Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníPaříž
Poznámka k lokaci odeslání[Paříž]
Datum odeslání03.12.1936
PříjemceMartinů, rodina v Poličce
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíPolička
Poznámka k lokaci přijetí[Polička]
JazykČeština
Původ, datum získáníKopie z Centra Bohuslava Martinů v Poličce
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kr 201
Signatura v IBMMar 1936-12-03
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů měl práci „s tím koncertem (Antonína) Reichy“. Karel Boleslav Jirák slíbil, že rozhlas si objedná novou operu (podobnou HLASU LESA). VESELOHRA NA MOSTĚ bude na jaře asi v dubnu. V Praze věci váznou. BM chystá dopis prezidentu Edvardu Benešovi, „aby byl uvedoměn o pravé situaci“ (na Pražské konzervatoři). KBJ také považuje situaci za skandální, míní, „že už celá konservatoř vypadá jako nějaká hudební škola na venkově“. Rudolf Firkušný říkal, že Vítězslav Novák možná půjde do penze dříve, než se myslelo; o obsazení příštích míst bude rozhodovat jen ministerstvo. Vysílání z Vídně (SMYČCOVÝ KVARTET) a z Paříže (KONCERT PRO CEMBALO s Marcelle de Lacour); v sobotu koncert z Lucemburku, „paní Šafránková [Germaine Leroux] to bude hráti po prvé“ (KLAVÍRNÍ KONCERT Č.2). Chtějí v Paříži provést MARIKEN na výstavě (EXPO 1937), bude nutná úprava. Olomouci nabízí DIVADLO ZA BRÁNOU místo HER. Václav Talich počítá s novou operou [JULIETTE] a bude ji studovat sám. Znovu vychází časopis Smetana. Stanislav Novák se uchází o místo po Karlu Hoffmannovi. BM i Charlotte Martinů zdraví.
Diplomatický přepis dopisu

[Paříž] 3./12 1936.



Drazí,



nemohl jsem dříve psati, byla práce s tím koncertem Reichy,[1] který žil také v Paříži před sto lety a byl moc ceněn[2] a znám, ovšem v Paříži, u nás na to přišli teprve před nedávnem a tak mu teď dělají slávu. Byly velké řeči o tom jak si Československo váží takových lidí a.t.d. to víte, myslel jsem si svoje. Poslali sem k vůli tomu Jiráka,[3] jako zástupce České Akademie.[4] Tak jsem s ním musel trochu chodit, slíbil mi že si Radio objedná zase takovou operu, jako jsem jim už psal.[5] Ta „Komedie na mostě“ bude na jaře asi v dubnu.[6] Zase tady dávali dohromady ty Slovanské tance“[7] ale nějak to vázne.



Z Prahy nevím nic a také to vázne, naslibovali mi toho a jen jsem vytáh paty tak to zapomněli a myslí si už asi že je to všechno v pořádku.[8] Což se mýlí. Právě chystám dopis p. presidentovi[9] aby byl uvědoměn o pravé situaci. Jirák také říkal že to je skandální a že už celá konservatoř vypadá jako nějaka hudební škola na venkově. Ten co má přijít za Křičku toho umí ještě méně. Říkal mi Firkušný[10] že je dost možné že Novák[11] půjde dříve do pense než se myslelo tak že to možná ani nebude tak dlouho trvat. Mluvil o tom s rektorem konservatoře,[12] který mi vzkazuje abych si to připravoval na vysokých místech už od teďka. Také jak se zdá, to přece jenom trochu zahybalo svědomím, protože mi píše Stáňa[13] že příští místa už nebude rozhodovat profesorský



