[1]Pravděpodobně se jednalo o následně sdělenou informaci Marie Martinů (1882-1959), že zájem o koupi klavíru BM projevilo město Polička (dopis BM rodině do Poličky ze dne 12. 3. 1931, CBM, PBM Kr 35). Tento prodej však nebyl realizován.
[2]BM má patrně na mysli udělení stipendia prezidentskou kanceláří ČSR (CBM, PBM Kr 68).
[3]S Wilhelmem Streckerem (1884-1958), ředitelem německého hudebního vydavatelství Schott Music GmbH & Co., se BM sešel v Paříži v pátek 6. 3. 1931 o půl čtvrté odpoledne (dopis BM Wilhelmu Streckerovi ze dne 5. 3. 1931, IBM, SM 1931-03-05). Společně jednali o možnostech uzavření smlouvy na vydání skladeb BM v německém hudebním vydavatelství. Smlouva byla BM následně zaslána v dopise odeslaném z Mohuče dne 30. 5. 1931 a týkala se vydání Serenády pro komorní orchestr, H 199, Klavírního tria č. 1 (Cinq pièces brèves), H 193, a Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1, H 196 I, v tomto vydavatelství tiskem ještě v témže roce 1931. Honorář činil 5000 franků. Zároveň vydavatelství slibuje vydávat po dobu tří let nejméně dvě díla BM ročně a respektuje skutečnost, že BM bude svá díla nabízet i jiným vydavatelům (IBM, SM 1931-05-30).
[4]Tři české tance,H 154, v podání francouzské klavíristky Lucette Descaves (1906-1993) měly podle sdělení v dopise BM rodině do Poličky ze dne 17. 2. 1931 (CBM, PBM Kr 32) zaznít 28. 2. 1931.
[5]Institut d´études slaves Paris (Ústav slovanských studií v Paříži).
[6]Pražští přátelé BM houslista Stanislav Novák (1890-1945)a klavírista Karel Šolc (1893-1985) plánovali na podzim roku 1931 v Praze uspořádat hudební festival pouze z děl BM. „Festival“ se uskutečnil v podobě jednoho koncertu v pražském Mozarteu 26. 1. 1932 (Popelka 1996, s. 18; PBM Kr 21, 24, 25, 29, 34, 57, 58, 60, 61, 66, 67).
[7]Exposition coloniale internationale Paris (Mezinárodní koloniální výstava v Paříži) byla otevřena 6. 5. 1931 a trvala šest měsíců.
[8]Den dobročinnosti, H 194.
[9]Smyčcový kvartet č. 2, H 150, v podání souboru Pro Arte Quartet.
[10]Karel Košťál (1893- 1975), československý diplomat a propagátor české hudební kultury v zahraničí.
[11]Jedná se o spor, který vznikl při přípravě a uvedení cyklu oper Vítězslava Nováka (1870-1949) v Národním divadle k oslavě jeho životního jubilea na konci roku 1930. Novák byl nespokojen s přípravou cyklu a přístupem ředitele opery Národního divadla Otakara Ostrčila (1879-1935) a vše vyvrcholilo v ostrou polemiku na stránkách tisku.
[12]František Martinů (1880-1958), bratr BM.
[13]Štěpánka Pražanová (1907-1984), také Štefa (Stefa) či Štefinka, známá BM z Poličky, na stáži v Paříži byla od září/října 1930 (CBM, PBM Kp 1119) do února 1931 (CBM, PBM Kr 32).
|