Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSchönenberg, Pratteln
Poznámka k lokaci odeslání[Schönenberg]
Datum odeslání11.01.1959
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kmš 886
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 886
Signatura v IBMŠafM 1959-01-11
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahChtěl by "ty provisorní desky" Kytice a Studánek, na 5.symfonii může počkat; premiéra ve Wiesbadenu /Julietta/ je asi 26., chtěl by tam jet se Sacherovými; z ND ho "uhánějí" o Mirandolinu; kopie opery momentálně nedostupné; na uvedení v květnu je pozdě; Fantasia Concertante se vrátila k názvu Klavírní koncert; neví, zda Juliettu měl ve smlouvě Melantrich nebo zda si ji "zadržel pro sebe"; gramofon nemá; Vačkářova kritika /5.kvartet?/ je pěkná, ale "stále se vlastně skoro se všemi rozcházím v názorech nad bouřlivými inspiracemi...můj ideál je jinde"; rukopis našel ve Vieux Moulin, možná nikdy nebyl odeslán; z Pašijí má dopsat "jen pár minut".
Diplomatický přepis dopisu

[Schönenberg, Pratteln] Leden 11. 59.



 



Mily Milosi :



Tak mi rozhodne nech poslat ty provisorni desky, snad se to da hrat, hlavne Kytici[1] bych chtel slyset ni­kdy jsem ji jeste neslysel mimo Koledu[2] ktera je na Stu­dankach.[3] Na Patou mohu pockat tu mame za­tim s Munchem.[4] Na Studanky bych potreboval mnoho, o ty zada mnoho zajemcu cizokrajnych.[5]



Desaigne[6] jsem ti poslal ma [na] tvoji adressu do Ob­ra­ny, uz bys to mel miti[7].



Adressa je Hessischestaatstheatre Wiesbaden.



Premiera myslim 26.[8] Doufam ze tam pojedeme se Sachrovymi.[9] Z toho Berlina asi sejde9 (premiera klav, koncertu) dirigent Fricsay[10] byl ted znovu operovan[11].



Dost pochybuji ze bych se tam byl mohl rozjet ackoliv je to az na konci ledna ale je to prece velk a unava, pres to bych vytecne cestoval. Uvidim.



 



Uhaneji mne z Narodniho o Mirandolinu.[12] Oprav si tedy titul je to definitivne Mirandolina, coz obtize v prekladu titulu v jinych jazycich. Locandiera nesla prelozit, u nas tomu rikali Hostinska coz je jako titul vedle.



Mam s tim trouble, protoze kopie jsou v divadle v baselu a ten pan co to mel odejel do Berlina na nekolik tydnu a nechal to zavrene ve svem byte. Ja myslim ze je na tu celou akci pozde, jsme uz pul ledna a nic neni hotove a premiera ma byti zacatkem kvetna, to se mi zda trocu na rychlo[13]. Take se o vsechno nemohu jeste sam starat protoze nemohu behat po ulicich a postach. Mimo to jsem tu ve snehu a tak komunikace s mestem je tezka, jsme zavisly uplne na S.[14] a jeho autu.



Ty novinky z Prahy ovsem mohu vziti jen platonicky kdyz to neslysim, zda se mi ze bys se mel zase podivat trochu ven do vetsich centru.



Ta Fantasia Concertante[15] zmenila take nazev nebot jsme shledali ze to je uplny klavirni koncert a tak zustane prvni, oprav to.



 



Rad bych vedel zdali si vzpominas jestli jsem dal Juliettu Me­lan­trichvi to jest Saldovi [Šaldovi],[16] mam silny dojem ze tato ope­ra se do smlouvy nedostala a ze jsem si ji zadrzel pro sebe.[17] Dukaz je ze jsem pobiram [pobíral] z divadla tantiemy. Ted pri provedeni ve Wiesbadenu prijde tato otazka na povrch nebot nevim jak a co mi bude divadlo platit. Vzpomen si.



 



Vsechno je trochu komplikovano ze porad jeste nemohu behat jako drive a jsem rychle unaven a tak se ted do mesta malo dostanu, jenom s autem na skok a tak i mnoho veci ceka na vyrizeni a kupi se to kazdym dnem vic a vic.



 



Cantelliho disky[18] neznam, nebot gramofon nemam a tak se k tomuto oddeleni hudby nedostanu. Rad bych mel svoje disky.



 



I pres moc peknou kritiku Vackare, kterou jsi opsal stale se vlastne skoro se vsemi rozchazim v nazorech nad bourlivymi inspiracemi, i kdyz je to fakt, to je ostat­ne take raison[19] proc jsem ten kvartet nechtel dat na trh.[20] Tak i kdyz je to velmi lichotive muj ideal je jinde.



