Stručný obsah | Bohuslav Martinů děkuje za partitury POLNÍ MŠE, vyzdvihuje klady a upozorňuje na nedostatky. BM vysvětluje, proč se zřejmě Yehudimu Menuhinovi KONCERT PRO HOUSLE A ORCH. Č. 2 nelíbí. Karel Šebánek se má poptat lidí, kteří byli na premiéře, BM mu může poslat i nějaké kritiky. Jestli se rozhodne, že koncert nevydají, BM se zlobit nebude, lehce ho umístí jinde. Objasňuje, jak to myslel v posledním dopise se sdělováním edičního plánu. TRIO PRO FLÉTNU, HOUSLE A FAGOT zadáno nikde není, na SERENÁDY si nepamatuje - s vydáním mají raději počkat, podobně i s CONCERTINEM PRO KLAVÍR A ORCH. Povoluje vydat INVENCE a SYMFONII Č. 5 a sděluje, že až se bude cítit lépe, chce napsat nový klavírní koncert pro Rudolfa Firkušného, který by jim také svěřil. Prosí KŠ, aby se v Universal Edition, Vídeň poptal na CONCERTO GROSSO, jemu jednoznačně neodpověděli. O dílo je velký zájem a jelikož ho ještě nevydali, mohli by ho uvolnit pro Melantrich. Z Melantrichu dostal dopis, že se zajímají o [kopírovací] stroje, ale neví, co se děje dál. Děkuje, že se KŠ postaral v Praze o Charlotte. Rád by se podíval na vydání JULIETTY kvůli korektuře. Moc se na ně těší. Ptá se, jak se rozhodli vydat písničky [NOVÝ ŠPALÍČEK, PÍSNIČKY NA JEDNU STRÁNKU, PÍSNIČKY NA DVĚ STRÁNKY]. |
Diplomatický přepis dopisu | June[1] 5. 1947
Mily priteli.
dekuji za dopis a za partitury Polni Mse, Jsou skvele uprava je znamenita a dela effekt,jsem s tim velmi spokojen,Dynamicka znamenka a carky u not jsou nekde dost nejasne, ztraci se,take nektere stranky delaji dojem ze noty jsou vetsi nez na ostatnich strankach,ale to je mozna jen muj dojem. Vaznejsi vec je, ze jste zapomeli v obsazeni orchestru na trombony.
Preklady jsou vyborne,jen se mi nelibi nazvy, zde tomu rikaji Field Mass a ve franctine La Messe au Champs d'honneur. ale to je konecne malickost. Jeste jsem nemel cas jiti skrze noty,nejsouli tam chyby.Jak je to s materialem?Preklady budou ovsem delat obtize pro provedeni zde,ale pokusim se to nejak upraviti.[2]Mate double material, nebo jen jeden?
Ptate se co je stim houslovym koncertem?Ze se nelibi Menuhinovi.Samozrejme ze se jim nelibi, kdyz prvni provedeni mel Elman.Menuhin ho pri tom mohl slyset jen pres Radio.Ale z toho si nic nedelejte co rika Menuhin nebo kdo jiny,podivejte se na partitury[3] a pripadne vam dam kritiky ostatne se muzete zeptat Safranka nebo Lovenbacha ti byli pritomni premiere.TEd jestli se vam do toho podniku nechce tak mi to klidne muzete rici,to vite ze se nebudu zlobit, ja to umistim lehce jinde.
Nemejte starosti co se tyce toho Tria,nepsal jsem vam ze je prodano, psal jsem jen abyste mi vzdy drive uvedmili co chcete vydavat abychom se vyhnuli pripadnemu nedorozumeni,tak jinak to je v poradku, ja jsem[4] jenom myslel ze jste s timto dilem nemuseli pospichati, bude tam asi spousta chyb.[5]Na ty Serenady se take nepamatuji tak radeji pockejte,to jsou konecne male veci.[6]Co se tyce toho pianoveho Concertina nemam na vydádani zatim zajem, dokud si to sam neprohlednu,[7] nemyslim ze to je nejaky chef d'oeuvre[8] Invence[9] muzete vziti do nakladu, chcete-li a take pripadne 5tou symfonii,ale o tom mne uvedomte predem a brzo,musel bych to zde zariditi.[10]Pocitam ze az budu zase ve forme,coz prozatim nejsem,ze napisu novy Klavirni koncert pro Firkusneho, tak byste meli cerstve opus.
