Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníPaříž
Datum odeslání12.02.1928
PříjemceMartinů, rodina v Poličce
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíPolička
JazykČeština
Původ, datum získáníKopie z Centra Bohuslava Martinů v Poličce
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kr 14
Signatura v IBMMar 1928-02-12
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahZmiňuje úspěšnou pařížskou premiéru 1. klavírního koncertu. Byla na ní Osuská, "skoro celá legace i konzulát". Descaves hrála "moc hezky" a zpaměti. Dirigent Pierné měl radost, objal ho na scéně. Přišel i Roussel, Vaňkovi. Osuská říkala Šafránkovi, že se pro něj (BM) musí dělat víc než dosud. Měl také ohlas v tisku. Před divadlem čekali známí Češi. V Baden-Badenu by chtěli menší věc pro divadlo, pošle Kuchyňskou revui. Talich chce uvést Bagarre ještě v březnu. V Paříži potkal paní Klánovou, přijela na několik týdnů. Z Brna psal Zítek, že se to (balet Vzpoura) bude líbit. Snad to budou dávat také ve dnech, kdy bude premiéra opery (Voják a tanečnice). Bude teď připravovat "taky tu divadelní věc, s tím aeroplánem". Přijede Kusevickij s Bagarre.
Diplomatický přepis dopisu

Paris 12/2 1928. 1/



Drazí,



píšu Vám po premiėře, bylo to moc slavné, divadlo bylo nabito, plno lidí,[1]Byla tam paní Osuská,[2]skoro celá legace i konsulát, celá kritika, česká i mnoho z Francouzů a mělo to velký úspěch. Ta slečna Descaves[3]to hrála moc hezký ačkoliv je jeŝtě docela mladé děvče a nastudovala to z paměti. Dirigent Pierné,[4]už je takový starý pán, šedivý měl velkou radost a když jsem přiŝel potom na scénu tak mě obejmul, vŝude mě vychvaluje,



 



byl moc spokojen a já také. Měl jsem lóži a přišel tam ke mě také můj učitel Roussel,[5]měl také radost, říkal že takový úspěch už neměla v těchto koncertech žádná novinka dávno. Pak tam přišli Vaňkovi,[6]a také cizí komponisti. Byl jsem o pauze v loži u M=Osuské, také mi gratulovala a říkala potom tomu p. Šafránkovi,[7]že se pro mě musí více dělat, než dosud. Také několik journálu přineslo o mě články a fotografie, poŝlu Vám je s kritikami které budou asi ve 3 dnech. Před divadlem na mě čekali známí 



2/



Češi a vŝechno mě to gratulovalo. Ostatně bude to jistě také v novinách. českých, to Vám jistě donesou. Tak jsem byl moc spokojen a zdá se že to jde dobře ku předu. Také mi psal Frank[8]že by v Baden-Baden[9]ode mě chtěli nějakou kratší věc pro divadlo, pošlu tam tu „kuchyňskou revui“[10]co se tančila v Praze.[11]Talich chce dávat „Bagarre“ v Praze ještě v březnu,[12]chtěl bych to slyŝet, zdá se že v Praze obrátili pořádně, když vidí že se mnou nejsou žádné špásy. Teď by sem chtěl kde kdo jeti, protože si myslí, jak to tady jde lehko ale oni se spletou. Co se týče toho našeho divadla,[13]



 



dostal jsem dopis od nějaké firmy Klazar[14]současně s opisem dopisu paní Osuské, kde ji žádají o jakousi propagaci a spolupráci, a mě rovněž. Nevím kdo si to vzpoměl že je paní Osuská z Poličky.[15]Nic bližšího tam nebylo ale nevím zdali paní O.[16]by chtěla veřejně vystoupit. Teď rozhodně asi ne, protože budou mít rodinu a tak pojede asi někam na jih. Jinak nic bližšího o tom nevím. Paní Klánovou jsem tu potkal, je tu na nějaký týden se podívat, jinak nevím nic, možná že tu něco hledá aby tu zůstala, ale nemohu to tvrdit.



3/



Jsem zvědav jaké to bylo v Brně, Zítek mi psal že se to asi bude moc líbit a že to hezky vypravili. Možná že to budou dávat také v ty dny až bude premiera opery,[17]protože z Prahy se tam chystá na to hodně lidí., tak by to maminka[18]také uviděla. Teď už budu pomalu připravovat taky tu divadelní věc, s tím aeroplanem[19]a potom už přijede M=Koussevitky s Bagarrem.[20]O tom divadle konpodniku pro naše divadlo Vám napíšu jak se něco dozvím ačkoliv nevím jak si to představují, co by se mělo dělat.[21]



 



Poŝlu Vám ty kritiky a z českých novin se to dozvíte. Dávejte pozor na kritiky o Brnu, to budou Lidovky.[22]Tak už to víte vŝechno prozatím, hlavně že to dobře dopadlo a udělalo mi to taky hodně reklamy.,



Moc Vás zdravím



Bohouš.


