Základní informace
Titul CZFresky Piera della Francesca
Podtitul CZpro velký orchestr
Titul ENThe Frescoes of Piero della Francesca
Podtitul ENfor large orchestra
Titul DEDie Fresken des Piero della Francesca
Podtitul DEfür grosses Orchester
Titul FRLes Fresques de Piero della Francesca [auth.]
Podtitul FRpour grand orchestre
KategorieOrchestrální hudba
PodkategorieSkladby pro velký orchestr
Halbreichovo číslo a přípona352
Části (věty)1. Andante poco moderato; 2. Adagio; 3. Poco allegro
Durata18' 30''
Nástrojové obsazení4333-4331-Timp-Batt-Arpa-Archi
Sólový hlas
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Kubelík, Rafael
Diplomatický přepis věnování
Poznámka k věnováníVěnováno Rafaelu Kubelíkovi.
Původ
Místo kompoziceNice
Rok dokončení1955
Započetí kompozice20.02.1955
Dokončení kompozice13.04.1955
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Rafael Kubelík (dir./cond.)
Kubelík, Rafael
Datum premiéry26.08.1956
Místo premiérySalzburg
Ansámbl Wiener Philharmoniker
Uložení autografu
InstitucePaul Sacher Stiftung
Místo uloženíBasilej
Současný vlastníkPaul Sacher Stiftung, Basilej
Poznámka k rukopisuČástečný náčrt první věty uložen v Českém muzeu hudby v Praze (Tr B 313). *** Reprodukce autografní partitury a korekturní obtah partitury s vpisky B. Martinů jsou uloženy ve Wienbibliothek (depozitum UE Wien).
Vydání
Místo vydáníVídeň
VydavatelUniversal Edition
Rok vydání1956
CopyrightUniversal Edition, Vídeň
Poznámka
PoznámkaPrvní věta byla dokončena 20.03.1955. *** Durata uvedená v autografní i tištěné partituře a v zápisníku Charlotte Martinů: 21'. *** Název na titulní straně autografní partitury: "Les Fresques de Piero della Francesca | En 3 mouvements".
Informace

Fresky Piera della Francesca

Fresky Piera della Francesca z roku 1955 jsou v několika ohledech jakýmsi návratem Bohuslava Martinů ke svým skladatelským počátkům. Po dlouhé době - přesně řečeno po 40 letech od vzniku symfonické skladby Vila na moři, inspirované slavným obrazem Arnolda Böcklina - v nich skladatel odkázal na nějaké konkrétní výtvarné dílo jako podnět pro vznik čistě orchestrální skladby.S obrazy se Martinů nejprve seznámil prostřednictvím publikace, kterou mu při pobytu v jižní Francii ukázal jeho blízký přítel, malíř Rudolf Kundera. Martinů se na základě obrovského dojmu, který na něj reprodukce fresek udělaly, vydal v dubnu 1954 na výlet do Arrezza a spatřil je na vlastní oči. O necelý rok později pak napsal svou vlastní hudební reflexi úžasné transparentnosti tohoto mistrovského díla.Nesrovnatelně významnějším návratem je ale znovuobjevení okouzlujícího světa impresionismu, se kterým se rozloučil na počátku dvacátých let. Je ovšem nutné podotknout, že zatímco tehdy jej impresionismus Debussyho, Dukase a Roussela zcela pohltil, tentokráte jej pojal již naprosto osobitě a nezaměnitelně. Domů do Poličky Martinů o této skladbě napsal: “Samozřejmě, že to není deskriptivní, ale vyjadřuje to ten dojem, který na mne ty fresky v kostele v Arezzu učinily. První věta je ta známá skupina žen s královnou ze Sáby, druhá je sen Konstantinův a třetí je povšechný dojem z těch fresek. Je to hodně impresionistické.” Dílo je věnované Rafaelu Kubelíkovi, který je také o rok později na festivalu v Salzburku premiéroval.

 

Eva Benešová

 

 

 

Prameny

« předchozí
ID 274 (záznam 1 / 0)
další »