[1] Opera Juliette, H 253, měla premiéru ve středu 16. 3. 1938 v Národním divadle v Praze (Halbreich 2007, s. 164). Na nastudování se podíleli režisér Jindřich Honzl (1894-1953), dirigent Václav Talich (1883-1961), scénograf František Muzika (1900-1974) a choreograf Joe Jenčík (1893-1945).
[2] U příležitosti premiéry opery Juliette, H 253, navštívili manželé Bohuslav a Charlotte Martinů Československo. V Praze a krátce i v Poličce pobývali pravděpodobně od 10. března (viz PBM Kr 233), přičemž 27. 3. 1938 již BM odesílá Jaroslavu Jindrovi (1890-1970) dopis z Paříže (viz archiv Národního muzea v Praze, fond Jaroslav Jindra, karton č. 136, nesignováno; Synek 2016, s. 59-69). Mihule (2002, s. 273) datuje odjezd BM z Prahy do Paříže 1. 4. 1938.
[3] BM jednal se společností Luxorfilm o zakázce na zkomponování hudby k dokumentárnímu filmu o mladém talentovaném českém dirigentovi Rafaelu Kubelíkovi (1914-1996). Viz PBM Kr 231. Tento záměr zůstal nenaplněn.
[4] Biennale di Venezia, od roku 1895 významná mezioborová přehlídka soudobého umění. V průběhu ledna a února 1938 BM zkomponoval Tre Ricercari, H 267, které poprvé zazněly 6. 9. 1938 právě na hudebním festivale v Benátkách (Halbreich 2007, s. 274).
[5] Po návratu do Paříže, v dubnu a květnu 1938, pracoval BM na svém Smyčcovém kvartetu č. 5, H 268, který dedikoval Vítězslavě Kaprálové (1915-1940, (Halbreich 2007, s. 365).
[6] Vítězslav Novák (1870-1949), český hudební skladatel, pedagog a klavírista, jako profesor v mistrovské škole Pražské konzervatoře působil do roku 1939. BM však na uvolněné místo nenastoupil a to z důvodu obsazení Československa německou armádou.
[7] Přednášku o své nové opeře Juliette, H 253, měl BM 15. 3. 1938 v Černínském paláci pro Společnost pro hudební výchovu v Praze (Synek 2016, s. 64).
[8] Melantrich – za První republiky jedno z nejvýznamnějších českých vydavatelství a nakladatelství. Miloši Šafránkovi (1894-1982) se po jednání s ředitelem nakladatelství Melantrich Jaroslavem Šaldou (1880-1965) podařilo v roce 1937 dohodnout vydávání děl BM v tomto nakladatelství za pravidelný měsíční honorář. Prostředníkem mezi BM a Melantrichem se na přání autora stal Karel Šebánek (1903-1980).
[9] Pravděpodobně se jednalo o Narození Páně z Her o Marii, H 236, a Legendu o sv. Dorotě ze Špalíčku, H 214: „Dal si je přeložit do angličtiny a věřil, že by mohly být provedeny v londýnském rozhlase.“ (Mihule 2002, s. 258) Překladatelkou do angličtiny byla pravděpodobně Vanda Jakubíčková (srovnej s PBM Kr 229).
[10] Opera Hry o Marii, H 236, byla v olomouckém divadle poprvé uvedena 5. 2. 1938 (Mihule 2002, s. 588; Štefanides 2008, s. 122). Popelka (1996, s. 54) uvádí datum 6. 2. 1938.
[11] Smyčcový kvartet s orchestrem, H 207.
[12] Smyčcový kvintet, H 164, (PBM Kr 229).
[13] Kuchyňská revue, H 161.
[14] Stanislav Novák (1890-1945), český houslista a přítel BM.
[15] Datum premiéry opery Juliette, H 253, v Národním divadle v Praze se několikrát měnilo. Nakonec byla opera za autorovy účasti provedena ve středu 16. 3. 1938 (Halbreich 2007, s. 164).
[16] Jindřich Honzl (1894-1953), český režisér, divadelní teoretik a kritik. Režíroval operu Juliette, H 253, v Národním divadle v Praze.
|