasu téměř vůbec nehrají jeho hudbu; primárius Pro Arte hodlá působit k provedení Mariken v Bruselu "ještě tuto sezonu v květnu", kdy je tam festival a hraje se mj. Kvartet s orchestrem; kolize bruselského a olomouckého květnového termínu; Munch byl nadšen Concertem grossem a provede jej ještě v této sezoně; Sextet v Londýně "moc dobře proveden a opakují jej 2. 12. ve Wigmone Hall; má na konzulátě v Londýně "jednu dobrou zámou, která mi přeložila do angličtiny Dorotu a Narození Páně"; "Já se vzdělávám a klasicizuji čím dále tím více, myslím, že bych už toho na chvíli měl nechat"; Šafránek odchází z Paříže "a zkrátka mi budete moc scházet". Adresa: Villa "Point Clair", Chemin de Brancolar, Nice, Alpes Maritimes.
Diplomatický přepis dopisu

Nice 30/11 1937.

Milý  příteli,                                                             

 

tak už jsme se zde usadili a je tu moc krásně, večery jsou ovšem už dost chladné. Šímovo bydlení je docela idealní, na vršku a obklopeno dokola a dole všude zahradama, tak to víte že se nám tu líbí.[1] Já dodělávám to „Duo[2]“ a žádá mne  dechové „Trio“ Pařížské[3] o něco, což také napíšu.[4] Lucette[5] hraje 11. / 12. I. klav. koncert[6] v Radiu, doufám že  jej tu chytíme,  poslechněte si jej budeteli míti možnost a čas. Z Prahy mám zprávy truchlivé, to „Concertino“ pro Trio s orchestrem[7] se nenašlo, Jirák prý nic takového nedostal a na zahraničí prý také nic není. Prosím Vás, podívejte se tedy ještě zdali byste nenašli nějaké stopy, není možno že by se to ztratilo, jistě to bylo posíláno reco. Bylo to v době mezi 5 – 20 červencem kdy Vám to Marteli donesl a to bylo před Vaším odjezdem na prázdniny, tak je docela možno že to třeba odesláno nebylo a že to bude ještě na legaci. Až budete rovnat v bureau třeba na to přijdete.  Rozhodně to asi nešlo kurýrem. Prosím Vás nezlobte se a poptejte se po tom, bylo by toho přece jenom škoda.

       Dnes jsem si stěžoval do Radio-Praha, od dubna se nic neobjevilo na programech (snad ten kvartett s orchestrem?) a tak jsem pro ně docela zmizel. Nebudete mluvit v Praze s Jirákem nebo Šourkem?

        Ještě mám jednu bolest. Při koncertě jsem mluvil s Onnou, (primarius Pro – Arte)[8] o Mariken[9], a on mi říkal že ředitel divadla je jeho dobrý přítel (ale to není ten o kterém jste mi říkal z Prahy) a že podnikne vše aby Mariken v Brusselu provedli ještě tuto saisonu v květnu. Bude tam nějaký festival a také pí. Coolidge a hrají zároveň můj kvartett s orchestrem. Říkal že tam rozhodně musím přijet.  Dal jsem mu sebou svůj klavírní výtah. Ale teď zase Meli zadal celou věc do Olomouce, kteří to právě v květnu chystají na své tourné. Myslíte že by byla možnost když by se to povedlo umístit v Brusselu že by zahraničí nechalo pořídit opis partitury a hlavně orchestrální material? Jednalo by se jen o Mariken, Kdo je tam na legaci? Kdo je vyslanec? Zprávy budu míti v Brusselu až k Vánocům.

Munch[10] byl nadšen mým „Concerto grosso“[11] a bude jej dělat ještě tuto saisonu. Sexett[12] v Londýně byl moc dobře proveden a opakují jej 3. / 12. ve Wigmore – Hall. Nebude už Madame v Londýně. Mám tam na konsulatě jednu dobrou známou  která mi přeložila do angličtiny „Dorotku“[13] i „Narození Páně“[14] psal jsem aby se přihlásila.

