Základní informace
Typ korespondence Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odeslání
Poznámka k lokaci odeslání[New York]
Datum odeslání04.04.1947
Poznámka k datu odesláníTrochu nejasná datace - 4/3 1947 přepsané na 4/4 1947.
PříjemceŠebánek, Karel
Příjemce (korporace)
Lokace přijetí
Poznámka k lokaci přijetí[Praha]
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie z pozůstalosti K. Šebánka, CBM Polička
Předchozí vlastníkŠebánek, Karel
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kkš 937
Stará signatura v IBM56/44
Signatura v IBMŠeb 1947-04-04
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahDopis doplňuje předcházející, polooficiální dopis pro Melantrich. Bohuslav Martinů upozorňuje, že o kopírovací stroje je už velký zájem, a proto by si Karel Šebánek (a Melantrich) měl pospíšit. Jako důvod pro cestu do Ameriky mu doporučuje uvést spíše navazování kontaktů s americkými nakladatelstvími. Ohledně vydání klavírního výtahu [JULIETTY] doporučuje napsat Georgesovi Neveuxovi a zeptat se také Jana Löwenbacha. Rád by viděl návrh smlouvy o provádění [Julietty]. Také ho zajímá, jak si Melantrich do budoucna představuje spolupráci s ním - upřednostnil by smlouvu jen na některá díla, v případě zájmu ze strany Melantrichu o exkluzivní smlouvu na všechna díla ho zajímají kompenzace, aby nabídku mohl srovnat s jinými. Opět píše o příletu a pobytu Charlie v Praze (včetně adresy Anny Masarykové). Žádá KŠ, aby jí pomohl a poradil. Pošle po ní KONCERT PRO HOUSLE A ORCH. Č. 2. Opakuje, že Mischa Elman už exkluzivitu nemá a že bude potřebné udělat nový klavírní výtah. Slyšel, že Melantrich chce vydat písničky [NOVÝ ŠPALÍČEK, PÍSNIČKY NA JEDNU STRÁNKU, PÍSNIČKY NA DVĚ STRÁNKY] v jednom svazku; BM by upřednostnil rozdělení do tří svazků, jak byly písně komponovány. Kritizuje ediční program Melantrichu. Particell [POLNÍ MŠE] nedošel. Mají mu poslat alespoň nějaký výtisk, aby ji mohl zadat. Moc se těší na Juliettu, je zvědavý, jak Karel Šolc udělal klavírní výtah. Na CONCERTINU PRO KLAVÍR A ORCH. nemá zvláštní zájem, určitě by se dozvěděl, kdyby jej Jiří Jirouš někde hrál, ale myslí, že si na to netroufne. Fotograf Macháček má zkušenosti s kopírovacími stroji a udělal již nabídku na ministerstvo. KŠ by si o tom měl také promluvit s JL.
Diplomatický přepis dopisu

4/3 1947.

Mily priteli,

Poslal jsem vam vcera dopis na melantricha,jaksi poloofficielni a tak vam jeste pisu primo nektere dodatky.

Co se tech masich tyce,nepocitejte na ne jako pretext k zajezdu, uz se o to stara moc lidi a tak bych vam jen radil abyste si s tim pospisili nez se toho ujmou jini. Ta tovarna mne samozrejme zadne pozvani pro vas neda,tim mene vas pozvou primo,jim na tom vubec nezalezi a pozvani je zavazuje k mnoha vecem.Pak vam mohou namitnouti v Praze, v te situaci jaka ted uz je v te zalezitosti,ze tem strojum stejne nerozumite. Tak bych vam radil a ja jsem psal spise v tom smyslu Firtovi[1],abyste se oprel,chceteli sem opravdu jeti, spise o ty veci jako je navazani styku a zastoupeni s edicemi zde,coz je dulezite a pri tom take dokonciti smlouvu se mnou.[2]