Věcné poznámky k DP

[1]Premiéra Koncertu pro klavír a orchestr č. 1, H 149, se konala 21. 11. 1926 v Praze. BM na tomto místě zmiňuje první provedení v Paříži dne 11. 2. 1928 (Halbreich 2007, s. 294).



[2]Pavla Vachková-Osuská (1891-1978), pěvkyně, manželka československého diplomata Štefana Osuského (1889-1973).



[3]Lucette Descaves (1906-1993), francouzská klavíristka a pedagožka.



[4]Gabriel Pierné (1863-1937), francouzský hudební skladatel, dirigent a varhaník.



[5]Albert Roussel (1869-1937), francouzský hudební skladatel, učitel a přítel BM.



[6]Vladimír Vaněk (1895-1965), československý diplomat, v letech 1924-1929 ve funkci legačního tajemníka v Paříži, se svou první manželkou Martou Lebrun (Vaněk 2017, s. 251). Na podzim roku 1924 BM v bytě u Vaňkových (14 rue de Varize, 16. pařížský okrsek) krátce bydlel (Kuna 1970, s. 216; Mihule 2017, s. 527).



[7]Miloš Šafránek (1893-1982), tajemník tiskového odboru na velvyslanectví v Paříži v letech 1927 – 1937.



[8]Zřejmě Maurits Frank (1892-1959), holandský violoncellista a pedagog.



[9]Hudební festival Deutsche Kammermusik Baden-Baden. 



[10]Kuchyňská revue, H 161.



[11]Mihule (2017, s. 161-162) uvádí, že místo původně plánované opery Slzy nože, H 169, BM pro festival pohotově zkomponoval dvě kratší komorní skladby Předehra (Prélude) a Meziaktní hudba (Musique d´entracte). Tyto první dvě věty Jazzové suity, H 172, zde byly poprvé provedeny, o čemž BM píše i Šafránkovi v dopise z 6. 9. 1928 (CBM, PBM Kmš 708): „Byl bych také moc rád kdybyste mohl poslat do Č. Slova, a nebo říci sl. Sísové aby se referovalo že moje věci byly provedeny poprvé na Komorním festivalu v Baden-Badenu s úspěchem. Jsou to Dvě skladby pro komorní ensemble „Prelude“ a „ Musique d’entre-act.“ a že bude příští saisonu poprve provedeno scénické dílo. (které ovšem teprve napíšu)“.



[12]Skladba La Bagarre,H 155, byla v Praze poprvé provedena až 9. 12. 1928 v podání České filharmonie řízené Václavem Talichem (1883-1961) (Halbreich 2007, s. 255; Kuna 1970, s. 220).



[13]BM má zřejmě na mysli získávání finančních prostředků na dostavbu, resp. přípravu otevření divadla v Poličce, tzv. Tylova domu. To proběhlo ve dnech 14. – 18. 8. 1929.



[14]Firma Klazar se sídlem v Brně, vyráběla různé druhy koberců, nábytkové látky, přikrývky a dekorační a bytové textilie (Databáze průmyslového dědictví Moravy [cit. 3. 8. 2018], https://www.fa.vutbr.cz/home/zemankova/textil/08.htm).



[15]Pěvkyně Pavla Vachková-Osuská se narodila 24. 8. 1891 ve Smiřicích nad Labem (Černušák – Štědroň – Nováček 1965, s. 836).



[16]Pavla Vachková-Osuská.



[17]V brněnském Národním divadle byly krátce po sobě uvedeny dvě premiéry děl BM: 11. 2. 1928 to byla baletní skica o jednom dějství Vzpoura, H 151, (Halbreich 2007, s. 202) a 5. 5. 1928 premiéra opery Voják a tanečnice,H 162, (Halbreich 2007, s. 143). Obě představení režíroval Otakar Zítek (1892-1955), český operní režisér, hudební skladatel a spisovatel.



[18]Karolina Martinů (1855-1944).



[19]Podivuhodný let, H 159, mechanický balet.



[20]Mihule (2017, s. 160) v této souvislosti píše o velkém zklamání BM, neboť k jeho toužebně očekávanému provedení La Bagarre, H 155, se Sergejem Alexandrovičem Kusevickým (1874-1951), v Paříži nedošlo.



[21]BM se osobně zúčastnil oslav k otevření Tylova domu v Poličce ve dnech 14. – 18. 8. 1929. Na slavnostním matinée v neděli 18. 8. dopoledne přednesl své „tři klavírní skladby“ (Konečný 1999, s. 52). Jednou z těchto skladeb bylo Prélude, H 178 (Mihule 2017, s. 171; Jirglová 2013, s. 125). 



[22]Lidové noviny, české noviny vycházející od roku 1893.


Celkový počet listů3
Počet popsaných stránek6
FixaceRukopis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Digitalizováno v instituciCentrum Bohuslava Martinů
Lokace jako předmět
Baden-Baden
Brno
Praha
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2526 (záznam 1 / 0)
další »