Vy už asi začínáte odtahovat nábytek a rovnat knihy, budete míti pěkné zaměstnání na prosinec. Kdy jedete do Anglie? Napište mi také pár řádků až budete míti chvilku volnou, co děláte a co je nového. Já se vzdělávám a klasicisuji čím dál tím více, myslím že bych už toho na chvíli měl nechat. Taky jsem se Vás chtěl zeptati jestli jste nezapomněl na můj podíl „autorský“ na provedení koncertu v Anglii, bude-li si  totiž Madame počítati zapůjčení materialu, což by dle mého názoru měla udělati. Tak jak vidíte že jsem nezapoměl na nic a při tom Vás oba co nejsrdečněji zdravíme a vzpomínáme na Vás mnoho, zvláště já, protože teď když nebudete v Paříži mi bude honiti „refaulement“ zbytečných myšlenek a zkrátka mi budete moc scházet.  

 

Srdečně Váš B. Martinů

 

Villa „ Point Clair“ (chemin de Brancolar) Nice Alpes Maritimes[15]

 

 

Věcné poznámky k DP

[1] Manželé Martinů žili v domě malíře Josefa Šímy (1871-1971) nazvaném Point-Clair v Nice na ulici Chemin de Brancolar č. 94 patrně od poloviny listopadu  roku 1937. Skladatel informoval houslistu  Viktora Desarzense (1908-1986)  5. listopadu : „Chystám se z Paříže do Nice, pracuje se tam klidněji. Zde se Světovou výstavou a se začátkem sezóny je člověk stále vyrušován. Odjedu se ženou a s Vaším koncertem v hlavě kolem 16. listopadu.“ (cit. dle Mihule, 2002, s. 263). Tentýž den jako Šafránkovi skladatel psal rodině do Poličky: „Bydlíme ve vile, úplně na stráni a obklopeni samými zahradami, máme kopelnu a zkrátka všechno pohodlí, tak to musíme trochu využitkovati.“ 30.listopadu 1937, CBM, Kr 227

[2] Duo Concertant pro dvoje housle a orchestr, H. 264 dokončil Martinů v Nice v prosinci 1937. Koncert věnoval Georgesi a Viktoru Desarzensovým, kteří jej provedli s Orchestre de la Suisse Romande, dirigovaným Ernstem Ansermetem 10. února 1938 ve švýcarském Yverdonu.

[3] Má na mysli Trio d’Anches de Paris, které v Paříži vedl fagotista Fernand Oubradous (1903-1986).

[4] Martinů věnoval tiu Madrigaly, čtyři kusy pro dechové trio, H. 266, které dokončil 1.1. 1938 v Nice.

[5] Pianistka Lucette Descaves (1906-1993) provedla Klavírní koncert č. 1, H. 149 v Paříži 11.2. 1928. Skladatel ji věnoval klavírní výtah.

[6] Koncert pro klavír a orchestr č. 1, D dur, H. 149 skladatel dokončil v roce 1925

[7] Concertino pro klavírní trio a smyčcový orchestr, H. 232.

[8] Alphonse Onnou založil a vedl Pro Arte Quartett od roku 1912. 

[9] Mariken z Nimégue, H. 236/2 byla coby součást opery Hry o Marii, H. 236 poprvé provedena v Brně v Zemském divadle 23. února 1935 v nastudování Antonína Balatky.

[10] Dirigent Charles Munch (1891-1968) vedl od roku 1935 v Paříži Orchestre de la Société Philharmonique a od roku 1937 Société des Concerts du Conservatoire de Paris, s nimiž premiéroval skladby A. Honeggera, A. Russela ad. Vyučoval na École Normale de Musique. Po Sergeji Kusevickém vedl v letech 1949-1962 Boston Symphony Orchestra

[11] Concerto grosso pro komorní orchestr, H. 263 Martinů dokončil 3. listopadu 1937 a věnoval je Charlesu Munchovi. Premiéroval je však Serge Koussevitzky s Boston Symphony Orcehstra 14. listopadu 1941 v Bostonu.

[12] Smyčcový sextet, H. 224, který Martinů dokončil 27. května 1932 v Paříži věnoval mecenášce Elizabeth Sprague-Coolidge.

[13] Má na mysli první obraz 3. dějství baletu Špaĺíček, H. 214, který nese název Legenda o svaté Dorotě  a dokončil jej 11.února 1932.

[14] Narození páně, H. 236/3, třetí část opery Hry o Marii, H. 236. Dirigenta Jeana-Aubryho informoval o možnostech koncertního provedení těchto skladeb 19. května 1939 (Mihule 2002, s. 294).

[15] Takto Martinů připsal bez čísla popisného svou novou poštovní adresu v Nice.

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Poznámka
Fixacerukopis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceprofi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Brusel
Nice
Olomouc
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2619 (záznam 1 / 0)
další »