 



sbor, nýbrž hned ministerstvo školství. Zítra budeme poslouchati Vídeň[14] a Radio – Paris,[15] lituji že to Radio Paris je tak pozdě pro Vás až asi po půlnoci. Ale v sobotu je ten koncert v Luxemburku[16] ten asi uslyšíme moc dobře. Paní Šafránková[17] to bude hráti po prve. Požádali mě také abych jim zde dal k provedení „Mariken“[18] na výstavě[19] jenomže oni nemají tak velký orchestr, tak to budu muset nějak upravit. Byl bych rád kdyby se to povedlo.[20] Do Brna napíšu, tolik si od toho slibovali a hrají to málo.[21] Také Olomouc chce dělat „Marie“[22] ale bezpochyby že nebudu moci postrádati partituru, tak jim nabízím „Divadlo za Bránou“[23] Talich vzkazuje že rozhodně počítá s moji novou operou a že ji bude dělat sám, a také myslím že bych si to sám zrežíroval, abych se nemusel zlobit.[24] V Praze vychází znovu časopis Smetana,[25] bijou tam do Talicha. Stáňa mi psal pro třech měsících, uchází se o to místo po Hoffmanovi,[26] ale píše že nemá také moc naděje. Zde se už udělalo tepleji ale moc prší a je tu nepříjemně.



Oba[27] Vás moc zdravíme



Váš Bohouš.



 


Věcné poznámky k DP

[1] Antonín Rejcha (1770-1836), český hudební skladatel, pedagog a hudební teoretik. Od roku 1808 žil trvale v Paříži, kde se stal profesorem a později i ředitelem pařížské konzervatoře. Mezi jeho žáky patřili Hector Berlioz (1803-1869), César Franck (1822-1890), Charles Gounod (1818-1893) či Franz Liszt (1811-1886). Koncert konaný u příležitosti 100. výročí úmrtí Antonína Rejchy se podle Šafránka (2006, s. 206) konal ve starém sále konzervatoře, na programu byly komorní dechové skladby a ukázky klavírních fug věnovaných J. Haydnovi (1732-1809).



[2] Roku 1831 byl v Paříži Antonín Rejcha oceněn Řádem Čestné legie za zásluhy o francouzskou hudební kulturu.



[3] Karel Boleslav Jirák (1891-1972), český hudební skladatel, pedagog a dirigent.



[4] Česká akademii věd a umění.



[5] BM odkazuje na operu Hlas lesa, H 243, která byla poprvé uvedena v Pražském rozhlase 6. 10. 1935 (Halbreich 2007, s. 158).



[6] Opera Veselohra na mostě, H 247 měla premiéru pod taktovkou dirigenta Otakara Jeremiáše (1892-1962) v Československém rozhlase v Praze dne 18. 3. 1937 (Halbreich 2007, s. 159).



[7]  Pravděpodobně Slovanské tance, op. 46 nebo 72 (nelze určit, o kterou řadu se jedná) od Antonína Dvořáka (1841-1904).



[8] BM se ucházel o profesorské místo po Josefu Sukovi (1874-1935) v mistrovské třídě skladby na Pražské konzervatoři. Na profesorské místo kompozice byl však jmenován Jaroslav Křička (1882-1969), český hudební skladatel a pedagog.



[9] Edvard Beneš (1884-1948), druhý československý prezident.



[10] Rudolf Firkušný (1912-1994), český klavírista a přítel BM.



[11] Vítězslav Novák (1870-1949), český hudební skladatel, pedagog a klavírista, jako profesor v mistrovské škole Pražské konzervatoře působil do roku 1939.



[12] Vilém Kurz (1872-1945), český klavírní virtuos a pedagog, profesor mistrovské školy na Pražské konzervatoři a její ředitel v letech 1936-1937. Učitel Rudolfa Firkušného.



[13] Stanislav Novák (1890-1945), český houslista a přítel BM.



