Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Poznámka k lokaci odeslání[Řím]
Datum odeslání17.06.1957
PříjemceŠebánek, Karel
Příjemce (korporace)Český hudební fond
Poznámka k lokaci přijetí[Praha]
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie z pozůstalosti K. Šebánka, CBM Polička
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Předchozí vlastníkŠebánek, Karel
Signatura současného vlastníkaPBM Kkš 1037
Stará signatura v IBM56/LVI/144
Signatura v IBMŠeb 1957-06-17
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahAni jeden KONCERT PRO KLAVÍR A ORCH. [č. 1, 2, 3, 4] nemá klavírní výtah, Rudolf Firkušný je studoval z partitury. Bohuslav Martinů se o to s Boosey & Hawkes zatím hádat nebude, má s nimi důležitější věci. EPOS O GILGAMEŠOVI nemůže Praha dávat před premiérou Paula Sachera v lednu. BM poslal Karlu Šebánkovi nový kvintet [? SERENÁDA pro 2 klarinety, housle, violu a violoncello]. Karel Ančerl bude dávat FRESKY PIERA DELLA FRANCESCA. Na KONCERT PRO DVA KLAVÍRY A ORCH. by si na festival mohli pozvat belgické Duo Reding-Piette. Přivezli by si vlastní materiál. BM nemůže nikoho zvát z ČSR, snad by pomohl Ricordi & Co nebo Ernst Roth. SYMFONIE č. 6 se v Rusku nehrála, což je snad lépe. Vydávání v SNKLHU BM omezil.
Diplomatický přepis dopisu

Obálka [ROMA FERROVIA/20-21/17 VI/1957]



 



June 17. 57.



Mily Karle:



Tak bych ti chtel udelat nejakou radost ale vidim ze te vzdy spise zarmoutim. Pokud se pamatuji tak jsem ti odpovedel na tvoje posledni dotazy alespon na ty na ktere jsem nejak kladne odpovedeti mohl. Jak ti mohl rici policsky basnik[1] chci ti vzdy odpovedet na vecne otazky a pomoci ti kde se to da,ale ty plany musi byti konkretni.Ty moje starosti s B.&H. prenech mne, nejsou to jedine ktere mam. Co se tech klavirnich koncertu tyce ani jeden nema klavirni vytah, Firkusny to studoval z partitury a tak to mohou udelat i ostatni. Ja se o tomhle zatim s B.H. hadat nebudu,tam jsou jine veci na nichz mam vetsi zajem.[2]



toho Gilgame she,to jsem ti uz psal, nemuze Praha davat pred prvnim provedenim se Sacherem,jez je urceno na leden.[3]Tak bud trpelivy na vsechno dojde. Poslal jsem ti novy kvintet,tak ho nekomu predej.[4] sem rad ze Ancerl bude davat Fresky,[5]skoda ze z Clevelandu seslo a asi take ze zajezdu Filcky do Statu.[6] Ted ohledne toho dvouklavirniho koncertu,myslim ze by bylo lepsi kdybyste si pozvali treba na Festival to Belgicke Duo Reding-piett,kteri s tim jezdi po svete.[7] Nemam ovsem nic proti Novakum[8] ale ma obavy ze nedostanete material kdezto ti dva by se jej privezli sebou.



Ted co se zajezdu nebo vyjezdu tyce,to ti mohl take rici Bures. Ja jsem ti o tom sam uz psal a i nasi ti snad predali zpravy,totiz ze ja osobne nemohu nikoho zvat z CSR, chapes, ne? ale snad bys mohl to zaridit aby te Ricordi pozval,ja se s nimi neznam,snad by ti i Roth pomohl.[9] My zde zustaname az do podzimu a vubec nikam nebudeme jezdit ani di Bruxellu ani jinak,vis ze mne to vubec nebavi.[10] Teprve ted se dozvidam ze se moje Fantasie v Rusku nehraly,coz je snad lepsi.[11]Od Karla uz nemam dlouho dopis.[12]Jinak jsem korrespondenci hodne omezil a take to vydavani ve St.Nakl.,to uz snad vis. Jsem rad pro Talicha,skoda ze to prislo tak pozde ale snad se prece bude citit lepe.[13] Tak jsem ti na kazdy bod tveho dopisu odpovedel a nestezuj si.