Mohl byste se zeptati v Universalni Edici ve Vidni. (Mr. Shlee?) jake jsou jejich disposice k vydani Concerto grosso,jez si koupili pred valkou,zde ma stale ohromny uspech, kousevitzky ho hral asi 6krat zde. Protoze se nechystaji k vydani,mohli by mi to dilo uvolniti a to byste meli pekny kousek do repertoiru,zeptejte se jich mym jmenem,rad bych tuto historii mel skoncovanou,Ja jim psal ani nemohu si z odpovedi nic vybrat a nic pro to nedelaji.[11]
Co se tyce toho stroje ,dostal jsem z Melantrich dopis ze se o to zajimaji,p. M. jsem dlouho nevidel tak nevim co se deje.[12]
Dekuji vam ze jste se staral o Charlottu behem jejiho pobytu v Praze, myslik ze se ji tam libilo.[13]
Tak to je snad asi vse, piste mi brzo co je noveho a co chystate, rad bych byl mel ty otisky ze Julietty, mozna ze bych tam byl nas el neco ke zkorigovani, kdo to dela? Karel solc?[14] Pozdravujte ho.tesim se mnoho na Juliettu. Jak jste se rozhodli pro ty pisnicky?[15]
Mnoho vas zdravim a jsem srdecne vas
B. Martinů[16]
|
Věcné poznámky k DP | [1] Špatně čitelné.
[2] Melantrich používá ve svém vydání Polní mše z roku 1947 v anglické variantě překladu textu název „Military Mass“ a ve francouzské variantě „Messe militaire“ (Martinů, B. Polní mše, 1947, úvodní text, nečíslováno).
[3] Martinů poukazuje na možnou rivalitu světových houslových virtuózů jako byl Yehudi Menuhin (1916–1999) a Mischa Elman (1891–1967), jemuž Martinů svůj Koncert pro housle a orchestr č. 2, H 293, dedikoval. Elman také skladbu 31. prosince 1943 společnně s Boston Symphony Orchestra za řízení S. Kusevického premiéroval (Halbreich, 2007, s. 310).
[4] Písmena přes sebe.
[5] Z pozdější korepondence a návaznosti na Juliette d´Arányi vyplývá, že se jedná o Concertino pro klavír a orchestr, H 269, z roku 1938, které je vydáno Českým hudebním fondem až v roce 1956 (Halbreich, 2007, s. 297).
[6] Martinů má pravděpodobně na mysli skladby Serenáda č. 1, H 217, pro dva klarinety, lesní roh, troje housle a violu, Serenáda č. 2, H 216, pro dvoje housle a violu a Serenáda č. 3, H 218, pro obor, klarinet, čtvery housle a violoncello. Všechny tři tyto kompozice vznikly v roce 1932, jsou menšího rozsahu i obsazení a byly vydány v pražském Melantrichu v roce 1949 (Halbreich, 2007, s. 377, 357, 381). Zda má na mysli také Divertimento (Serenádu č. 4) pro komorní orchestr, H 215, není z dopisu patrné, tato skladba však také vychází v Melantrichu v roce 1949 (Halbreich, 2007, s. 271).
[7] Jedná se pravděpodobně o Concertino pro klavír a orchestr, H 269, z toku 1938, které bylo vydáno Českým hudebním fondem v Praze v roce 1956 (Halbreich, 2007, s. 297).
[8] Francouzsky „mistrovské dílo“.
[9] Orchestrální skladbu Invence, H 234, z roku 1934 vydává pražský Melantrich také v roce 1949 (Halbreich, 2007, s. 258).
[10] Martinů Symfonie č. 5, H 310, byla vydána u Boosey Hawkes v roce 1950 (Halbreich, 2007, s. 241).
[11] Martinů kontaktuje Alfreda Schlee z vídeňské Universal Edition již na podzim 1946 s žádostí o co možná nejrychlejší vydání Concerta grossa, H 263 (srov. dopis z 10. září 1946, sig. v IBM UE 1946-09-10). Ohledně vydání této kompzice informuje Schlee Martinů až v dopise ze 14. října 1947, kdy skladatele informuje o těžkých pracovních podmínkách ve Vídni a o naději, že Concerto grosso v dohledné době vyjde (sig. v IBM UE 1946-10-14). Skladba nakonec v Universal Edition Wien vychází v roce 1948 (Halbreich, 2007, s. 272).
[12] Martinů opět otevírá otázku kopírovacích strojů (mj. také v CBM, PBM Kkš 921, 922, 923, 934, 936, 937, 941), k jejichž nákupu a obsluze doporučil fotografa Josefa Macháčka, se jehož rodinou se stýkal během svého pobytu v USA (srov. CBM, PBM Kkš 937).
[13] Charlotte Martinů odjela z Prahy 30. května 1947 (Mihule, 2017, s. 536, 367).
[14] Klavríní výtah z opery Juliette, H 253, dělal český klavírista Karel Šolc (1893–1985).
[15] Nový špalíček, H 288, Písničky na jednu stránku, 294, a Písničky na dvě stránky, H 302, byly vydány jednotlivě nakladatelstvím Melantrich v Praze v roce 1948 (Halbreich, 2007, s. 481–483).
[16] Podpis rukou B. Martinů.
|