Prosim napiste ihned Neveux, nemyslim ze vam bude delati obtize,nicmene se zeptejte Lovenbacha jake jsou stanovy pro tento pripad,pri vydani vytahu ne s orri ginelnim textem,nybrz jen s prekladem.ted ovsem je jiste ze muj preklad je vlastne puvodni hra, protoze ja jsem udelal jen urcite scenicke zmeny, nutne pro operu a hlavne skrty,s kterymi Neveux souh lasil,ale jinak zustalo libreto totez jako jeho divadelni hra.Psal jsem mu rovnez aby vam vysel vstric,ja s nim stejne musim udelati smlouvy pro pripadna provedeni, totiz pravde podobne nyni Melantrich,a to musime miti nejdrive nasi vlastni smlouvu jak jsou vase prava v pripade provedeni.To jsou pro mne jeste zahady a myslim ze byste mi meli prece poslat aspon nejaky navrh, abychom se v principu dohodli.[3]Prozatim nevim vubec jak s vami stojim. Jak jsem vam psal,myslim ze prichazi v uvahu smlouva na urcita dila tedy ne exklusivni smlouva na vsechna dila.V pripade ze byste ovsem chteli exklusivitu napiste jake nabizite kompensace abych to mohl porovnati s jinymi nabidkami.[4]

Charlie prijede do Prahy 20. dubna to jest prileti,snad byste mohl prijit ji uvitat a postarat se o ni.Bude bydleti aspon pro nejaky cas u Annicky Masarykove ve Vsehrdove 5.[5]Poslu po ni ten houslovy koncert a znova vam opakuji ze Elman uz Exklusivitu nema davno. Bude treba ovsem udelati novy klav. vytah.Jsem jist ze mate v tom dobry artikl i obchodni,mnoho lidi se po nem pta a budete potrebovat zastoupeni zde, byt by to bylo jenom pro moje skladby.[6]

Nevim kdo mi rikal ze chcete vydat ty pisnicky v jednom svazku, myslim ze by bylo lepe je vydati ve trech malych sesitech, tak jak byly komponovany.[7]

Staci vam pro tu pripadnou zalohu pro Charlie ten muj posledni dopis kde potvrzuji ze jsem vam dal prava na urcite komposice? A poradte Charlie kde a jak se ztravovat. Ten vas edicni program neni zrovna sensacni nevim zdali s tim udelate diru do sveta,mam o tom pochybnosti.[8]

Ten particel dosud nedosel a take nevim co s nim mam delat,ten kdo to prekladal uz snad musel podloziti preklad pod cesky text.to musi udelat Francouz. Snazte se poslati mi Polni Msi alespon nejaky otisk abych to mohl zde umistiti pro pristi saisonu, ktera se dela uz ted.[9]Tesim se nesmirne na Juliettu,bude to pro mne prekvapeni jak Karel udelal vytah..[10]O tech klavirnich koncertech mama cas se domluvit,to Concertini[11]kopie je nekde zde najdu ji, prozatim nemam zvlastni zajem na tomto dile., tak to zatim nechte,dozvedel bych se kdyby Jirous[12]to nekd nekde hral,nemyslim ze si to troufne.

Tak jsem vam snad na vsechny otazky odpovedel.Jeste se vracim k te masine.Pokud vim zdejsi fotograf Machacek[13]se repatriuje domu a ma znacne zkusenosti s temi stroji a ucinil jiz nabidku na ministerstvo ze by je v Praze zaridil za urcitych podminek,ktere dobre neznam.[14]

Ta vec je mozna uz v chodu ale protoze e se jedna stale o statni podnik coz vy take myslim jste, bylo by tedy dobre spojit celou akci v jeden podnik, k nemuz vy byste se pripojili, nebo udelati tu akci sami abyste dostali ostatni statni objednavky, pripadne objednavky od Sdruzeni autoru,psal jste mi jednou ze porizuji materialy pro mlade i stare skladatele To je vase bolest ja tomu moc nerozumim. Mohl byste mozna promluvit s Lovenbachem[15]ten bude vedet vice o celem projektu

 

Piste mi brzo. srdecne vas

B. Martinů[16]

 

Věcné poznámky k DP

[1]Korespondence s Juliem Firtem (1897–1979) se nedochovala. 