Rukopis jsem zcela zahadne nasel ve Vieux Moulin a tak si kladu otazku kdo mi jej vratil (Pro Arte???) a nebo mozconcertante



na nebyl nikdy odeslan.



 



Tak to jsou vsechny odpovedi i otazky. Jinak tu mame snih a ja se snazim dokoncit Pasije[21] kterym mam jen par minut dopsat ale hodne mne to unavuje.



 



Mej se hezky a zase napis.              Srdecne tvuj Bohouš



 


Věcné poznámky k DP

[1]      Kytice, H 260, z roku 1937. Jak uvádí Patrick Lambert, první nahrávky byly prezentovány v Divadle hudby již 15. října 1958. Patrně se jed­nalo o fólie, které Šafránek nazval „provizorními nahrávkami“ (Lambert, 2015, s. 54).



 



[2]      Koleda je 7. část z cyklu Kytice, H 260.



 



[3]      Supraphon vydal na konci roku 1956 kantátu Otvírání studánek, H 354, na pěti stranách třech gramofonových deskách o rychlosti 78 (Supraphon 2020-22-V). Na šesté straně třetí desky byla nahrávka 7. části z kantáty Kytice, H 260, Koleda (Supraphon 2022-V). Karel Ančerl dirigoval Českou filharmonii a Kühnův dětský sbor.



 



[4]      Symfonii č. 5, H 310, nahrál Karl Ančerl s Českou filharmonií (Su­p­raphon 2023-V). Dirigent Charles Munch provedl a nahrál Sym­fonii č. 6, H 343, s Boston Symphony Orchestra v roce 1956. Záznam vydala RCA v roce 1957 (LM-2083).



 



[5]      Miloslavu Burešovi upřesnil ony zahraniční zájemce: „Jakerlovi ze Svedska jeste dodnes lituji ze se jim desky prisly rozbite, jsou to hodni lide.“ (18. ledna 1959, CBM, PBM Kb 658; Zouhar–Coufalová, s. 148).



 



[6]      Georges Ribemont-Dessaignes (1884–1974), francouzský spisovatel a libretista. Martinů neupřesnil, o jakou publikaci se jedná.



 



[7]      Šafránkova tehdejší adresa byla v Bubenči, Ulice národní obrany 47, Praha 6.



 



[8]      Premiéra nového nastudování opery Julietta, H 253, se konala ve Wies­-

badenu 25. ledna 1959 za přítomnosti Martinů.



 



[9]      Paul a Maja Sacherovi skladatele doprovodili do Wiesbadenu.



 



[10]    Ferenc Friscay (1914–1963), maďarský dirigent.



 



[11]    Koncert pro klavír a orchestr č. 5, B dur, H 366, premiérovala Margrit Weber 31. ledna 1959 v Berlíně. RIAS-Orchester dirigoval G. E. Lessing (Halbreich, 2007, s. 302)



 



[12]    Jedná se o operu Mirandolina, H 346, z roku 1954 na libreto La locandiera Carla Goldoniho (srov. Halbreich, 2007, s. 179).



 



[13]    Patrně reaguje na nastudování opery Mirandolina, H 346 v Národním di­vad­le v Praze. Premiéra se konala 17. května 1959.



 



[14]    Iniciálou „S.“ zde míní Paula Sachera.



 



[15]    Koncert pro klavír a orchestr č. 5 (Fantasia concertante), H 366, na níž

Martinů pracoval od září 1957 do ledna 1958 (srov. Halbreich, 2007, s. 302).



 



[16]    Jaroslav Šalda (1880–1965), ředitel nakladatelství Melantrich.



 



[17]    Opera Julietta, H 253, byla součástí smlouvy B. Martinů s na­kla­datelstvím Melantrich z 15. prosince 1947 (NBM, bez sig­na­tury). V témže roce byl také vydán klavírní výtah.



 



[18]    Guido Cantelli (1920–1956), italský dirigent, ředitel milánské La Scala.



 



[19]    Francouzsky „důvod“.



 



[20]    Smyčcový kvartet č. 5, H 268, z roku 1938, premiéroval Pro Arte Quartett v červenci 1938 (srov. Halbreich, 2007, s. 365).



 



[21]    Řecké pašije, H 372 II, Martinů dokončil 15. ledna 1959 (srov. Halb­reich, 2007, s. 187).



 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Digitalizace
Quality of digitisationProfi

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Berlín
Curych
Praha
Schönenberg, Pratteln
Wiesbaden
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2764 (entry 1 / 0)
next »