Základní informace
Titul CZFresky Piera della Francesca
Podtitul CZpro velký orchestr
Titul ENThe Frescoes of Piero della Francesca
Podtitul ENfor large orchestra
Titul DEDie Fresken des Piero della Francesca
Podtitul DEfür grosses Orchester
Titul FRLes Fresques de Piero della Francesca [auth.]
Podtitul FRpour grand orchestre
KategorieOrchestrální hudba
PodkategorieSkladby pro velký orchestr
Halbreichovo číslo352
Části (věty)1. Andante poco moderato; 2. Adagio; 3. Poco allegro
Durata18' 30''
Nástrojové obsazení4333-4331-Timp-Batt-Arpa-Archi
Dedikant Kubelík, Rafael
Poznámka k věnováníVěnováno Rafaelu Kubelíkovi.
Původ
Místo kompoziceNice
Rok dokončení1955
Započetí kompozice20.02.1955
Dokončení kompozice13.04.1955
Premiéra
Interpret Kubelík, Rafael
Datum premiéry26.08.1956
Místo premiérySalzburg
Ansámbl Wiener Philharmoniker
Wiener Philharmoniker
Uložení autografu
Vlastník pramenePaul Sacher Stiftung
Poznámka k autografuČástečný náčrt první věty uložen v Českém muzeu hudby v Praze (Tr B 313).
Reprodukce autografní partitury a korekturní obtah partitury s vpisky B. Martinů jsou uloženy ve Wienbibliothek (depozitum UE Wien).
Copyright
CopyrightUniversal Edition
Odkaz na prodejcekoupit
První vydání
VydavatelUniversal Edition
Místo vydáníVídeň
Rok vydání1956
Vydání dostupná v IBM
Universal Edition, Londýn, 1990
Signatura IBM: 1263
Specifikace vydání: Přetisk prvního vydání - kapesní partitura
Detaily tohoto vydání
Bärenreiter Praha, Praha, 2023
Signatura IBM: SV MAR 11
Specifikace vydání: Souborné vydání díla Bohuslava Martinů
Detaily tohoto vydání
Prameny
Vazby Související písemnosti
Dokumenty v Knihovně
Poznámka První věta byla dokončena 20.03.1955.
Durata uvedená v autografní i tištěné partituře a v zápisníku Charlotte Martinů: 21'.
Název na titulní straně autografní partitury: "Les Fresques de Piero della Francesca | En 3 mouvements".
O skladbě

Fresky Piera della Francesca, H 352, z roku 1955 jsou v několika ohledech jakýmsi návratem Bohuslava Martinů ke svým skladatelským počátkům. Po dlouhé době – přesně řečeno po 40 letech od vzniku symfonické skladby Balada k Böcklinovu obrazu „Villa na moři“, H 97, inspirované slavným obrazem Arnolda Böcklina – v nich skladatel odkázal na nějaké konkrétní výtvarné dílo jako podnět pro vznik čistě orchestrální skladby. Není podstatné, že Francescovy fresky v době vzniku skladby neznal reálně, nýbrž jen z obrazové publikace, kterou mu při pobytu v jižní Francii ukázal jeho blízký přítel, malíř Rudolf Kundera. Nesrovnatelně významnějším návratem je ale znovuobjevení okouzlujícího světa impresionismu, se kterým se rozloučil na počátku dvacátých let. Je ovšem nutné podotknout, že zatímco tehdy jej impresionismus Debussyho, Dukase a Roussela zcela pohltil, tentokráte jej pojal již naprosto osobitě a nezaměnitelně. Domů do Poličky Martinů o této skladbě napsal: „Samozřejmě, že to není deskriptivní, ale vyjadřuje to ten dojem, který na mne ty fresky v kostele v Arezzu učinily. První věta je ta známá skupina žen s královnou ze Sáby, druhá je sen Konstantinův a třetí je povšechný dojem z těch fresek. Je to hodně impresionistické.“ Dílo je věnované Rafaelu Kubelíkovi, který je také o rok později na festivalu v Salzburku premiéroval.

Eva Benešová a Aleš Březina, program koncertu Festival Bohuslava Martinů, 12. 12. 1996.

« předchozí
ID 274 (záznam 1 / 0)
další »