| [1]Premiéra Koncertu pro klavír a orchestr č. 1, H 149, se konala 21. 11. 1926 v Praze. BM na tomto místě zmiňuje první provedení v Paříži dne 11. 2. 1928 (Halbreich 2007, s. 294). 
 
 [2]Pavla Vachková-Osuská (1891-1978), pěvkyně, manželka československého diplomata Štefana Osuského (1889-1973). 
 
 [3]Lucette Descaves (1906-1993), francouzská klavíristka a pedagožka. 
 
 [4]Gabriel Pierné (1863-1937), francouzský hudební skladatel, dirigent a varhaník. 
 
 [5]Albert Roussel (1869-1937), francouzský hudební skladatel, učitel a přítel BM. 
 
 [6]Vladimír Vaněk (1895-1965), československý diplomat, v letech 1924-1929 ve funkci legačního tajemníka v Paříži, se svou první manželkou Martou Lebrun (Vaněk 2017, s. 251). Na podzim roku 1924 BM v bytě u Vaňkových (14 rue de Varize, 16. pařížský okrsek) krátce bydlel (Kuna 1970, s. 216; Mihule 2017, s. 527). 
 
 [7]Miloš Šafránek (1893-1982), tajemník tiskového odboru na velvyslanectví v Paříži v letech 1927 – 1937. 
 
 [8]Zřejmě Maurits Frank (1892-1959), holandský violoncellista a pedagog. 
 
 [9]Hudební festival Deutsche Kammermusik Baden-Baden.  
 
 [10]Kuchyňská revue, H 161. 
 
 [11]Mihule (2017, s. 161-162) uvádí, že místo původně plánované opery Slzy nože, H 169, BM pro festival pohotově zkomponoval dvě kratší komorní skladby Předehra (Prélude) a Meziaktní hudba (Musique d´entracte). Tyto první dvě věty Jazzové suity, H 172, zde byly poprvé provedeny, o čemž BM píše i Šafránkovi v dopise z 6. 9. 1928 (CBM, PBM Kmš 708): „Byl bych také moc rád kdybyste mohl poslat do Č. Slova, a nebo říci sl. Sísové aby se referovalo že moje věci byly provedeny poprvé na Komorním festivalu v Baden-Badenu s úspěchem. Jsou to Dvě skladby pro komorní ensemble „Prelude“ a „ Musique d’entre-act.“ a že bude příští saisonu poprve provedeno scénické dílo. (které ovšem teprve napíšu)“. 
 
 [12]Skladba La Bagarre,H 155, byla v Praze poprvé provedena až 9. 12. 1928 v podání České filharmonie řízené Václavem Talichem (1883-1961) (Halbreich 2007, s. 255; Kuna 1970, s. 220). 
 
 [13]BM má zřejmě na mysli získávání finančních prostředků na dostavbu, resp. přípravu otevření divadla v Poličce, tzv. Tylova domu. To proběhlo ve dnech 14. – 18. 8. 1929. 
 
 [14]Firma Klazar se sídlem v Brně, vyráběla různé druhy koberců, nábytkové látky, přikrývky a dekorační a bytové textilie (Databáze průmyslového dědictví Moravy [cit. 3. 8. 2018], https://www.fa.vutbr.cz/home/zemankova/textil/08.htm). 
 
 [15]Pěvkyně Pavla Vachková-Osuská se narodila 24. 8. 1891 ve Smiřicích nad Labem (Černušák – Štědroň – Nováček 1965, s. 836). 
 
 [16]Pavla Vachková-Osuská. 
 
 [17]V brněnském Národním divadle byly krátce po sobě uvedeny dvě premiéry děl BM: 11. 2. 1928 to byla baletní skica o jednom dějství Vzpoura, H 151, (Halbreich 2007, s. 202) a 5. 5. 1928 premiéra opery Voják a tanečnice,H 162, (Halbreich 2007, s. 143). Obě představení režíroval Otakar Zítek (1892-1955), český operní režisér, hudební skladatel a spisovatel. 
 
 [18]Karolina Martinů (1855-1944). 
 
 [19]Podivuhodný let, H 159, mechanický balet. 
 
 [20]Mihule (2017, s. 160) v této souvislosti píše o velkém zklamání BM, neboť k jeho toužebně očekávanému provedení La Bagarre, H 155, se Sergejem Alexandrovičem Kusevickým (1874-1951), v Paříži nedošlo. 
 
 [21]BM se osobně zúčastnil oslav k otevření Tylova domu v Poličce ve dnech 14. – 18. 8. 1929. Na slavnostním matinée v neděli 18. 8. dopoledne přednesl své „tři klavírní skladby“ (Konečný 1999, s. 52). Jednou z těchto skladeb bylo Prélude, H 178 (Mihule 2017, s. 171; Jirglová 2013, s. 125).  
 
 [22]Lidové noviny, české noviny vycházející od roku 1893. 
 |