Mnoho te zdravim tvuj



B. Martinů[14]


Věcné poznámky k DP

[1] Miloslav Bureš, který byl v osobním kontaktu se skladatelem během své římské návštěvy v květnu 1957 a mohl tak Šebánka podrobně informovat.



[2] Situace kolem Koncertu pro klavír a orchestr č. 2, H 237, a č. 3, H 316, se začne komplikovat již v prosinci 1957 a pak i v průběhu roku 1958. Martinů si sice bere od Boosey & Hawkes tyto skladby zpět, nastává však totální chaos s partiturami i provozovacím materiálem, o čemž Martinů koresponduje se Šebánkem v dopisech CBM, PBM Kkš 1039, 1041 a 1045.



[3] Epos o Gilgamešovi, H 351, byl premiérován 23. a 24. ledna 1958 Paulem Sacherem a Basler Kammerchor (Halbreich, 2007, s. 454).



[4] Má na mysli svůj Klavírní kvintet č. 2, H 298, z roku 1944, který v roce 1957 vyšel u Associated Music Publishers v New Yorku v roce 1957 (Halbreich, 2007, s. 375).  



[5] Fresky Piera della Francesca, H 352, uvedl Karel Ančerl s Českou filharmonií v Praze 12. února 1959 (Habreich, 2007, s. 262).



[6] Již v březnu 1957 spekuluje skladatel o návštěvě Georga Szella a Cleveland Orchestra v Praze (srov. CBM, PBM Kkš 1035), do Poličky píše dokonce již 22. ledna 1957: „V N.Y. times přišla zpráva že jede George Szell do Prahy s Cleveland orchestrem […].“ (CBM, PBM Kr 553). M. Šafránkovi skladatel píše 16. května 1957: „Neco jsem cetl ze se nedohodli ohledne zajezdu CF do Statu a snad i o odepreni vis pro Cleveland.“(CBM, PBM Kmš 855). Nyní se tato zpráva tedy potvrdila. 



[7] Manželé Janine Redingová a Henry Piette hráli sólové party Koncertu pro dva klavíry a orchestr, H 292, již na festivalu v Besançonu, kde toto dílo uvedli 3. září 1955 společně s Rafaelem Kubelíkem (srov. Mihule, 2002, s. 485).



[8] Klavíristka Eliška Nováková (1928–????) a hudební skladatel Jan Novák (1921–1984).



[9] Martinů se vícekrát snaží osobně nebo prostřednictvím rodiny v Poličce informovat Šebánka, že on jako soukromá osoba nemůže oficiálně Šebánka do Itálie pozvat a snaží se najít cestu přes některé vydavatelství, které by jej mohlo přizvat k jednání v zahraničí. 



[10] Martinů se nakonec tráví skoro celý srpen 1957 ve Švýcarsku (Mihule, 2017, s. 539).



[11] Česká filharmonie byla v únoru 1957 na zájezdě v Sovětském svazu (Holzknecht, 1963, s. 151). 



[12] Martinů píše Karlu Novákovi na Štědrý den 1956 a pak až 24. července 1957, žádný dopis z mezidobí není dochován a nelze usuzovat, zda v této době kontaktoval Novák skladatele (srov. CBM, PBM Kkn 702 a 703).  



[13] Václav Talich (1883–1961), český dirigent a přítel BM, byl v roce 1957 jmenován národním umělcem. 



[14] Podpis rukou B. Martinů modrou propiskou. 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Fixacestrojopis, rukopisný podpis (Martinů)
Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Lokace jako předmět
Brusel
Československo
Cleveland, Ohio
Praha
Rusko
USA
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 4359 (záznam 1 / 0)
další »