[2]Martinů opět upozorňuje na nutnost osobní návštěvy zástupce Melantrichu v USA, a to jak v záležitosti nákupu kopírovacích strojů, tak v záležitost nových smluv a zastoupení Melantrichu v zámoří. 

[3]Vzhledem k plánovanému vydání klavírního výtahu opery Juliette, H 253, Martinů opakově doporučuje K. Šebánkovi kontaktování Georgese Neveuxe, jehož stejnojmenná divadelní hra byla Martinů podkladem pro libreto, a vypořádání případných autorských nároků a práv ze strany spisovatele. Martinů osobně píše Georgesi Neuveux 1. dubna 1947 a žádá ho o svolení k publikování díla (sig. v IBM Nev 1947-04-01).

[4]Skladatel také opakovaně žádá Šebánka o návrh na novou smlouvu mezi ním a Melantrichech, jejíž vyřízení se táhne již od konce druhé světové války. 

[5]Charlotte Martinů přijela do Prahy 21. dubna 1947 a setrvala zde až d 30. května. Nejprve ji hostila kunsthistorička Anna Masaryková (1911–1996), později byla ubytována v pražském hotelu Esplanade (Mihule, 2017, s. 536). 

[6]Koncert pro housle a orchestr č. 2, H 293, je dedikován M. Elmanovi a byl vydán v klavírním výtahu Karla Šolce v pražském Melantrichu v roce 1949 (Halbreich, 2007, s. 310).

[7]Nový špalíček, H 288, Písničky na jednu stránku, 294, a Písničky na dvě stránky, H 302, byly vydány jednotlivě nakladatelstvím Melantrich v Praze v roce 1948 (Halbreich, 2007, s. 481–483).

[8]Martinů žádá v různých dopisech nejenom Karla Šebánka, nýbrž také např. Karla Nováka, aby byli Chartotte Martinů ve všech směrech nápomocni během jejího pobytu v Praze.

[9]Již v předchozím dopise (CBM, PBM Kkš 936) Martinů upozorňuje Karla Šebánka na to, že neobdržel particell Polní mše, H 279, která ještě v roce 1947 vychází v nakladatelství Melantrich (Halbreich, 2007, s. 452).

[10]Klavírní výtah z opery Juliette, H 253, dělal český klavírista Karel Šolc (1893–1985). 

[11]Z pozdější korepondence a návaznosti na Juliette d´Arányi vyplývá, že se jedná o Concertino pro klavír a orchestr, H 269, z roku 1938, které je vydáno Českým hudebním fondem až v roce 1956 (Halbreich, 2007, s. 297).

[12]Jiří Jirouš (1923–2005), český klavíriska, dirigent, houslista a hudební skladatel. 

[13]Fotograf Josef Macháček a jeho žena Marie patřili během amerického pobytu mezi úzký okruh přátek B. Martinů. 

[14]Martinů se mj. v zájmu provozování svých skadeb opakovaně snaží podnítit Karla Šebánka k nákupu moderní reprografické techniky, která by umožňovala rychlé a levné rozmnožování partitur i provozovacího materiálu.

[15]Jan Löwenbach (1880–1972) byl hudebním publicistou, kritikem, právníkem a přítelem B. Martinů.

[16]Podpis rukou B. Martinů. 

Total number of leaves1
Počet popsaných stránek2
Poznámka
Fixacestrojopis, rukopisný podpis (Martinů)
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitization
Quality of digitizationProfi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Praha
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2173 (záznam 1 / 0)
další »
-Rev-