Stručný obsah | Karel Šebánek píše, že ho rozesmutnila zpráva o nemoci Bohuslava Martinů. Přeje mu brzké uzdravení a úspěšný nový rok 1959. Informuje BM o tom, že Národní divadlo chce na začátku roku nastudovat MIRANDOLINU a v dubnu má být provedena v Berlíně pod vedením Iši Krejčího a v režii Václava Kašlíka nebo Bedřicha Feuersteina. Dnes hraje Zuzana Růžičková-Kalabisová KONCERT PRO CEMBALO A MALÝ ORCHESTR, který byl již uveden v bratislavském rozhlase. KŠ očekává slíbené novinky, violisté se stále po něčem k reprodukci shání. Dále informuje o tom, že dal pořídit dvě suity pro orchestr ze ŠPALÍČKU. První z nich trvá celkem 21 minut a obsahuje tyto části: 1. Předehra, 2. Tanec se zajícem, 3. V paláci černokněžníkově (tj. Tanec stínů - Lev - Krahujec - Myška - Proměna a tanec kocoura v botách), 4. Popelčin ples na zámku, 5. Svatební polka. Druhá suita má dobu trvání hudby 23 minut a skládá se z těchto částí: 1. Tanec čertů, 2. Ševcova rozmarná zákaznice, 3. Trh (Tanec koně - Tanec čmeláka), 4. Vysvobození princeznino (Černé město - Nešťastná princezna - Zápas motýla s obrem), 5. Tanec dvorních dam, tanec venkovských děvčat, 6. V zakletém zámku (Černý muž, Tanec smrti), 7. Švec a smrt. U sedmé části si není KŠ jist názvem, váhá ještě mezi Kouzelnou mošnou a Jak přišel švec do nebe. Žádá BM o souhlas s uvedeným výběrem suit. Dále žádá o zaslání libreta k ŘECKÝM PAŠIJÍM, Národní divadlo má o ně velký zájem, ale musely by mít přijatelný text. KŠ viděl pouze partitury I. jednání před dvěma lety u Rafaela Kubelíka. Radí BM, aby si vždy vyhradil u nakladatele právo uložit jeden provozovací materiál pro představení v ČSR a i případné úlevy v půjčovních poplatcích. Takto to měl domluvené i Leoš Janáček. SONÁTA PRO FLÉTNU A KLAVÍR byla zařazena jako povinná skladba do soutěže hudebních nástrojů a je problém s jejím obstaráváním pro zahraniční umělce. KŠ píše o materiálové epidemii týkají se ROMANCE Z PAMPELIŠEK a LEGENDY Z DÝMU BRAMBOROVÉ NATI. Nakladatelství Panton (Svaz československých skladatelů) by rádo obě skladby vydalo, ale nejsou rukopisy. Táže se BM, komu je poslal a žádá jej o zaslání nových exemplářů. Informuje o vážné nemoci [Ernsta] Rotha, kterému volal ohledně MIRANDOLINY - KŠ nevěděl, že ji nemají. Novákovo kvarteto uvádí SMYČCOVÝ KVARTET Č. 5 a SMYČCOVÝ KVARTET Č. 6, ale stále neprovedlo KLAVÍRNÍ KVINTET. Proto zajistil lepší provedení - Kvartet hlavního města Prahy (získali cenu v Liège) v Komorním spolku a v rozhlase. KŠ se domnívá, že životopisec BM [Miloš Šafránek] má u sebe některé z rukopisů, které hledají. Táže se, proč je neposkytne pro tisk, nebo alespoň neposkytne kopii pro provozování. Nabádá BM k tomu, aby mu zaslal průklep toho, co již napsal, aby si mohl udělat BM vlastní úsudek o tom, protože jeho nová kniha není moc úspěšná. KŠ dokonce zaslechl kritiku, že by se kniha měla jmenovat spíše Životopisec a B. Martinů. KŠ by si s autorem rád promluvil, ale ten se tomu vyhýbá. KŠ se domnívá, že je to velká škoda a je zde spousta jiných, kteří by to provedli lépe a s láskou k BM i jeho dílu. KŠ si o tom ještě promluví s BM osobně při nějaké další cestě, když nemohl jet do Francie. V závěru dopisu zdraví KŠ Cherlotte Martinů a připojuje poznámku o tom, že provedení KONCERTU PRO CEMBALO A MALÝ ORCHESTR bylo předchozí den velmi úspěšné a vyzdvihuje interpretku ZR.
Dopis obsahuje dva vlastnoruční vpisky: Alois Hába přeje BM k narozeninám i do nového roku hlavně brzké uzdravení. Informuje také o tom, že Novákovo kvarteto často hraje díla BM. Druhý vpisek je od Jaroslava Doubravy, který se připojuje rovněž k přáním a těší se na nové skladby BM. |