[1] Karolina Martinů (1855-1944), matka BM.
[2] 8. 12. 1936 oslavil BM své 46. narozeniny.
[3] Matka BM žila ve společné domácnosti se svou dcerou Marií Martinů (1882-1959).
[4] František Martinů (1880-1958), bratr BM.
[5] Miloš Šafránek (1894-1982), tajemník tiskového odboru na velvyslanectví v Paříži v letech 1927 – 1937 a přítel BM.
[6] Prostřednictvím svých kontaktů se BM často snažil pomoci svému bratru Františku Martinů (1880-1958) najít práci. Tentokrát se pokoušel prostřednictvím Miloše Šafránka oslovit Františka Hálu (1893-1952), českého kněze a politika, vrcholného představitele Československé strany lidové (viz PBM Kr 205).
[7] 5. prosince 1936 byl z Lucemburku vysílán Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237 s francouzskou klavírní virtuoskou Germaine Leroux (1906-1979) (PBM Kr 200, 201).
[8] V dopisech domů (PBM Kr 200, 201) BM informuje o rozhlasovém vysílání svého Smyčcový kvartet s orchestrem, H 207, z Vídně: „[…] 4. prosince v 9 hodin bude to vysíláno […]“
[9] Pravděpodobně Klavírní kvintet č. 1, H 229.
[10] Pravděpodobně Smyčcový kvartet č. 3, H 183.
[11] Jedná se o premiéru Koncertu pro flétnu, housle a orchestr, H 252, která se uskutečnila v Paříži 27. 12. 1936 (Halbreich 2007, s. 323).
[12] Pro 20. světovou výstavu EXPO 1937, která se konala od 25. května do 25. listopadu 1937 v Paříži, zkomponoval BM operu Dvakrát Alexandr, H 255. Na výstavě však nezazněla, premiéry se dočkala až 18. 2. 1964 v Mannheimu (Halbreich 2007, s. 172).
[13] Jedná o operní mirákl Mariken de Nimègue H 236/2 I, který BM zkomponoval na francouzský text v roce 1933, avšak v roce 1934 jej, ovšem s českým textem, částečně využil při komponování druhé části opery Hry o Marii, H 236, (Halbreich 2007, s. 153). Záměr s uvedením díla v Paříži nebyl realizován.
[14] Opéra Garnier – operní dům v Paříži.
[15] Jednání vyústí v objednávku kantáty Kytice, H 260.
[16] Vítězslav Novák (1870-1949), český hudební skladatel, pedagog a klavírista, jako profesor v mistrovské škole Pražské konzervatoře působil do roku 1939. BM po neúspěšné snaze získat místo v mistrovské škole Pražské konzervatoře – na uvolněné místo po Josefu Sukovi (1874-1935) nastoupil na podzim 1936 Jaroslav Křička (1882-1969) – v této aktivitě neustává. Bohužel v budoucích letech se mu rozplynula i tato naděje.
[17] Pierre-Octave Ferroud (1900-1936) svou poslední studii věnoval právě Bohuslavu Martinů („Bohuslav Martinů – un grand musicien d´aujourd´hui“). Byla vydána po Ferroudově tragické smrti ve švýcarském hudebním časopise Schweizer Musikzeitschrift a následně v prosincovém čísle (r. 1936) francouzské Revue musicale (Mihule 2002, s. 247).
[18] V dopisech domů (Kr 202, Kr 206) BM upozorňuje, že článek již brzy bude otištěn i v časopise Přítomnost. V dopise PBM Kr 208 je však již k publikování této studie skeptický. Podle Popelky (1996, s. 45) český překlad Ferroudova článku nevyšel tehdy ani později.
[19] Marie Martinů (1882-1959), sestra BM.
[20] BM se svou chotí Charlotte Martinů (1894-1978).
[21] Toho roku se u Marie Martinů projevily příznaky tuberkulózy, opakovaně se proto léčila v sanatoriu v Žamberku (Mihule 2002, s. 236).
|