[1] Antonín Rejcha (1770-1836), český hudební skladatel, pedagog a hudební teoretik. Od roku 1808 žil trvale v Paříži, kde se stal profesorem a později i ředitelem pařížské konzervatoře. Mezi jeho žáky patřili Hector Berlioz (1803-1869), César Franck (1822-1890), Charles Gounod (1818-1893) či Franz Liszt (1811-1886). Koncert konaný u příležitosti 100. výročí úmrtí Antonína Rejchy se podle Šafránka (2006, s. 206) konal ve starém sále konzervatoře, na programu byly komorní dechové skladby a ukázky klavírních fug věnovaných J. Haydnovi (1732-1809).
[2] Roku 1831 byl v Paříži Antonín Rejcha oceněn Řádem Čestné legie za zásluhy o francouzskou hudební kulturu.
[3] Karel Boleslav Jirák (1891-1972), český hudební skladatel, pedagog a dirigent.
[4] Česká akademii věd a umění.
[5] BM odkazuje na operu Hlas lesa, H 243, která byla poprvé uvedena v Pražském rozhlase 6. 10. 1935 (Halbreich 2007, s. 158).
[6] Opera Veselohra na mostě, H 247 měla premiéru pod taktovkou dirigenta Otakara Jeremiáše (1892-1962) v Československém rozhlase v Praze dne 18. 3. 1937 (Halbreich 2007, s. 159).
[7] Pravděpodobně Slovanské tance, op. 46 nebo 72 (nelze určit, o kterou řadu se jedná) od Antonína Dvořáka (1841-1904).
[8] BM se ucházel o profesorské místo po Josefu Sukovi (1874-1935) v mistrovské třídě skladby na Pražské konzervatoři. Na profesorské místo kompozice byl však jmenován Jaroslav Křička (1882-1969), český hudební skladatel a pedagog.
[9] Edvard Beneš (1884-1948), druhý československý prezident.
[10] Rudolf Firkušný (1912-1994), český klavírista a přítel BM.
[11] Vítězslav Novák (1870-1949), český hudební skladatel, pedagog a klavírista, jako profesor v mistrovské škole Pražské konzervatoře působil do roku 1939.
[12] Vilém Kurz (1872-1945), český klavírní virtuos a pedagog, profesor mistrovské školy na Pražské konzervatoři a její ředitel v letech 1936-1937. Učitel Rudolfa Firkušného.
[13] Stanislav Novák (1890-1945), český houslista a přítel BM.
[14] V minulém dopise domů (PBM Kr 200) BM informuje o rozhlasovém vysílání svého Smyčcového kvartetu s orchestrem, H 207, z Vídně: „[…] 4. prosince v 9 hodin bude to vysíláno […]“
[15] V minulém dopise domů (PBM Kr 200) rovněž BM informuje o rozhlasovém vysílání svého Koncertu pro cembalo a malý orchestr, H 246, s francouzskou cembalistkou Marcelle de Lacour (1896-1997). Přenos se měl uskutečnit stejný den jako přenos Smyčcového kvartetu s orchestrem, H 207 z Vídně, tedy 4. prosince 1936.
[16] V minulém dopise domů (Kr 200) rovněž BM informuje o rozhlasovém vysílání svého Koncertu pro klavír a orchestr č. 2, H 237 z Lucemburku s francouzskou klavírní virtuoskou Germaine Leroux (1906-1979), které autor tuto skladbu věnoval. Přenos se měl vysílat v sobotu 5. prosince 1936, tedy dříve, než provedení v Paříži 31. 1. 1937, které jako první zahraniční zmiňuje Halbreich (2007, s. 296). Konání koncertu sám BM potvrzuje v následujícím dopise rodině (PBM Kr 202).
[17] Jako „Paní Šafránkovou“ často BM nazýval Germaine Leroux (1906-1979), francouzskou klavírní virtuosku, manželku Miloše Šafránka (1894-1982).
[18] Jedná o operní mirákl Mariken de Nimègue, H 236/2 I, který BM zkomponoval na francouzský text v roce 1933, avšak v roce 1934 jej, ovšem s českým textem, částečně využil při komponování druhé části opery Hry o Marii, H 236. Pro 20. světovou výstavu EXPO 1937 se BM rozhodl zkomponovat jinou operu Dvakrát Alexandr, H 255. Ani ta však na výstavě nezazněla, premiéry se dočkala až 18. 2. 1964 v Mannheimu (Halbreich 2007, s. 172).
[19] Od 25. května do 25. listopadu 1937 se v Paříži konala 20. světová výstava EXPO 1937 zaměřená na umění a techniku v moderním životě.
[20] Provedení tohoto díla se BM nedožil, původní partitura je uložena v knihovně Paula Sachera (1906-1999) v Basileji.
[21] Hry o Marii, H 236, premiéra se uskutečnila v Zemském divadle v Brně 23. 2. 1935 (Halbreich 2007, s. 154).
[22] Podle Popelky (1996, s. 47) byly Hry o Marii, H 236, v Olomouci uvedeny 6. 2. 1938, Štefanides (2008, s. 122) jako datum olomoucké premiéry uvádí již 5. 2. 1936).
[23] Provedení opery Divadlo za bránou, H 251, se Olomouc dočkala až 25. května 1958 (Halbreich 2007, s. 161; Štefanides 2008, s. 161).
[24] Jedná se o operu Juliette, H 253, která měla premiéru 16. 3. 1938 v Národním divadle v Praze. Na nastudování se podíleli režisér Jindřich Honzl (1894-1953), dirigent Václav Talich (1883-1961), scénograf František Muzika (1900-1974) a choreograf Joe Jenčík (1893-1945), (Halbreich 2007, s. 164).
[25] Smetana – český hudební časopis vydávaný v letech 1906-1907 (Jan Branberger), 1910-1927 (Zdeněk Nejedlý) a 1936-1938 (Artuš Rektorys).
[26] Karel Hoffmann (1872-1936), český houslista a hudební pedagog, člen Českého kvarteta, od roku 1922 profesor houslí na mistrovské škole Pražské konzervatoře, zemřel 30. 3. 1936. Jeho nástupcem se Stanislav Novák (1890-1945), český houslista a přítel BM, opravdu stal již v následujícím roce (Popelka 1996, s. 47).
[27] BM se svou chotí Charlotte Martinů (1894-1978).
|