[14] V minulém dopise domů (PBM Kr 200) BM informuje o rozhlasovém vysílání svého Smyčcového kvartetu s orchestrem, H 207, z Vídně: „[…] 4. prosince v 9 hodin bude to vysíláno […]“



[15] V minulém dopise domů (PBM Kr 200) rovněž BM informuje o rozhlasovém vysílání svého Koncertu pro cembalo a malý orchestr, H 246, s francouzskou cembalistkou Marcelle de Lacour (1896-1997). Přenos se měl uskutečnit stejný den jako přenos Smyčcového kvartetu s orchestrem, H 207 z Vídně, tedy 4. prosince 1936.



[16] V minulém dopise domů (Kr 200) rovněž BM informuje o rozhlasovém vysílání svého Koncertu pro klavír a orchestr č. 2, H 237 z Lucemburku s francouzskou klavírní virtuoskou Germaine Leroux (1906-1979), které autor tuto skladbu věnoval. Přenos se měl vysílat v sobotu 5. prosince 1936, tedy dříve, než provedení v Paříži 31. 1. 1937, které jako první zahraniční zmiňuje Halbreich (2007, s. 296). Konání koncertu sám BM potvrzuje v následujícím dopise rodině (PBM Kr 202).



[17] Jako „Paní Šafránkovou“ často BM nazýval Germaine Leroux (1906-1979), francouzskou klavírní virtuosku, manželku Miloše Šafránka (1894-1982).



[18] Jedná o operní mirákl Mariken de Nimègue, H 236/2 I, který BM zkomponoval na francouzský text v roce 1933, avšak v roce 1934 jej, ovšem s českým textem, částečně využil při komponování druhé části opery Hry o Marii, H 236. Pro 20. světovou výstavu EXPO 1937 se BM rozhodl zkomponovat jinou operu Dvakrát Alexandr, H 255. Ani ta však na výstavě nezazněla, premiéry se dočkala až 18. 2. 1964 v Mannheimu (Halbreich 2007, s. 172).



[19] Od 25. května do 25. listopadu 1937 se v Paříži konala 20. světová výstava EXPO 1937 zaměřená na umění a techniku v moderním životě.



[20] Provedení tohoto díla se BM nedožil, původní partitura je uložena v knihovně Paula Sachera (1906-1999) v Basileji.



[21] Hry o Marii, H 236, premiéra se uskutečnila v Zemském divadle v Brně 23. 2. 1935 (Halbreich 2007, s. 154).



[22] Podle Popelky (1996, s. 47) byly Hry o Marii, H 236, v Olomouci uvedeny 6. 2. 1938, Štefanides (2008, s. 122) jako datum olomoucké premiéry uvádí již 5. 2. 1936).



[23] Provedení opery Divadlo za bránou, H 251, se Olomouc dočkala až 25. května 1958 (Halbreich 2007, s. 161; Štefanides 2008, s. 161).



[24] Jedná se o operu Juliette, H 253, která měla premiéru 16. 3. 1938 v Národním divadle v Praze. Na nastudování se podíleli režisér Jindřich Honzl (1894-1953), dirigent Václav Talich (1883-1961), scénograf František Muzika (1900-1974) a choreograf Joe Jenčík (1893-1945), (Halbreich 2007, s. 164).



[25] Smetana – český hudební časopis vydávaný v letech 1906-1907 (Jan Branberger), 1910-1927 (Zdeněk Nejedlý) a 1936-1938 (Artuš Rektorys).



[26] Karel Hoffmann (1872-1936), český houslista a hudební pedagog, člen Českého kvarteta, od roku 1922 profesor houslí na mistrovské škole Pražské konzervatoře, zemřel 30. 3. 1936. Jeho nástupcem se Stanislav Novák (1890-1945), český houslista a přítel BM, opravdu stal již v následujícím roce (Popelka 1996, s. 47). 



[27] BM se svou chotí Charlotte Martinů (1894-1978).


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
FixaceRukopis
Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Digitalizováno v instituciCentrum Bohuslava Martinů

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Lokace jako předmět
Brno
Olomouc
Praha
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 754 (záznam 1 / 0)
další »