General information
Type of the document Letter
SenderMartinů, Bohuslav
Sender (corporation)
Sender‘s locationSchönenberg - Pratteln
Note on Sender‘s location[Schönenberg]
Send date09.03.1958
RecipientŠafránek, Miloš
Recipient (corporation)
LanguageCzech
AcquiredCBM
Owner of the sourceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Former call number at IBM2000/PBM Kmš 868
Call number at IBMŠafM 1958-03-09
Content and physical description
Diplomatic transcription of the letter

[Schönenberg, Pratteln] March 9. 58.



 



Mily Milosi :



 



To vis ze ti nijak nezavidim tvoji roli psat biografie,to neni zadny med a hlavne kdyz dotycna osoba se jeste potuluje po tomto svete,kazdy mame svoje vlastni trampoty. Ted k odpovedi na tvuj dopis prakticky.



 



tedy co se tyce Pujmana:[1] Passion nesjou jeste zda­le­ka dokoncene,delam urcite vazne reparace. Budou v Uni­-

versalce[2] a dam ti vedet jak bude partirura hotova prozatim by so mohl precist to libretto zdali se jim to vubec hodi do kramu vzhledem k ruznym nazo­rum na ruzne veci a tak dale. Partitura bude hotova asi behe, nekolika mesicu tak je tedy cas na jakekoliv rozhodnu­ti,to chapes ze Universal bude hledet moti premieru v Ne­mecku nebo zde.



Ted co se Locandiery[3] tyce to je taky dost komplikovane. Za prve uz davno mne o ni zadalo Brno a za druhe mam trouble s touto operou s Boosey Hawkes a protoze nic nedelaji chci toto dilo dostat zpet do meho vlastnicti. B.H. by ovsem dali partituru k disposici do Prahy nebo do Brna pod podminkou ze si tam udelaji vlastni material a preklad a ze B.H. bude jenom brati poplatky.[4] Tomu se chci prave vyhnouti a tak je zadam o vraceni dila.[5] je v tom samozrejme nejaky chlup ne­vim sice jaky ale jen se dohaduji ze tato opera je skoro Mozartovska cili jednoducha a zadna moderna v ni neni,he to zase ten archisujicici vliv ktery mi vytyka ten kritik v Brne.[6] Protoze ted je velika moda v divadlech a hlavne v Nemecku objevovati ty dodekafonicke modernismy tak jim tato partitura asi neimponuje. To je ovsem jen muj dohad. na kazdy zpusob ted pockejte az jak dopadne moje jednani s B.H.[7] Doufam ze do toho nekdo kdo je prave v Anglii nestrci zase prsty a nezamota celou vec vic nez uz je.[8]



Tak budte trpelivi.



 



Jednu otazku jsem ti nezodpovedel a sice ohledne Nizy a jak jsem dosel k tomu psat Locandieru. Jak vis mel jsem tu nadaci Guggenheim pro napsani opery[9] a hned v Parizi jsem nasel toho Neveux Plaint contre inconu[10] a tak jsem se do toho dal. Ale kdyz jsem dopsal prvni akt tak,to uz vis, jsem nasel ze to nejde. Tak jsem najednou zacal hledat ty Besy[11] a skutecne jsem pracoval na skizze libretta a poznal ze na to musi byti spisovatel, a to take uz vis. Ale mezitim ubehlo uz nekolik mesicu myslim tri a ted jsem byl bez nametu. Nahodou jsem sebou vzaltu Locandu ve franctine a tak jsem se do toho pustilna italsky original.Tak tim je to vysvetleno. Ovsem mimo tohoto detailu je jeste jiny a sice ze stale pracuji sam a ze bych byl potreboval spisovatele pro libretto a to je ta stara bolest,vyjma Julietty jsem to fackoval sam[12] a ono to take casto dle toho vypada a rovnez jsem byl nucen uzivat materialu jez jsem mel pri ruce a pri stalem cestovani toho nikdy mnoho nebylo a tak jsem to nekdy slatal jak se to dalo,to jest pripad Hory tri svetel,[13]slepene z drobtku,ovsem Bibli[14] jsem mel vzdy sebou a nebo byla lehce k nalezeni.Tak Hora[15] nema s Gilgameshem[16] nic co delat. Gilga je ovsem dlouhansky epos a zde jsem skoro divadelne vybral jen sceny jez se kontrastove hodily a to ovsem neni libretto,materialu tam bylo dost ze jsem musel i vynechat tu partii o potope,k vuli ktere jsem vlastne Gilga zacal. Tak to mas ten uraz. Mel bych dosti napadu ale schazi mi spolupracovnik. Locandiera by se byla mohla addaptovat na moderni komedii.I v Passion narazim ne tezke obtize protoze se musim drzet toho textu v knize,coz je nekdy vyhoda ale casto nevyhoda,tak to je ta stara bolest.



Pro zaver knihy napad nemam.



Na toho Cavailer [Cavalieriho] si opravdu ale vubec ne­vzpominam,mel jsem sice nejake talianske madrigaly alo to bylo uz az v nize a nebyl to Cavalieri[17] tak jsi mne popletl. Co se tyce tech tezkosti vyjadrit verbalne pocity to je prave ta pricina proc se biografie psati nemaji.[18]



Co se tyce tech stor[19] to jest pravda,od nejakeho casu jsem je zacal delat,nicmene story ve Fantasiisch neni udana[20],Rock[21] je prilezitostna kompo a sice jedno veta a tak formalne se skoro nic jineho delat neda,vyjma Overturu, Burlsku, Scherzo atd. Paraboles[22] maji story a sice zacinam ponekud moralizovat v domneni ze si nekdo z obecenstva vezme ponauceni (voir[23] Gilgamesh) ale zda se to bez vysledku take a myslim ze to opustim, nejsem moralista verejny. Nejvetsi vliv jsou vlastne Studanky[24] ale zde jsou okolnosti ovsem docela jine. S Pasijema mam velky trouble, ta libretisticka prace od podlahy mne znacne odvedla na jine pole,to jest na pole literarni a ted to musim zpravovat. Mnoho zdravim.



Bohouš



 


Total number of leaves1
Number of pages bearing text1
Fixationtypewriting, handwritten signature
Digitisation
Quality of digitisationProfessional

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Brno
Nice
Paris
Prague
Schönenberg - Pratteln
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2746 (entry 1 / 0)
next »