Základní informace
Titul CZPreludium
Titul ENPrelude
Titul DEPrélude
Titul FRPrélude
KategorieKlávesové nástroje
PodkategorieKlavír
Halbreichovo číslo178
Části (věty)Maestoso
Nástrojové obsazeníPf
Diplomatický přepis věnováníSl. | Spolku divadelních ochotníků v Poličce | v upomínku | na slavnostní | otevření Tylova domu | ve dnech 14-18. srpna 1929. | věnuje | B. Martinů
Původ
Místo kompozicePolička
Rok dokončení1929
Započetí kompozice08/1929
Dokončení kompozice08/1929
Premiéra
Interpret Martinů, Bohuslav
Datum premiéry18.08.1929
Místo premiéryPolička, Tylův dům
Uložení autografu
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Copyright
CopyrightBärenreiter Praha
Odkaz na prodejcekoupit
Vydání
Supraphon, Praha, 1973
Signatura IBM: 1026
Specifikace vydání: 1. vydání
Detaily tohoto vydání
Panton, Praha, 1995
Signatura IBM: 1081
Specifikace vydání: 3. vydání souboru s názvem Klavírní skladby původně vydané v roce 1970
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka Vydáno v: Skladby pro Poličku.
O skladbě

Polička přinesla Bohuslavu Martinů první divadelní zkušenost, zatím diváckou, jež záhy po jeho dvacítce přerostla ve snahu pro divadlo (rozumí se hudební divadlo) také komponovat. To „staré, malé divadlo se starými kulisami“ (jak o něm psal skladatel ve své Vzpomínce v roce 1934), dnes výstavní sál Městského muzea [a galerie Polička], dosloužilo poličským divadelníkům v srpnu 1929, kdy slavnostně otevřeli nový Tylův dům. Martinů pobýval toho léta (jako každoročně) v Poličce – napůl Pařížan, získávající si postupně evropské jméno, napůl stále venkovan (jak sám zdůrazňoval), spjatý pravidelnými prázdninovými návraty s rodištěm. A tak zdvořilá dedikace na titulním listu klavírního Prélude, H 178, s dnes už trochu starosvětsky působící zkratkou Sl. – Slavnému či Slovutnému [Spolku divadelních ochotníků v Poličce v upomínku na slavnostní otevření Tylova domu…] – byla nejspíš jak pozorným gestem, tak projevem jeho trvající účasti na životě Poličky.

Prélude odpovídá svému určení: odtud jeho slavnostní ráz, založený na nadřazenosti plné, byť přehledné akordické sazby nad asketicky střídmou melodikou. Hudební dění je zde soustředěno především do řetězce modulací, neustálých změn tonální příslušnosti hudebního proudu – oblíbený skladebný postup Martinů už z doby před jeho odchodem do Paříže.

Iša Popelka, Bohuslav Martinů: skladby pro Poličku. Praha: Supraphon, 1973, s. 37.

« předchozí
ID 148 (záznam 1 / 0)
další »